مردی که از سلام دادن به هیتلر خودداری کرد <br> The Man Who Refused to Salute Hitler
مردی که از سلام دادن به هیتلر خودداری کرد
The Man Who Refused to Salute Hitler

مردی که از سلام دادن به هیتلر خودداری کرد
The Man Who Refused to Salute Hitler

 
تصویر مردی که از دادن سلام به سبک نازی ها خودداری کرد و بسیاری از مردم جهان کار او را به عنوان پیامی با مضمون مقاومت در برابر زورگویی دریافت نمودند.

در دهه 1930 نحوه سلام دادن هیتلر توسط حزب نازی برای همه شهروندان آلمانی الزامی شد و به عنوان نمایشی از وفاداری به رهبر و حزب او تلقی گردید.

داستان 4 1

آلمان، کارخانه کشتی سازی هامبورگ - 1936

این عکس در سال 1936 در هامبورگ آلمان در مراسمی که برای رونمایی از یک کشتی دریایی جدید برگزار شده بود، ثبت شده است. در این مراسم هیتلر نیز حضور داشت و کارگران کارخانه جمع شده بودند.
در تصویر دیده می شود که جمعیت زیادی در حال سلام دادن به سبک نازی ها هستند. اما در این میان یک نفر دست به سینه ایستاده و موج سلام ها را در تصویر شکسته است. در واقع او از دادن سلام به هیتلر خودداری نموده است.
این فرد یکی از کارگران کارخانه کشتی سازی در هامبورگ است که طبق برخی شواهد فردی به نام آگوست لندمسر (August Landmesser) می باشد.

داستان 4 2

آگوست لندمسر (August Landmesser)

آگوست لندمسر جوانی آلمانی بود که در سال 1931 به حزب نازی پیوست به امید اینکه بتواند در پیدا کردن شغل به وی کمک کند.
آگوست لندمسر در سال 1933 با زنی یهودی به نام ایرما اکلر (Irma Eckler) آشنا شد و آنها به یکدیگر علاقه مند شدند. آنها در دفاتر ثبت هامبورگ، برای ازدواج ثبت نام کردند ولی یک ماه بعد قوانین سخت نورمبرگ تصویب شد که از ازدواج با یک فرد یهودی ممانعت می نمود.
به دلیل ممنوعیت قانونی که در آلمان برای ازدواج با افراد یهودی وجود داشت، آنها نتوانستند ازدواج خود را ثبت نمایند.

داستان 4 3

آگوست لندمسر و ایرما اکلـر

در سال 1935 با کشف ارتباط لندمسر با یک زن یهودی، وی را از حزب نازی اخراج کردند. در همان سال اولین فرزند آنها به نام اینگرید (Ingrid) بدنیا آمد.
در سال 1937 لندمسر تلاش کرد تا از آلمان به دانمارک فرار کند، ولی در مرز بازداشت شد و به جرم بی احترامی به نژاد اصیل آلمانی زندانی گردید و ایرما اکلر به اتهام نادیده گرفتن نژاد، طبق قوانین نژادپرستانه نازی مقصر شناخته شد.
آگوست لندمسر در دادگاه استدلال کرد که او و ایرما اکلر نمی دانستند که وی کاملا یهودی است زیرا وی پس از ازدواج در کلیسای پروتستان تعمید یافته است.
در 27 مه 1938 آگوست لندمسر به دلیل عدم وجود مدرک تبرئه شد به شرط اینکه در صورت تکرار جرم، مجازات چند ساله زندان در انتظار او خواهد بود.
علی رغم دستوری که به او داده بودند که ارتباطش را با ایرما اکلر قطع کند، آگوست به این کار تن نداد و روابط خود با ایرما اکلر را ادامه داد.

داستان 4 4

ایرما اکلـر و اینگرید

آگوست لندمسر در سال 1938 دستگیر شد و به دو سال و نیم حبس در اردوگاه کار اجباری محکوم گردید.
ایرما اکلر نیز توسط گشتاپو بازداشت شد و در حالی که باردار بود به زندان فرستاده شد. در زندان دومین دختر آنها به نام ایرنه (Irene) به دنیا آمد.
پس از آن ایرما را به یک اردوگاه کار اجباری فرستادند. پس از مدتی او را به اردوگاه های دیگری منتقل نمودند. عقیده بر این است که در نهایت وی را در سال 1942 به مکانی که نازی ها آن را "مرکز اتانازی" می نامیدند فرستادند و در همانجا به قتل رساندند.
آگوست لندمسر در سال 1941 از زندان آزاد شد و به عنوان سرکارگر در یک شرکت به کار مشغول گردید.
در سال 1944 و در جریان جنگ جهانی دوم درحالی که آلمان در شرایط ناامیدکننده ای بسر می برد، او را به یک گردان پیاده نظام کیفری فرستادند که در جریان جنگ کروواسی منجر به کشته شدن وی گردید. ابتدا نام وی را به عنوان افراد مفقود الاثر اعلام کردند. در سال 1949 هم او و هم ایرما اکلر به طور قانونی مرده اعلام شدند.

داستان 4 5

اینگرید لندمسر

دو دختر آگوست لندمسر ابتدا به یتیم خانه منتقل شدند.
در سال 1941 ایرنه را از اینگرید جدا کردند و به یک خانواده سپردند.
بعدا اجازه داده شد که اینگرید با مادربزرگ مادری خود زندگی کند که در سال 1953 و پس از مرگ مادربزرگ، سرپرستی وی را نیز به یک خانواده سپردند.
در سال 1951 ازدواج آگوست لندمسر و ایرما اکلر قانونی اعلام شد. اینگرید نام خانوادگی لندمسر را گرفت و ایرنه با نام خانوادگی اکلر ادامه داد.

داستان 4 6

ایرنه اکلر

در سال های بعد، ایرنه با استفاده از تعدادی از اسناد جمع آوری شده از جمله نامه های مادرش، کتابی در مورد داستان زندگی خانواده خود نوشت که تحت عنوان "خانواده از هم جدا شده به علت ننگ نژادی" (A family torn apart by Rassenschande) در سال 1998 به چاپ رسید.

داستان 4 7

کتاب ایرنه اکلر به نام "خانواده از هم جدا شده به علت ننگ نژادی"

در خصوص تصویر سال 1936 ، هویت فردی که از دادن سلام به هیتلر خودداری نموده است مورد اختلاف نظر است. از جمله خانواده دیگری که ادعا می کنند این فرد یکی از کارگران کارخانه به نام گوستاو وگرت (Gustav Wegert) است و عکس های خانوادگی وی را که شباهت زیادی به فرد مورد نظر دارد، به همراه مستندات اشتغال به کار او در کارخانه را به عنوان مستندات ادعای خود ارائه نموده اند.

داستان 4 8

تصاویر خانوادگی از گوستاو وگرت، که توسط پسرش به عنوان مرد نافرمان در تصویر سال 1936 معرفی گردیده است.

اما آنچه مسلم است اینکه اگر چه هویت فردی که از دادن سلام به هیتلر خودداری نموده است کاملا مشخص نمی باشد و همچنین معلوم نیست که در آن لحظه چه چیزی از ذهن آن مرد گذشته است.
اما با این تصویر، بسیاری از مردم جهان، وی را به عنوان مردی شناختند که از دادن سلام به سبک نازی ها خودداری کرد و کار او را به عنوان پیامی با مضمون مقاومت در برابر زورگویی دریافت نمودند.
این عکس تقریبا 55 سال مورد توجه نبود تا در سال 1991 که یکی از فرزندان آگوست لندمسر آن را در یک روزنامه آلمانی دید و مرد نافرمان را به عنوان پدرش شناسایی کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1399/1/19
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع: 

1_Jenn Gidman (2015). Tragic tale of the German who wouldn't salute Hitler. Retrieve from www.usatoday.com on Jul 3.
2_Amanda Macias (2016). The tragically powerful story behind the lone German who refused to give Hitler the Nazi salute. Retrieve from www.independent.co.uk on Aug 28.
3_Editors (2020). August Landmesser. Retrieve from https://en.wikipedia.org on Apr 2.
4_Denise Hassanzade Ajiri (2015). What happened to the man who refused to give a Nazi saluter. Retrieve from www.csmonitor.com on Jul 1.
5_Andrew Kaczynski (2012). The German Guy Who Refused To Give A Nazi Salute Was A Badass. Retrieve from www.buzzfeednews.com on Nov 15.
6_Alex Q. Arbuckle (2020). The man who folded his arms. Retrieve from https://mashable.com on Apr 2.

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@