من یک انسانم <br>I am a man
من یک انسانم
I am a man

من یک انسانم
I am a man

 
این عکس در جریان تظاهرات سیاه پوستان و سایر مردم فقیر در طی جنبش حقوق مدنی در شهر ممفیس ایالات متحده در 29 مارس 1968 ثبت شده است.

داستان عکس ها 5 1

تظاهرات و راهپیمایی در مقابل سربازان گارد ملی – 29 مارس 196

در تصویر، صف طولانی سیاه پوستان معترض به تبعیض نژادی دیده می شود که در مقابل سرنیزه سربازان گارد ملی درحال راهپیمایی هستند و یک نفر سفید پوست نیز در میان آنها می باشد. بر روی پلاکاردهایی که به دست گرفته اند، شعار آنها قابل مشاهده است: من یک انسانم.
کادربندی عکس بطور نمادین، جدایی و شکاف بین معترضان و سربازان به شکلی تاثیرگذار دیده می شود. این راهپیمایی برای اعتراض به نابربری شهروندان سیاه پوست با سفیدپوستان در جامعه امریکا برگزار شده بود.
تاریخ برگزاری این تظاهرات، شش روز قبل از ترور مارتین لوترکینگ جونیور (Martin Luther King Jr.) رهبر سیاه پوستان در ممفیس می باشد.

داستان عکس ها 5 2

دکتر مارتین لوترکینگ در اواخر دهه 1960 برای دستیابی به عدالت و آزادی برای همه، در استراتژی خود تغییراتی ایجادکرد. وی تمرکز بر احقاق حقوق قانونی سیاه پوستان را کاهش داد و به جای آن به مقوله فقر، بیکاری، وضعیت تحصیلات و محرومیت های اقتصادی که تمامی فقیران و محرومین جامعه از سیاه یا سفید با آن روبرو بودند، پرداخت. فعالیت های مارتین لوترکینگ در غالب جنبش حقوق مدنی (The Civil Rights Movement) در ایالات متحده که از دهه 1940 شروع شده بود، ادامه یافت.
در سال 1968 درحالی که وی کمپینی را تحت عنوان کمپین مردم فقیر در واشنگتن دی سی ترویج می کرد، اظهار داشت که در این مرحله فقط افراد سیاه پوست گروه هدف نیستند و این موضوع شامل همه مردم می باشد.
در این زمان از مارتین لوترکینگ دعوت شد که به ممفیس بیاید و در اعتصاب گسترده کارگران فاضلاب شهری که یک ماه بود جریان داشت، سخنرانی کند.

داستان عکس ها 5 3

در این مدت وقایع دیگری نیز در ممفیس رخ داد که تنش های اعتصاب گران را افزایش داد. از جمله کشته شدن دو کارگر در سیستم فشرده سازی کامیون زباله و نیز عدم پرداخت دستمزد به 22 کارگر سیاه پوست، درحالیکه کارگران سفید بطور روزانه دستمزد دریافت می کردند.
گستره اعتصابات افزایش یافت و در 12 فوریه 1968 بیش از 90 درصد از کارگران وارد اعتصاب شدند و ایمنی شغلی، دستمزد و مزایای عادلانه و به رسمیت شناختن اتحادیه کارگری را خواستار گردیدند.

داستان عکس ها 5 4

از مارتین لوترکینگ دعوت شد تا به این مبارزه بپیوندد. او پذیرفت و در 28 مارس 1968 رهبری تظاهرات کارگران ممفیس را که از روز گذشته آغاز شده بود را برعهده گرفت. تظاهرات به خشونت کشیده شد.

داستان عکس ها 5 5

مارتین لوترکینگ به همراه کارگران اعتصابی در تظاهرات 28 مارس 1968 در ممفیس شرکت نمود.

در روز بعد یعنی 29 مارس نیز تظاهرات ادامه یافت. عکس مورد نظر در این مقاله (تصویر 1)، در همین روز ثبت شده است.

هفته بعد از آن مارتین لوترکینگ مجدد به ممفیس بازگشت و در 3 آوریل 1968 یعنی یک روز قبل از ترور او، سخنرانی مشهور خود را در ممفیس ارائه نمود و جمعیت را ترغیب کرد تا متحد شوند و به مبارزه خود با بی عدالتی ادامه دهند.
فردای آن روز یعنی در 4 آوریل 1968، در حالیکه مارتین لوترکینگ جونیور در بالکن متلی در ممفیس که در آن سکونت داشت، ایستاده بود، به ضرب گلوله کشته شد. قاتل وی به 99 سال زندان محکوم گردید که پس از گذشت 29 سال از مدت محکومیتش، در سال 1998 در زندان جان باخت.

داستان عکس ها 5 6

دستیاران مارتین لوترکینگ، در متل لورن به محل شلیک گلوله به وی اشاره می کنند.

عکسی که در 29 مارس 1968 از تظاهرات عمدتا سیاه پوستان و برخی سفید پوست ها ثبت شده است، به عنوان یک عکس نمادین از تلاش علیه تبعیض نژادی و کسب آزادی مشروع انسانی، در تاریخ عکاسی خبری مطرح می باشد. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1399/2/6
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع: 

1_Isabel O'Toole (2019). Photography in 1968: Revolutionary Roads. Retrieve from https://independent-photo.com on Oct 11.
2_Editors (2020). Memphis in 1968: The Sanitation Workers' Strike. Retrieve from www.facinghistory.org on Apr 25.
3_Wendi C. Thomas (2017). Let’s not forget — Martin Luther King Jr. was preaching economic justice, too. Retrieve from https://theundefeated.com on jan 16.
4_Alan Taylor (2018). 50 Years Ago in Photos: A Look Back at 1968. Retrieve from www.theatlantic.com on jan 10.
5_Miami JBT (2018). Civil Disobedience by Gun Owners in the 21st Century?. Retrieve from www.floridashootersnetwork.com on Nov 30.
6_Editors (2017). Celebrating Black History Month: Iconic Civil Rights Moments. Retrieve from www.yahoo.com on Feb 6.

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@