جف وال <br>Jeff Wall
جف وال
Jeff Wall

جف وال
Jeff Wall

 
جف وال، عکاس و نویسنده تاریخ هنر است که بیشترین فعالیت وی در حوزه عکاسی مستند و مفهومی می باشد.

جف وال 17

جف وال (Jeff Wall) در سال 1946 میلادی در ونکوور کانادا متولد شد. او کارشناسی ارشد خود را در سال 1970 در رشته تاریخ هنر از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرد و پس از آن به لندن نقل و مکان کرد.
وی از سال 1974 به عنوان استادیار دانشکده هنر و طراحی Nova Scotia مشغول به کار شد و از سال 1976 استادیار دانشگاه Simon Fraser گردید. وی در طی سالهای بعد در دانشگاه بریتیش کلمبیا تدریس می کرد و به سخنرانی در موسسات آموزشی می پرداخت. او مقالات متعددی در خصوص هنرمندان و نویسندگان معاصرش به رشته تحریر درآورده است.

جف وال 11

جف وال از زمان دانشجویی به تجربه کردن در هنر مفهومی علاقه مند بود و اولین عکس های خودش را در آن سالها خلق کرد. وی علاقه داشت که عکس ها را در اندازه های بزرگ و در مقیاس انسانی ببیند و یا ارائه کند.
او در سال 1978 اولین نمایشگاه عکاسی خود را برگزار کرد و عکس نسبتا مشهور او تحت عنوان "اتاق تخریب شده" در این نمایشگاه ارائه گردید. عکسی نمادین که در ابعاد بزرگ به روش سیباکروم (Cibachrome) چاپ شده بود و بر روی یک جعبه نور فلورسنت قرار داشت، چیزی شبیه به تابلوهای بزرگ تبلیغاتی. در این تصویر فضایی به ظاهر ویران شده با لوازم و محتویاتی ویران شده به نمایش درآمده است که به نوعی با فضای معمولی و صمیمی یک اتاق خواب در تقابل است.

جف وال 12

اتاق تخریب شده- 1978

بسیاری از عکس های جف وال به صورت پیچیده ای تولید شده اند و بازیگران، چیدمان صحنه و یا بازسازی های دیجیتالی در آنها نقش دارند. او مدل هایش را بیشتر از افراد غیر حرفه ای انتخاب می کند.
عکس های او که در بسیاری موارد در مقیاس های بزرگ تولید شده اند، موضوعات، ساختار و روش های نمایشی مورد استفاده در فرهنگ پاپ و نیز سینما را به ذهن متبادر می نماید.
به عنوان نمونه، وی برای ایجاد یکی از عکس هایش به نام "یک تندباد ناگهانی (بعد از هوکوزایی)" در مدتی بیش از یک سال بیش از صد عکس گرفت تا بتواند به یک مونتاژ یکنواخت برسد که یکی از نقاشی های قرن نوزدهمی از هوکوزایی، نقاش ژاپنی را که از وزش تندباد کشیده بود، تداعی کند.

جف وال 13

استان سورگا، نقاشی از کاتسوشیکا هوکوزایی – 1832

جف وال 14

یک تندباد ناگهانی (بعد از هوکوزایی)، عکس از جف وال- 1993

جف وال از سال 1990 برای مونتاژ کردن عکس هایش از فناوری دیجیتال استفاده می کند و برخی کارهایش را با چاپ رنگی جوهرافشان ارائه نموده است.
وی بسیاری از کارهایش را در قالب صفحات بزرگ شفاف (ترانسپرنت) که بر روی جعبه های نور قرار می گیرند ارائه کرده است. او در سال 1995 شروع به ایجاد عکس سنتی سیاه و سفید از ژلاتین نقره نمود.
جف وال هر یک از تابلوهای عکاسانه اش را در حالیکه آنها را با دقتی بسیار زیاد صحنه سازی نموده است، ایجاد می کند. وی به جزئیات تصاویر خود اهمیت زیادی می دهد تا امکان دستیابی به جلوه های بصری مورد نظرش را بدست آورد. با این وجود تصویر نهایی او بیشتر شبیه به ثبت یک لحظه مستند است تا اینکه تصویری صحنه سازی شده به نظر برسد. برخی منتقدین، کارهای او را نوعی رئالیسم جادویی می دانند.
او بسیاری از عکس های خود را پیرامون آثار بزرگ هنری و ادبیات ، همچون نوشته های کافکا، رالف الیسون یا یوکیو میشیما یا نقاشی های هوکوزایی، دلاکرو و کاراواجیو خلق نموده است.

جف وال 15

پس از "مرد نامرئی" اثر رالف الیسون، پیش درآمد-1999

جف وال برای عکس های در مقیاس بزرگ که با روش سیباکروم (Cibachrome) بر روی فیلم های شفاف می سازد و همچنین برای نوشتن تاریخ هنر شهرت دارد. موضوع قالب در عکاسی او، مخلوطی از زیبایی های طبیعی، زوال شهری و ویژگی های صنعتی و پسا مدرن موجود در شهر هاست. عمده کارهای او از فضاهای شهری در ونکوور استفاده شده است.
عناصری از سایر اشکال هنری همچون نقاشی، سینما و ادبیات از ملزومات تصاویر ساخته شده توسط وی می باشند بطوریکه خود وی برای آنها از لفظ سینماتوگراف استفاده می نماید. او سعی دارد که جنبه هایی از هنر زیبا (Fine Art) را وارد تصاویر روزمره خود کند.
جف وال بیش از سه دهه است که در موضوع بازتعریف تصاویر عکاسانه در هنر فعالیت می کند. عکس های بسیار بزرگ و خیره کننده او با موضوعات معاصر و صحنه هایی از زندگی مدرن معاصر همراهند، که در آنها بینندگان را با سوالاتی در خصوص اعتبار داشتن یا ساختگی بودن، خودانگیختگی و فرایندهای هنری مواجه می سازد.
جف وال به عنوان یکی از چهره های شاخص در عکاسی مفهومی با رویکردی مستند شناخته شده است. وی در آثارش برخی از فرضیات مهم در مورد هنر و خلق هنر را به چالش می کشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تنظیم: امیر دولتیاری
 تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1398/11/9
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_Editors (2020). Jeff Wall. Retrieve from https://gagosian.com on Jan 26.
2_Editors (2020). Jeff Wall, Canadian Photographer. Retrieve from www.theartstory.org on Jan 28.
3_Editors (2020). Jeff Wall. Retrieve from www.artsy.net on Jan 26.
4_Arthur Lubow (2007). The Luminist. Retrieve from www.nytimes.com on Feb 25.
5_Editors (2020). Jeff Wall. Retrieve from www.artnet.net on Jan 26.
6_Elisa Lipsky-Karasz (2015). Jeff Wall’s Unique Photographic Vision. Retrieve from www.wsj.com on Sep 4.
7_Editors (2020). The world of Jeff Wall. Retrieve from https://uk.phaidon.com on Jan 26.

تعدادی از عکس های جف وال را در زیر ملاحظه می فرمایید:

جف وال 10

جف وال 9

جف وال 8

جف وال 7

جف وال 6

جف وال 5

جف وال 4

جف وال 3

جف وال 2

جف وال 1

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@