عکس جعلی جان کری و جین فوندا در انتخابات 2004 امریکا <br>Kerry-Fonda Fauxtography
عکس جعلی جان کری و جین فوندا در انتخابات 2004 امریکا
Kerry-Fonda Fauxtography

عکس جعلی جان کری و جین فوندا در انتخابات 2004 امریکا
Kerry-Fonda Fauxtography

 
در طی انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2004 تصویری جعلی در رسانه ها منتشر شد که با انگیزه سیاسی قصد داشت جان کری را با فوندا پیوند دهد.

در سال 2004 که جان کری (John Kerry) کاندید ریاست جمهوری شده بود، تصویری جعلی در رسانه ها منتشر شد که او را به همراه جین فوندا (Jane Fonda) هنرپیشه و فعال سیاسی در یک برنامه اعتراض به جنگ ویتنام نشان می داد. این تصویر جعلی (Fauxtography) با انگیزه سیاسی قصد داشت نشان دهد که جان کری با جین فوندا از لحاظ سیاسی همراهند و از این طریق موقعیت او را تضعیف کنند.

داستان 1b 1

تصویر جعل شده که در سال 2004 در چندین روزنامه به چاپ رسید.

فوندا که هنرپیشه معروفی است، جزو معترضان به جنگ ویتنام بود و پس از بازدیدی که در طول جنگ ویتنام از هانوی داشت، بسیاری او را خیانتکار می دانستند. آنها عقیده داشتند او به عنوان میهمان دشمن( منظور ویتنام) با ملاقات با اسیران امریکایی در اردوگاه های دشمن، جان سربازان را به خطر انداخته است و به امریکا خیانت نموده است.

داستان 1b 2

این عکس از ترکیب دو عکس مختلف ساخته شده بود.
یک عکس در 13 جون 1971 که جان کری در یک گردهمایی ضد جنگ در نیویورک گرفته بود و یک عکس دیگر از جین فوندا در اوت 1972 که در فلوریدا در حال سخنرانی بود.

داستان 1b 3

عکس کری و فوندا درواقع از ترکیب دو عکس دیگر ایجاد شده بود.

عکس ها را طوری با هم مونتاژ کردند که به نظر برسد در یک روزنامه قدیمی به چاپ رسیده است و به نوعی کری و فوندا را هم پیمان نشان دهد.
شرحی نیز با این محتوا برای آن درنظر گرفتند:
"هنرپیشه و فعال ضد جنگ جین فوندا برای جمعیت جانبازان جنگ ویتنام صحبت می کند و جان کری از شرکت كنندگان در جنگ ویتنام در حال گوش دادن است و آماده می شود تا در مورد جنگ ویتنام صحبت کند."
عکس ابتدا در آسوشیتد پرس منتشر شد و کمتر از دو هفته در نشریات انگلستان نیز انتشار یافت.
نیویورک تایمز با انتشار این عکس بیشترین تاثیر را در جعل آن داشت. از طرفی راستگراها ادعا کردند که این تصویر اصلی است و تصویرهایی که ادعا می شود مونتاژ شده اند، جعلی می باشند!
این عکس تبلیغات موثری بر علیه کری تلقی می شد، زیرا بسیاری از بازماندگان و جانبازان جنگ ویتنام همچنان از فوندا عصبانی بودند.

داستان 1b 4

تصویری از کن لایت ، عکاسی که عکس اولیه را از جان کری ثبت کرده بود.

کن لایت (Ken Light) عکاسی بود که تصویر اصلی جان کری را گرفته بود و نگاتیو آن را داشت. کن لایت در باره اتفاقی که برای عکسش افتاد اظهار داشت:
"...[برای عکاسان] این یک درس است که تعداد زیادی عکس بگیرند، ممکن است که آن لحظه مهم باشد ولی مهم به نظر نرسد. فیلم [نگاتیو یا فایل] خود را ذخیره و سازماندهی کنید و در مورد نحوه استفاده از کارهایتان هوشیار باشید. این چالشی در عصر جدید دیجیتال است.امیدوارم دانشمندان کامپیوتر راه حلی ارایه دهند. نوعی رمزگزاری در پرونده های دیجیتالی که قابل انتقال نباشد."
در سال 2005 کن لایت خالق تصویر جعلی یعنی ریچارد تایلور (Richard Taylor) را ردیابی نمود و از او به دلیل نقض حق کپی رایت در دادگاه فدرال نیویورک شکایت کرد. وی دویست هزار دلار خسارت به علاوه جریمه قانونی مربوطه را درخواست نمود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/7/20
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع: iMediaEthics ، The Guardian

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@