اخبار و رویدادهای فنی و هنری در حوزه عکاسی

آیا HEIF جایگزین JPEG می شود؟

فورمت HEIF نوعی فورمت فایل های تصویری است که ابتدا توسط شرکت اپل در گوشی های iPhone استفاده شد و جدیدا شرکت گوگل آن را در سیستم عامل اندروئید 9 (یا Pie) بکار برده است.
تاریخ نگارش: 1397/07/14
آیا HEIF جایگزین JPEG می شود؟

تصاویری که با فورمت HEIF یا (High Efficiency Image File Format) ثبت می شوند، نصف اندازه فورمت JPEG فضا اشغال می کنند و در عین حال کیفیت بالاتری نیز دارند. به عبارتی می توان در یک حافظه ثابت، دوبرابر تصویر با کیفیت بالاتر ضبط نمود.
فورمت HEIF علاوه بر اندازه (Size) کوچکتر، مزیت های دیگری نیز نسبت به JPEG دارا می باشد. HEIF قابلیت ثبت تصاویر به شکل Transparency و همچنین الگوی رنگی 16-bit دارد، در حالیکه JPEG دارای الگوی رنگی 8-bit است. همچنین در HEIF می توان عملیات ویرایشی همچون تیترگذاری (Titles)، چرخش (Rotation) و برش (Cropping) را بدون تغییر در فایل یا Save مجدد آن انجام داد. یعنی می توان هر موقع که خواستید این ویرایش ها را به وضعیت قبل برگردانید.
با اینکه اولین مصرف کننده این فورمت شرکت Apple بوده است و آن را در iOS 11 بکار گرفت ولی تکنولوژی HEIF مربوط به گروه MPEG است.
فورمت HEIF اولین بار در سال 2013 معرفی شد و در سال 2015 بطور رسمی نسخه نهایی آن ارائه گردید. این فورمت جدید تصویری از روش های پیشرفته تر فشرده سازی بهره می برد و بر اساس فورمت HEVC یا H.265 که نوعی فورمت فشرده ویدیویی می باشد، ساخته شده است. در مواردی فورمت HEIF دارای پسوند فایل .HEIC می باشد.
اگر چه فورمت JPEG از سال 1992 که معرفی شد، یکی از پرمصرف ترین فورمت های تصویری در سراسر جهان بوده است. پیش بینی می شود تکنولوژی جدید فورمت HEIF به زودی جایگزین آن گردد.
مشکل اصلی برای استفاده گسترده از فورمت HEIF در حال حاضر عدم سازگاری آن با خیلی از نرم افزارهای پخش و ویرایش تصاویر است. با اینکه سیستم عامل Mac این فورمت را پشتیبانی می کند، ولی هنوز مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز 10 این فورمت را پشتیبانی نمی کند. در حال حاضر گوگل و سیستم عامل اندروئید به استفاده کنندگان از این فورمت پیوسته است.

منابع:   How-To Geek و DPReview

۱۴ مهر ۱۳۹۷
کد خبر : ۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@