گراند پاد یا پایه بشقابی <br>Ground pod
گراند پاد یا پایه بشقابی
Ground pod

گراند پاد یا پایه بشقابی
Ground pod

 
گراند پاد همانند یک سه پایه در زیر دوربین یا لنز نصب می شود و بیشتر در مناطقی که زمین نرم است بکار می رود.

گراند پاد (Ground pod) که به فارسی پایه بشقابی نیز نامیده می شود، بیشتر برای عکاسی از طبیعت و خصوصا در عکاسی حیات وحش (Wildlife) و عکاسی از پرندگان بکار می رود.
گراند پاد همانند یک سه پایه در زیر دوربین یا لنز نصب می شود. شکل بشقاب مانند آن کمک می کند که این پایه در هنگامیکه بر روی زمین قرار گرفته است، خصوصا در جایی که زمین نرم است، مثل شنزار یا گل و لای، به داخل زمین فرو نرود. همچنین لبه های بلند بشقاب آن باعث می شود تا حدی از ورود شن، آب، برف یا گل و لای به داخل آن جلوگیری شود.

گراند پاد 1

در عکاسی حیات وحش از پایه بشقابی استفاده می شود.

ساختمان گراند پاد از یک بشقاب نسبتا عمیق از جنس فلز یا پلاستیک تشکیل شده است که در وسط آن پیچی وجود دارد که بر روی آن، سر (Head) سه پایه و یا گیره آزادسازی سریع (Quick Release) متصل می گردد و از این طریق، دوربین عکاسی یا پایه لنزهای تله فوتو بر روی آن نصب می شود. با توجه به نوع استفاده ای که مورد نظر است، بر روی گراند پاد می توان هر نوع سر سه پایه ای را بکار برد.

گراند پاد 2

دو نمونه پایه بشقابی (گراندپاد) و طریقه قرارگرفتن سر سه پایه و گیره آزادسازی سریع بر روی آنها

در انواعی از گراندپادها، قسمتی شبیه به دسته ماهیتابه تعبیه شده است که بر روی آن سوراخی وجود دارد که برای قرار دادن آن بر روی دیوار یا بستن به جایی( مثلا کوله پشتی) بکار می رود.

گراند پاد 3

برای عکاسی از پرندگان و حیات وحش، پایه بشقابی ارتفاع مناسبی دارد. با استفاده از آن می توان دوربین را در سطح چشمان حیوانات (Eye level) قرار داد. اما وقتی سوژه کوچک است و بر روی زمین قرار دارد، استفاده از آن کمی مشکل می شود.
کار با پایه بشقابی (Ground Pod) ساده است. معمولا در حالیکه فرد بر روی زمین دراز کشیده است، با حرکت دادن گراند پاد، کشیدن یا هل دادن آن، موقعیت مناسب برای قرارگیری دوربین را تعیین می کند. گرد بودن گراند پاد، باعث می شود در هنگام استفاده انعطاف پذیر و راحت باشد.
برای عکاسی با کادربندی عمودی، برای نصب دوربین بر روی گراند پاد می توان از گریپ باطری استفاده کرد. همچنین در مواقعی که از لنز تله فوتو استفاده می شود و لنز بر روی گراند پاد نصب گردیده است، با چرخاندن لنز در داخل حلقه تنظیم پایه لنز، می توان دوربین را به حالت عمودی قرار داد.

گراند پاد 4

موقعیت عکاس هنگام استفاده از پایه بشقابی

ساخت ابزار جایگزین
برای جایگزینی یک پایه بشقابی می توانید خودتان یک وسیله دست ساز با ابزارهای بسیار ساده بسازید. به این صورت که یک ماهیتابه گرد و عمیق در اندازه متوسط را که دیگر استفاده نمی شود، تهیه کنید. وسط آن را سوراخ کرده و یک پیچ مناسب از میان آن عبور دهید. می توانید سر سه پایه را به پیچ مذکور متصل کنید.
این نوع وسایل دست ساز نسبت به گراند پاد از نظر وزنی معمولا کمی سنگین تر می شوند. همچنین انتهای پیچ اتصالی که بکار می رود از زیر بشقاب ماهیتابه بیرون می ماند و باید در هنگام استفاده مواظب باشید که به جایی گیر نکند.

گراند پاد 5

ساخت یک گراندپاد با استفاده از یک ماهیتابه و پیچ مناسب

کاربرد های پایه بشقابی
پایه بشقابی (گراند پاد) اصولا برای عکاسی از سطح پایین (Low shooting position) مناسب است. این وسیله بیشتر در عکاسی از پرندگان و حیات وحش مورد استفاده قرار می گیرد. مناطقی مثل ساحل دریا یا رمل های ماسه ای مکان هایی هستند که گراندپاد ها بهترین عملکرد را خواهند داشت.
اگر چه در موارد دیگر نیز که عکاس بر روی زمین دراز می کشد یا در سطح پایین عکاسی می کند نیز بسیار مفید می باشد. در این موارد استفاده از پد های زانو و آرنج نیز می تواند به عکاس کمک کند تا راحت تر موقعیت خود را بر روی زمین تنظیم نماید.
گراند پاد را می توان در مناطق پوشیده از گل و لای، بر روی برف، بر روی آب های سطحی و کم عمق، علفزار و سایر مناطق بکار برد.

گراند پاد 6

در صورت لزوم برای سنگین کردن گراند پاد و جلوگیری از لرزش آن می توان کیسه های لوبیا یا شن بر روی بشقاب آن قرار داد تا وزنش افزایش یابد.
در عکاسی از حیات وحش در زوایای پایین، برای مخفی کردن دوربین از دید حیوانات از گراندپاد نیز به عنوان پایه دوربین استفاده می شود و معمولا به کمک آن راحت تر از سه پایه می توان دوربین را استتار کرد.

گراند پاد 7

اتصال سر سه پایه گیمبال بر روی پایه بشقابی (گراندپاد)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
 تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1398/5/12
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_Bryan Carnathan (2015). NatureScapes Skimmer Ground Pod II Review. Retrieve from www.the-digital-picture.com on Apr 21.
2_Jari Peltomaki (2017). The beauty of low angle in bird photography. Retrieve from http://finnature.com on Apr 22.
3_Bill Majoros (2017). Secrets of Digital Bird Photography Tools and Techniques: Accessories. Retrieve from www.digitalbirdphotography.com on Apr 22.
4_Jeff Waugh (2013). Super-Telephoto Lens Support Options. Retrieve from www.jeffwaugh.com on Apr 23.

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@