اصغر بیچاره <br>Asghar Bichareh
اصغر بیچاره
Asghar Bichareh

اصغر بیچاره
Asghar Bichareh

 
اصغر بیچاره مشهور به "ژوله" یکی از عکاسان پر سابقه ایران است که علاوه بر عکاسی،به عنوان بازیگر و کارگردان نیز به فعالیت مشغول بود.

بیچاره 2

اصغر بیچاره در سال 1306 در خانواده ای پر جمعیت در تهران به دنیا آمد. وی در کودکی پدر خود را از دست داد و به علت نیاز و مشکلات خانواده از همان سنین کودکی مشغول به کار شد و نقش نان آور خانواده را ایفا نمود. وی از 13 سالگی به عنوان کارگر ساده در یک عکاسی شروع به کار کرد.
بعد از گذشت چندین سال و پس از اینکه رادیو تهران تاسیس شد، اصغر بیچاره در آنجا به عنوان گوینده به کار مشغول شد. بعد از مدتی به عنوان عکاس، از تئاتر و صحنه های نمایشی مختلف که در تهران اجرا می شد عکس می گرفت. در همان سالها، وی در برخی از نمایش ها نقش های کوچکی را نیز بازی می کرد.
در آن دوران وی مغازه ای به نام کارگاه عکاسی شهرزاد در لاله زار تهران به راه انداخت. این مغازه کم کم به پاتوق برخی هنرمندان، نویسندگان و شاعران به نام آن زمان تبدیل شد. اصغر بیچاره در آن موقع، عکس فیلم های خارجی را کپی و تکثیر می کرد. او در عکاسخانه شهرزاد با عبدالحسین سپنتا نویسنده فیلم دختر لر آشنا شد و با کپی گرفتن از تمام عکس‌های فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا ، برای نخستین‌بار رسماً وارد دنیای هنر شد.

اصغر بیچاره 1

صحنه ای از فیلم دختر لر به کارگردانی اردشیر ایرانی و نویسندگی عبدالحسین سپنتا

اصغر بیچاره از دوستان مرتضی حنانه بود. او وارد گروه دوبله حنانه شد و در دوبله کردن چندین فیلم سینمایی مشارکت نمود.
وی در سال 1339 تهیه کنندگی پول حلال را بر عهده گرفت. همچنین پس از آن تهیه کنندگی و مدیریت تولید چندین فیلم دیگر را نیز عهده دار گشت. او خانه خود را در خیابان کوشک به فیلم‌های قدیمی سپرده بود که حدود ۴۰۰ فیلم در آن فیلمبرداری شد.
اصغر بیچاره عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد. وی در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته و آثار متعددی از وی به نمایش درآمده است.

اصغر بیچاره 2

صحنه ای از فیلم طوقی به کارگردانی علی حاتمی،عکس از اصغر بیچاره، 1349 شمسی

اصغر بیچاره صاحب یکی از بزرگترین آرشیوهای شخصی عکس های سینما و تئاترِ ایران بود که آنها را در خانه خود گرد آورده بود. او در موزه شخصی‌اش مجموعه ای از دوربین‌ها و تجهیزات قدیمی و تاریخی سینما و عکاسی ایران از قدیمی‌ترین عکاسان ایران همچون دوربین ماشاءالله خان عکاسباشی را نگهداری می‌کرد.
بیچاره سه جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است. او افزون بر عکاسی از ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه خود دارد.اصغر بیچاره در سال 1359 به عنوان نویسنده و کارگردان، فیلم مستند "سند زنده" را ساخت که در مورد تاریخ سیاسی معاصر ایران بود.
او همچنین به عنوان بازیگر در بیش از بیست فیلم بازی کرد که بیشتر نقش های کوتاهی در آنها داشت. او همچنین در سینمای ایران به عنوان تهیه‌کننده، گریمور، عکاس صحنه و سایر بخش‌ها نیز فعالیت داشته است.

اصغر بیچاره 3

فیلم ناخداخورشید از ناصر تقوای، عکس از اصغر بیچاره،1365 شمسی

اصغر بیچاره در سالهای آخر عمر به سرطان حنجره دچار شد و به امریکا مهاجرت کرد. او سرانجام در سن ۸۹ سالگی در سالروز تولد خود در آپارتمانش در آمریکا درگذشت. پیکر وی در مرداد ماه ۱۳۹۵ از ایالات متحده امریکا به ایران منتقل و در قطعه هنرمندان قبرستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. اصغر بیچاره را به عنوان یکی از قدیمی ترین عکاسان ایران می شناسند و از او به عنوان بخشی از حافظه تصویری تاریخ عکاسی و سینمای ایران یاد می شود. 

بیچاره 4

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تنظیم: امیر دولتیاری
 تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1397/3/4
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_Parviz Jahed (2018). Asghar Bichare, Retrieve from http://fa.euronews.com on Apr 21.

2_Editors (2018). Asghar Bichare, Retrieve from https://en.wikipedia.org on Apr 21.

3_Editors (2016). Veteran cinema photographer Bichareh dies, Retrieve from www.iran-daily.com on Apr 21.

 


نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@