دریایی از پله ها، کلیسای جامع ولز <br>A Sea of Steps, Wells Cathedral
دریایی از پله ها، کلیسای جامع ولز
A Sea of Steps, Wells Cathedral

دریایی از پله ها، کلیسای جامع ولز
A Sea of Steps, Wells Cathedral

 
نکاتی از جنبه های عکاسانه در عکسی از فردریک هنری اوانز عکاس بریتانیایی که از پله هایی در کلیسای جامع ولز در سال 1903 گرفته است.

عکس مورد بررسی در این مقاله مربوط به فردریک هنری اوانز (Frederick Henry Evans) عکاس بریتانیایی است که از عکاسان تاثیرگذار در اوایل قرن بیستم به شمار می رود. در آغاز قرن بیشتم، اوانز به ساختمان کلیساها و مراکز مذهبی علاقه مند شده بود و از آنها عکس های معماری درخشانی ثبت نمود.

اوانز 1

فردریک هنری اوانز (Frederick Henry Evans) (1943- 1853)

از خصوصیات اوانز این بود که در هنگام آماده شدن برای عکاسی کمی وسواسی بود و دقت زیادی به خرج می داد. او روزها در مکانها یا کلیساهایی که قصد عکاسی از آنها را داشت، بسر می برد و با سختگیری زیادی به کادرهای مورد نظرش و نحوه ورود نور برای بدست آوردن یک نوردهی مناسب می پرداخت.
برای گرفتن یک تصویر، او حتی درخواست می کرد که نیمکت های آنجا را جابجا کنند تا بتواند بهترین موقعیت را برای کادر بندی و عکاسی بدست آورد.

اوانز 2

دو نمونه از عکس های معماری فردریک هنری اوانز که از کلیساها گرفته شده است.

عکس دریایی از پله ها (A Sea of Steps) که در سال 1903 ثبت شده است شاید بتوان گفت که از بهترین کارهای اوانز باشد که در نتیجه آماده سازی طولانی و چندین بار مراجعه به کلیسای جامع ولز در سامرست انگلستان در طی حدود سه سال صورت پذیرفته است.
موقعیت عکس در محلی می باشد که پلکانی قرن سیزدهمی به اتاق فصل (Chapter House) در کلیسای جامع ولز ختم می شود.
عقیده بسیاری این است که عکس در موقعیتی از کف کلیسا ثبت شده است و به همین علت افراد زیادی سعی کرده اند که سه پایه دوربین خود را در همان جایی قرار دهند که اوانز قرار داده بود.

اوانز 3

دریایی از پله ها، کلیسای جامع ولز، فردریک هنری اوانز - 1903

این تصویر، نمایش دهنده منحنی زیبایی از پله هاست که به شکل موجی دور می شود و به راهروی بالا ختم می شود. ابهت، معنویت و حس گذر زمان می تواند به خوبی در این تصویر ادراک گردد. شاید سخنان خود اوانز بهترین شرح برای آن باشد:
"پله ها الان به طور شیب داری نسبت به هم قرار دارند و بطور عجیبی تا قسمت بالا را پوشش می دهند و به سمت راهرو هدایت می شوند، و در این حال چشم را به سمت سوژه اصلی جذب می کنند، دریایی واقعی از پله ها. محلی که در طی سالهای زیادی بر روی آنها صدها بار قدم گذاشته شده است، پله هایی که در اثر سایش به امواج شکسته ای شبیه شده اند که با ملایمت به ساحل آرامی برخورد می کنند."
اوانز عقیده دارد که از منظر استدلالی، عکاسی در فرایندی خالص و بی پیرایه بطور منحصر به فردی بسیار ارزشمند و زیبا می باشد، ولی با تقلید از چیزهای دیگر تخریب می گردد.
وی همچنین عقیده دارد که هنرمند باید ارتباطی احساسی با فضاهایی که از آن عکاسی می کند برقرار نماید و از دیگران نیز بخواهد تا سعی کنند به جای ثبت یک قطعه عکس مکان نگارانه (توپوگرافیک)، یک احساس را ثبت نمایند.

اوانز 4

کلیسای وست مینستر، فردریک هنری اوانز- 1911

اوانز برای ثبت عکس "دریایی از پله ها" از یک فیلم دولایه 8x10 که از امولسیون های سریع و کند تشکیل می شد استفاده کرد تا بیشترین محدوده تونالیته را بدست آورد.
وی در هنگام چاپ نیز دقت زیادی کرد تا حداکثر جزئیات و تون های ثبت شده را چاپ کند.
ترکیب بندی این عکس بسیار جذاب و تا حدودی انتزاعی به نظر می رسد. این عکس در سالهای بعد آنقدر محبوب شد که گروه های مختلف عکاسی به کلیسای جامع ولز می رفتند تا همان عکس را مجدد ثبت کنند، تا جائیکه بر روی کف زمین فرو رفتگی هایی ایجاد شد تا به افراد آماتور کمک کند تا سه پایه خود را در مکان مناسب تنظیم نمایند!
برخی عکاسان معاصر او از عکس های ایوانز ایراد گرفتند و آنها را بی جان و مسطح توصیف کردند. تا جائیکه حتی منتقدی کارهای او را "دقتی محاسبه شده و مرگ آور" توصیف کرد. ولی از طرف دیگر عکاسان بیشمار دیگری درخشش واقعی او را درک نمودند. در مجله کمرا ورک توصیفی چنین از آثار او به چاپ رسید: او در عکاسی معماری تنهاست. او ست که می تواند احساس، زیبایی و شعر را در آثارش به نمایش گذارد و این باعث می شود او در مقام عکاسان برتر جهان قرار گیرد.
مراجع:

1_Paul Lowe (2016). Photography Masterclass: Creative Techniques of 100 Great Photographers, 1th ed. Thames & Hudson Ltd, UK.
2_NGC Staff (2015). Your Collection: Wells Cathedral: A Sea of Steps by Frederick H. Evans. Retrieve from www.gallery.ca on May 25.
3_Editors (2015). Frederick H. Evans. Retrieve from www.artgallery.nsw.gov.au on May 25.
4_Editors (2019). Sea of Steps - Frederick H. Evans. Retrieve from www.theplatinumprintroom.com on Jan 30.

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@