مالکوم ایکس در بازدید از مسلمانان سیاه پوست <br>Malcolm X during his visit to black Muslims
مالکوم ایکس در بازدید از مسلمانان سیاه پوست
Malcolm X during his visit to black Muslims

مالکوم ایکس در بازدید از مسلمانان سیاه پوست
Malcolm X during his visit to black Muslims

 
نکاتی از جنبه های عکاسانه در عکس ایو آرنولد ، عکاس امریکایی که از مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه پوست امریکایی در سال 1961 گرفته است.

آرنولد  1

ایو آرنولد (Eve Arnold) فوتوژورنالیست امریکایی (2012 - 1912)

ایو آرنولد، عکاس خبری است که در طی چندین دهه فعالیت از افراد مختلفی همچون شخصیت های مشهور گرفته تا افراد فقیر و بی بضاعت عکاسی نموده است.
در سال 1960 ایو آرنولد از طرف مجله لایف مامور شد که از مالکوم ایکس (Malcolm X) و جمعیت مسلمان هوادار او گزارش و عکس تهیه کند.
در آن دوران مالکوم ایکس چهره ای مردمی و شدیدا کاریزماتیک در بین مسلمانان امریکا به حساب می آمد.
ایو آرنولد به مدت یک سال در شهرهای مختلف از واشنگتن و نیویورک تا شیکاگو فعالیت های مالکوم ایکس را دنبال می کرد. او در ملت اسلام (Nation of Islam) و رهبر آنها یعنی مالکوم ایکس ، فدرت و انرژی یک نیروی جدید در امریکا را ملاحظه کرد که بطور فعالانه ای برای حقوق مدنی فعالیت می کنند.

آرنولد  2

مالکوم ایکس، عکس از ایو آرنولد - 1961

آرنولد سعی داشت که از مالکوم ایکس عکسی بگیرد که بتواند او را که رهبر و سخنوری بسیار مردمی و محبوب بود، به خوبی به تصویر بکشد. آرنولد اظهار داشت مشارکت خوبی که مالکوم با او برقرار نمود و استعداد و اطلاعی که وی از عکاسی و تاثیرات بصری آن داشت، در نتیجه نهایی کار بسیار موثر بود.
ایو آرنولد در جایی نوشت: او (مالکوم ایکس) واقعا مجری باهوشی بود و به نظر می رسید که می داند از تصاویر و مطبوعات چطور برای بیان داستان خودش استفاده کند.
در عکسی که ایو آرنولد از مالکوم ایکس گرفته است، اگر از جنبه ترکیب بندی به آن نگاه کنید خواهید دید که سر سوژه در مرکز عکس واقع نشده است. چشم سوژه در کناره چپ کادر و در راستای دست قرار گرفته است. امتداد دسته عینک، چشم بیننده را از ناحیه چشم به سمت عقب هدایت کرده و در نهایت وجود انگشتری که در دست سوژه است، حرکت چشم بیننده را متوقف می نماید.
کادربندی خارج از مرکز تصویر به عکاس کمک کرده است که با استفاده از لبه کلاه، برشی نسبی در کادر ایجاد نموده و توازن ترکیب بندی را حفظ کند و حرکت چشم مخاطب را در ناحیه نیم رخ سوژه به سمت پشت و پایین هدایت کرده و دوباره به سمت چشم وی بازگرداند.
کلاه سوژه به کناره کادر تصویر نمی رسد و نگاه خیره مالکوم ایکس را که به سمت بیرون کادر است تشدید کرده و چشم فرد بیننده عکس را نیز به همان سمت هدایت می کند.

آرنولد  3

ایو آرنولد برای این عکس از یک لنز تله فوتواستفاده کرده است که منجر به ایجاد یک پسزمینه یکدست در پشت سر سوژه شده است.
این عکس یک تصویر پرتره برای نمایش پوز یا ژست سوژه نیست، بلکه نتیجه توجه دقیق عکاس به لحظه ای است که شخصیت یک نفر قابل رویت می گردد و باید در همان موقع بر آن تمرکز کرده و عکس را به ثبت برساند. حالت نیم رخ سوژه به خوبی این کار را انجام داده است و وجود کلاه ویژه مالکوم و انگشتر اسلامی، نقش تکمیل کننده شخصیت او را در تصویر بر عهده دارند.
از نظر ژورنالیستی، تصاویری این چنین که دارای کادر عمودی هستند، قابلیت چاپ در یک صفحه واحد در روزنامه یا مجله را نیز دارند. همچنین ناحیه روشن در قسمت بالای عکس اجازه می دهد که امکان اضافه کردن تیتر مجله یا درج متنی در آن ناحیه فراهم شود.
وقتی که عکاسی به سفارش یک نشریه عکس می گیرد، باید دقت داشته باشد که به همان اندازه که عکس هایش را با کادر افقی می گیرد، عکس هایی نیز با کادر عمودی ثبت کند و بهتر است در همان حال به امکان درج مطلب و یا قابلیت استفاده در جلد نشریه نیز توجه داشته باشد.

آرنولد  4

مالکوم ایکس و ملت اسلام، ایو آرنولد- 1961

وقتی آرنولد عکس هایی که از مالکوم و ملت اسلام گرفته بود را برای مجله لایف ارسال کرد، در ابتدا یکی از سردبیران آنها را رد کرد با این استدلال که مسلمانان سیاه پوست شناخته شده نیستند. در نهایت نیز چند عکس از زنانی که در حال خواندن نماز بودند را منتشر کرد. سال بعد، مجله Esquire تصاویر را منتشر کرد. تصاویری که در تاریخ عکاسی خبری ماندگار شدند.
مراجع:

1_Paul Lowe (2016). Photography Masterclass: Creative Techniques of 100 Great Photographers, 1th ed. Thames & Hudson Ltd, UK.
2_Nate Rawlings (2012). Malcolm X and the Nation of Islam: Eve Arnold's Quietly Powerful Portraits. Retrieve from https://time.com on Feb 20.
3_Editors (2019).When Eve Arnold met Malcolm X. Retrieve from https://uk.phaidon.com on Jun 12.

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@