کاربرد لوله گسترش یا اکستنشن تیوب <br>Extension Tube
کاربرد لوله گسترش یا اکستنشن تیوب
Extension Tube

کاربرد لوله گسترش یا اکستنشن تیوب
Extension Tube

 
بکارگیری لوله گسترش (اکستنشن تیوب) راهی آسان برای افزودن قابلیت های ماکرو به لنزهای غیرماکرو و یا افزایش بزرگنمایی در لنزهای ماکرو می باشد.

لوله گسترش یا اکستنشن تیوب (Extension Tube) که در فارسی به آن لوله الحاقی ، حلقه الحاقی و لوله افزایش دهنده هم می گویند ، قطعه ای لوله ای شکل و توخالی است که بین بدنه دوربین و لنز قرار می گیرد. لوله گسترش، لنز را از بدنه دوربین دور می کند و اجازه می دهد که نسبت به قبل در فاصله کمتری از سوژه فوکوس نماید. به عبارتی در هنگام فوکوس، امکان نزدیک کردن لنز به سوژه بیشتر می شود.
با لوله گسترش می توانید بدون استفاده از لنز ماکرو، تصاویر ماکرو ایجاد کنید، به همین دلیل گاهی آن را به نام لوله ماکرو (Macro Tube) نیز می نامند.

لوله گسترش 1

لوله گسترش (اکستنشن تیوب) در بین لنز و بدنه دوربین قرار می گیرد.

یکی از موضوعات مورد بحث در آموزش عکاسی ماکرو، نحوه استفاده و کاربرد لنزهای ماکرو، لوله های گسترش (Extension Tube) و فانوسی یا لوله مبدل آکاردئونی (Extension Bellow) می باشد. در این مقاله به نحوه عملکرد، انواع مختلف و کاربردهای لوله گسترش یا اکستنشن تیوب پرداخته می شود.

لوله گسترش 2

لوله گسترش می تواند قابلیت ماکرو را در بسیاری از لنزها ایجاد نماید. تصویر بالا با استفاده از یک لنز 50mm و تصویر پایین با همان لنز به اضافه یک لوله گسترش گرفته شده است.

نحوه عملکرد لوله گسترش (اکستنشن تیوب)

لنزها طوری طراحی شده اند که پرتوهای ورودی نور را بر روی سنسور متمرکز (فوکوس) می کنند که اصطلاحا به آن سطح فوکوس (Focus Plane) گفته می شود. هر لنزی دارای یک حداقل فاصله فوکوس (Minimum focus distance) یا (MFD) است بطوریکه به شما اجازه نمی دهد از یک فاصله مشخصی به سوژه بیشتر نزدیک شوید، و اگر از آن فاصله، به سوژه نزدیک تر شوید، سطح فوکوس به ناحیه پشت سنسور منتقل می شود و در نتیجه تصویر سوژه بطور واضح بر روی سنسور نمی افتد و تار می گردد.

لوله گسترش 3

با قرارگیری سوژه در فاصله ای کمتر از حداقل فاصله فوکوس (MFD)، سطح فوکوس به پشت سنسور جابجا می شود و تصویر سوژه بر روی سنسور تار می گردد.

بنابراین وقتی که قصد دارید از یک لنز معمول (غیر از لنزهای ماکرو) برای ماکروگرافی و عکاسی از اجسام کوچک استفاده کنید، یکی از محدودیت هایی که وجود دارد، اندازه فاصله ای است که شما می توانید به سوژه نزدیک شوید.
با قرار دادن لوله گسترش (Extension Tube) در بین لنز و بدنه دوربین، لنز و عناصر اپتیک داخل آن از سنسور دورتر شده و سطح فوکوس لنز به سمت جلو جابجا می شود. در نتیجه عملا حداقل فاصله فوکوس لنز کاهش می یابد و این امکان فراهم می شود که در فاصله نزدیک تری بر روی سوژه فوکوس کنید. فوکوس در فاصله نزدیک تر به سوژه باعث می شود که بزرگنمایی بیشتری بدست آورید.
جابجایی سطح فوکوس همانطور که موجب کاهش MFD می شود، همچنین باعث می شود که حداکثر فاصله فوکوس لنز (Farthest focus distance) نیز کاهش یابد و به لنز نزدیک تر شود. بنابراین فوکوس در فواصل دور دچار محدودیت می گردد. همراه با لوله گسترش، امکان فوکوس لنز در فواصل دور و نیز در فاصله بینهایت از بین خواهد رفت.
بنابراین توجه داشته باشید که لوله گسترش (اکستنشن تیوب) هم حداقل فاصله فوکوس و هم حداکثر فاصله فوکوس لنز را کاهش می دهد.

لوله گسترش 4

لوله گسترش، لنز را در موقعیت دورتری نسبت به بدنه دوربین (و سنسور ) قرار می دهد و در نتیجه حداقل فاصله فوکوس لنز کاهش می یابد.

تاثیر لوله گسترش بر لنزهای مختلف

لوله گسترش (اکستنشن تیوب) با بسیاری از لنز ها قابل استفاده است. آنها را می توان با انواع لنزهای تک کانونی یا پرایم (Prime) و نیز لنزهای زوم (Zoom) بکار برد. همچنین می توان از آنها همراه با لنزهای ماکرو نیز استفاده کرد و بزرگنمایی بیشتری بدست آورد.
لوله گسترش با لنزهای با فاصله کانونی کوتاه و متوسط بهتر کار می کند. فاصله کانونی مناسب برای استفاده از لوله گسترش معمولا در حدود 24-100mm است. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر شود، اثربخشی لوله گسترش کاهش می یابد.
این وسیله عموما برای لنزهای تله فوتو با فواصل کانونی بلندتر مناسب نمی باشد. به همین علت معمولا در لنزهای تله فوتو به جای لوله گسترش از لنزهای کلوزآپ (Close-up Lens) برای عکاسی نزدیک از اشیاء استفاده می شود.

لوله گسترش 5

لوله گسترش با بسیاری از لنزهای زوم و پرایم قابل استفاده می باشد.

لوله گسترش (Extension Tube) در چندین طول مختلف ارائه می شود. فاصله کانونی لنزهایی که قصد استفاده از آنها در عکاسی کلوزآپ یا ماکرو دارید، معمولا تعیین می کنند که چه لوله گسترشی مناسب تر است.

با استفاده از یک لوله گسترش، اندازه فاصله ای که می توانید به سوژه نزدیک شوید، هم به اندازه لوله گسترش بستگی دارد و هم به لنزی که مورد استفاده قرار می دهید.
به عنوان مثال با استفاده از یک لنز با فاصله کانونی حدود 50mm و بکاربردن لوله گسترش می توان به میزان زیادی به سوژه نزدیک شد. با انتخاب یک لنز با فاصله کانونی بلندتر مثلا 85mm یا لنزهای زوم استاندارد معمول با همان لوله گسترش، امکان فوکوس در فاصله دورتری نسبت به سوژه ممکن می گردد.
هر چه از لوله گسترش بلندتری استفاده کنید، می توانید به سوژه نزدیک تر شوید. البته به دلیل ساختار اپتیکی لنزهای مختلف، برای این موضوع محدودیت هایی در هر لنز وجود خواهد داشت.

لوله گسترش 6

با استفاده از یک لنز غیرماکرو به همراه لوله گسترش می توانید همچون یک لنز ماکرو به سوژه نزدیک شوید.

بزرگنمایی با استفاده از لوله گسترش (Extension Tube)

وقتی از لوله گسترش استفاده کنیم، اندازه MFD کاهش یافته و امکان نزدیک شدن به سوژه فراهم می شود. بنابراین تصویر سوژه با بزرگنمایی بیشتری بر روی سنسور ثبت می گردد. برای محاسبه مقدار تقریبی این بزرگنمایی، می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

بزرگنمایی اضافی = طول لوله گسترش تقسیم بر فاصله کانونی لنز

مثلا با یک لوله گسترش 25mm و یک لنز 50mm :

0.5 = 50 ÷ 25

یعنی مقدار افزایش در بزرگنمایی تصویر نسبت به حالتی که از لوله گسترش استفاده نکنیم، 0.5x خواهد بود.بنابراین اگر بزرگنمایی لنز 50mm در حدود 0.21x باشد، با افزودن لوله گسترش مذکور، بزرگنمایی آن به میزان 0.5x نیز افزایش می یابد که جمعا 0.71x خواهد شد.

البته این فرمول در خصوص لنزهای مختلف کاملا دقیق نیست. مقدار بزرگنمایی یک لوله گسترش در لنزهای با فاصله کانونی کوچکتر کمی بیشتر است و در لنزهای تله، میزان بزرگنمایی کمتر خواهد بود.
با اتصال لوله گسترش به لنز، سوژه بزرگتر دیده نمی شود (آنطور که در لنزهای تله فوتو بزرگ می شود) ولی به علت اینکه شما می توانید بیشتر به سوژه نزدیک شوید، پس اندازه بزرگتری از سطح سوژه در سنسور ثبت خواهد شد.

لوله گسترش 7

با اضافه کردن لوله گسترش 25mm به لنز 50mm، بزرگنمایی لنز به میزان 0.5x قابل افزایش است.

برای برخی لنزها که به همراه لوله گسترش (با اندازه های مختلف) بکار می روند، جداولی جهت تعیین میزان بزرگنمایی و اندازه MFD وجود دارد که می تواند به عنوان راهنمای خرید و هنگام استفاده از لوله گسترش، بکار رود. البته ممکن است این جداول برای همه انواع لنزها قابل تهیه نباشد، ولی در صورت وجود می تواند مفید واقع گردد.

لوله گسترش 8

یک نمونه جدول تعیین میزان بزرگنمایی و اندازه MFD برای اندازه های مختلف لوله گسترش در چند نوع لنز کانن (منبع: وب سایت SLR Lounge )

اگر چند لوله گسترش داشته باشید، می توانید برای افزایش بزرگنمایی از دو عدد یا بیشتر به همراه هم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بر اساس لنز شما محدودیت هایی برای این کار وجود خواهد داشت.
با افزایش طول لوله گسترش، برای انجام فوکوس لازم است بیشتر به سوژه نزدیک شوید. اگر طول لوله گسترش را به تدریج زیاد کنید، به مرحله ای خواهید رسید که با افزایش بیشتر طول آن، حتی با چسباندن نسبی لنز به سوژه، امکان فوکوس بر روی سوژه وجود نخواهد داشت. این حالت نشان دهنده حداکثر طول لوله گسترشی است که با لنز مورد نظر شما قابل استفاده می باشد.

لوله گسترش 9

در تصاویر بعدی از یک لنز 50mm به همراه دوربین فول فریم بر روی سه پایه استفاده شده که تنظیمات نوردهی با f/9.0 ، ISO100 و سرعت شاتر در هر شات متفاوت بوده است.

لوله گسترش 10

با افزایش طول لوله گسترش، امکان نزدیک شدن به سوژه و بزرگنمایی بیشتر فراهم شده است.

انواع لوله گسترش

لوله گسترش (اکستنشن تیوب) عموما به صورت لوله ای سبک و محکم ساخته شده است که هیچ عنصر اپتیکی و عدسی در آن بکار نرفته است و به صورت توخالی می باشد. نبودن عناصر اپتیکی در ساختار لوله گسترش باعث می شود که بین سوژه و سنسور، اجزای شیشه ای اضافی قرار نگیرد و هر گونه اعوجاج ناشی از عناصر اپتیکی به تصویر اضافه نشده و کاهش احتمالی در کیفیت عکس به حداقل برسد.
لوله گسترش با ضخامت های مختلفی ارائه می شود. برخی از آنها طول بلندتری دارند و البته تاثیر بیشتری در کاهش MFD خواهند داشت.
لوله گسترش از یک سمت از طریق ناحیه گیره یا مانت لنز (Lens Mount) بر روی بدنه دوربین متصل می شود و از سمت دیگر به لنز اتصال می یابد و از این طریق لنز نسبت به قبل، در فاصله بیشتری از بدنه دوربین قرار می گیرد. لازم است در هنگام تهیه لوله گسترش دقت کنید که مانت آن با برند دوربین شما سازگار (Compatible) باشد.

لوله گسترش 11

لوله گسترش، به شکل لوله ای توخالی بوده و دارای انواع مختلفی می باشد.

از نظر ساختاری عموما دو نوع لوله گسترش تولید می شود:
یک نوع آن که از نظر قیمت، ارزان تر نیز می باشد، قابلیت برقراری اتصال الکتریکی بین بدنه دوربین و لنز را ندارد و به صورت یک لوله ساده بین لنز و دوربین عمل می کند.
نوع دیگری از لوله گسترش وجود دارد که پس از اتصال بین لنز و دوربین، ارتباط الکتریکی بین آنها را ممکن می سازد و بنابراین امکان کنترل دیافراگم درون لنز، توسط دوربین فراهم می شود و می توان از قابلیت حالت های مختلف نوردهی (Exposure) دوربین مثل اولویت دیافراگم (حالت Av در کانن و A در نیکون) یا حالت برنامه ای (Program mode) استفاده کرد. همچنین سیستم فوکوس خودکار (Autofocus) دوربین نیز قابل استفاده می باشد. اگر چه معمولا در عکاسی ماکرو (Macro) بیشتر از فوکوس دستی استفاده می گردد.
برخی شرکتهای تولید کننده دوربین و لنز مثل کانن (Canon)، نیکون (Nikon) و المپوس (Olympus)، برای دوربین های خود لوله گسترش با اتصال الکتریکی نیز ساخته اند. البته شرکت های طرف سوم (Third party) همچون کِن کو (Kenko)، ویویتار (Vivitar) یا وِلو (Vello) نیز برای برندهای مختلف دوربین، لوله گسترش با اتصال الکتریکی تولید می نمایند.

لوله گسترش 12

در تصویر، محل اتصال الکتریکی لوله گسترش که ارتباط بین لنز و بدنه دوربین را برقرار می کند، دیده می شود.

استفاده از لوله گسترش بدون ارتباط الکتریکی، چندین پیامد دارد، از جمله اینکه روزنه دیافراگم که در داخل بدنه لنز قرار دارد قابل تنظیم نمی باشد و همچنین سیستم فوکوس خودکار لنز کار نمی کند.
قطع ارتباط لنز با بدنه دوربین موجب می شود که دوربین نتواند لنز را شناسایی کند و متادیتای لنز نیز به اطلاعات تصویر ثبت شده منتقل نگردد.

در بسیاری از لنزهای جدید که در دوربین های دیجیتال استفاده می شوند، روزنه دیافراگم (Aperture) بطور دستی قابل تنظیم نمی باشد. در این لنزها، تنظیم دیافراگم از طریق الکتریکی و با کنترل دوربین انجام می شود. اگر همراه این نوع لنزها از یک لوله گسترش ساده که ارتباط الکتریکی ندارد استفاده کنید، به علت اینکه ارتباط الکتریکی دوربین با لنز قطع می شود، دوربین نمی تواند اندازه روزنه دیافراگم را تغییر دهد. بنابراین دیافراگم در بازترین حالت خود به صورت ثابت باقی می ماند و از طرفی نیز امکان تنظیم دستی آن وجود ندارد.
این موضوع موجب می شود که شما بر روی اندازه دیافراگم کنترل نداشته و در هنگام عکاسی به علت باز ماندن دیافراگم، کمترین عمق میدان را داشته باشید.
در برخی لنزها خصوصا لنزهایی که قبلا در دوربین های آنالوگ استفاده می شدند، امکان تنظیم دستی اندازه روزنه دیافراگم وجود دارد. عموما بر روی این لنزها حلقه ای قرار دارد که با چرخاندن آن اندازه روزنه دیافراگم تغییر می کند. اگر لوله گسترش ساده را با این نوع لنزها بکار برید، می توانید اندازه دیافراگم مورد نظر خود را به راحتی تنظیم نمایید.
البته توجه داشته باشید در این نوع لنزها با کوچک کردن روزنه دیافراگم، نور ورودی به دوربین کاهش می یابد و تصویری که از داخل منظره یاب (Viewfinder) می بینید، تاریک تر دیده خواهد شد. این موضوع ممکن است گاهی انجام فوکوس را دشوار کند.
اصولا توصیه می شود، از لوله گسترش ساده و بدون ارتباط الکتریکی فقط وقتی استفاده کنید که یک لنز با قابلیت تنظیم دستی دیافراگم داشته باشید.

لوله گسترش 13

حلقه تنظیم دستی روزنه دیافراگم بر روی دو نمونه لنز

لازم به ذکر است که در شرایطی که از لنزهای بدون تنظیم دستی دیافراگم به همراه لوله گسترش ساده و بدون ارتباط الکتریکی استفاده می شود، ترفندهایی برای کنترل اندازه روزنه دیافراگم وجود دارد که البته به دلیل سختی کار و نیز احتمال صدمه زدن به سیستم الکتریکی لنز و دوربین، استفاده از آنها توصیه نمی شود.
اگر قصد تهیه لوله گسترش داشتید، توجه کنید که انواع خیلی ارزان آن ممکن است به راحتی دچار صدمه شوند و یا در مواردی حتی به لنز یا دوربین شما نیز صدمه وارد کنند. مثلا درمواردی که رزوه اتصال یک لوله گسترش در محل مانت آن ضعیف و بی کیفیت باشد، ممکن است پس از اتصال به لنز، به آن بچسبد و به راحتی و بدون آسیب به لنز از آن جدا نشود.
برخی افراد از روش های ارزان تر مثل لوله گسترش دست ساز یا اصطلاحا DIY (Do It Yourself) استفاده می کنند. بطوریکه با کمی خلاقیت و با استفاده از وسایل مختلف، لوله گسترش مخصوص به خود را می سازند!

لوله گسترش 14

یک نمونه لوله گسترش دست ساز (DIY)

مشکلات ناشی از بکاربردن لوله گسترش

1) هر چه طول لوله گسترش بلندتر باشد، امکان نزدیک شدن به سوژه بیشتر شده و در نتیجه بزرگنمایی بیشتری امکان پذیر است. در این حالت عمق میدان نیز باریک تر می شود و فوکوس مشکل تر خواهد شد.

لوله گسترش 15

2) یکی دیگر از اشکالات لوله گسترش (اکستنشن تیوب) ، مقداری کاهش در نور ورودی به دوربین است. بنابراین در صورت نیاز به جبران نوردهی، ممکن است لازم باشد از سرعت های کمتر شاتر یا اندازه ISO بیشتر استفاده کنید.

اگر همراه با لوله گسترش از لنزهای با فاصله کانونی کوچکتر (مثل 50mm یا کمتر) استفاده شود، هر چه طول لوله گسترش بیشتر شود، با نزدیک شدن لنز به سوژه، مقدار نوری که به سوژه می رسد نیز کمتر خواهد شد و در مواردی سایه های شدیدی بر روی سوژه ایجاد می گردد.

لوله گسترش 16

معمولا لازم است با نورپردازی مناسب، نور مورد نیاز برای عکاسی ماکرو را فراهم نمایید.

3) برخی لنزها در هنگام فوکوس در فواصل نزدیک خیلی شارپ نیستند. در این نوع لنزها اگر از یک لوله گسترش استفاده شود، مشکل شارپ نبودن آنها برجسته تر شده و کیفیت تصویری مناسبی ارائه نخواهند کرد.

4) وقتی که همراه با لوله گسترش، از اندازه های بزرگتر روزنه دیافراگم استفاده کنید، ممکن است تیره شدن گوشه های تصویر (Vignetting) ایجاد و یا تشدید شود. اگر چه اصولا ایجاد وینیِتینگ به نوع لنز وابسته است، با این وجود به طول لوله گسترش نیز بستگی دارد بطوریکه هر چه طول آن بلندتر باشد، وینیِتینگ بیشتر خواهد بود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص وینیِتینگ می توانید به مقاله " تیره شدن گوشه های تصویر یا وینیِتینگ در عکاسی " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

5) در هنگام بکار بردن لوله گسترش با لنزهای زوم، با مختصری تغییر در زوم لنز (Zoom in and Zoom out) ممکن است تصویر از فوکوس خارج شود.

6) لوله گسترش با تغییر در سطح فوکوس لنز، باعث می شود که حداکثر فاصله فوکوس لنز (Farthest focus distance) نیز کاهش یافته و توانایی فوکوس لنز در بینهایت از دست برود. در اکثر لنزها، پس از اتصال لوله گسترش، امکان فوکوس، حداکثر بیش از چند متر نخواهد بود. بنابراین بهتر است فقط وقتی از لوله گسترش استفاده شود که قصد دارید برای ایجاد بزرگنمایی به سوژه نزدیک شوید و در سایر موارد بکار بردن آن توصیه نمی شود.

لوله گسترش 17

در لوله گسترش همراه با لنزهای زوم، با مختصری تغییر در زوم لنز ممکن است تصویر از فوکوس خارج شود.

نکات کاربردی در استفاده از لوله گسترش

- برای عکاسی از سوژه مورد نظر خود، بر اساس تجربه ای که کسب کرده اید، همواره از بهترین ترکیب لنز و لوله گسترش (اکستنشن تیوب) استفاده کنید. همیشه استفاده از لوله گسترش بلندتر، نتیجه بهتری حاصل نمی کند.

- بهترین راه استفاده از لوله گسترش این است که لنز را بر روی حالت فوکوس دستی قرار دهید تا با توجه به عمق میدان باریک ایجاد شده، بتوانید سوژه را به طور دقیق تری فوکوس نمایید.

- عموما لوله گسترش موجب کم شدن عمق میدان می شود. از امکان افزایش ایزو (ISO) غافل نشوید. با بکارگیری ایزو بالاتر می توانید روزنه دیافراگم را کوچکتر کرده و در نتیجه عمق میدان تصویر را افزایش دهید.
همچنین اگر سوژه شما یک جسم ثابت است، برای اینکه روزنه دیافراگم را کوچکتر کنید و نوردهی کافی هم داشته باشید، می توانید از یک سه پایه و سرعت های پایین تر شاتر استفاده کنید

- اگر در هنگام عکاسی، دوربین را بر روی دست نگه داشته اید، لازم است که برای جلوگیری از لرزش دوربین، از سرعت های بالاتر شاتر استفاده کنید. از طرفی نیز، بزرگنمایی زیاد در عکاسی ماکرو موجب تشدید لرزش خواهد شد. در این موارد بهتر است از سرعت های بالاتر همچون 1/125s ، 1/250s یا بیشتر استفاده کنید. نورپردازی مناسب برای رسیدن به این شرایط لازم خواهد بود. در برخی موارد بکارگیری فلاش یا نورهای مصنوعی بسیار کمک کننده می باشند.

- برخی توصیه می کنند هنگام بکاربردن لوله گسترش، بهتر است ابتدا آن را به لنز متصل کنید. بدون اینکه به ناحیه مانت و بخش اتصال الکتریکی لوله گسترش دست بزنید، آن را به لنز متصل کرده و سپس مجموعه آنها را به بدنه دوربین اتصال دهید.

- هنگام برداشتن درپوش لنز و اتصال لوله گسترش دقت کنید که محیط، آلوده به گرد و خاک نباشد.

- همانند همه انواع عکاسی ماکروگرافی، هنگام کار با لوله گسترش نیز کوچکترین لرزش منجر به تاری تصویر می گردد و لازم است کلیه روش های لازم برای کاهش احتمال لرزش دوربین را بکار برید.

لوله گسترش 18

مراحل نصب لوله گسترش (اکستنشن تیوب) بر روی دوربین عکاسی

لوله گسترش در مقایسه با لنز ماکرو

لنز های ماکرو (Macro Lens) طوری طراحی شده اند که در فاصله بسیار کم از سوژه قادر به فوکوس کردن باشند و بهترین کیفیت و عملکرد اپتیکی را ایجاد نمایند.
لوله گسترش (Extension Tube) نیز باعث می شود که حداقل فاصله فوکوس لنز (MFD) کمتر شده و شبیه به یک لنز ماکرو، امکان نزدیک شدن به سوژه فراهم گردد. منتهی در لنزهای غیرماکرو که برای عکاسی ماکرو طراحی نشده اند، کم شدن MFD باعث می شود که عملکرد اپتیکی لنز نسبت به بهترین حالت طراحی شده برای آن، از کیفیت کمتری برخوردار باشد، به عبارت دیگر، در این حالت لنز در خارج از محدوده طراحی شده برای آن قرار می گیرد. به همین علت، همواره بکار بردن یک لنز ماکرو نسبت به ترکیب یک لنز غیرماکرو به اضافه یک لوله گسترش، اولویت بیشتری خواهد داشت.
از طرف دیگر، لنز ماکرو امکان فوکوس در بینهایت را دارد، ولی در لنزهای غیرماکرو که به لوله گسترش متصل می شوند، امکان فوکوس در بینهایت و حتی در بیشتر موارد، فوکوس در مسافت های نه چندان دور نیز ممکن نمی باشد.

لوله گسترش 19

با کمک یک لوله گسترش می توان به بزرگنمایی بیشتری از سوژه دست یافت.

لوله گسترش (اکستنشن تیوب) به جای لنزهای گران قیمت ماکرو، راهی ارزان و مقرون به صرفه برای امکان فوکوس در فواصل نزدیک به سوژه است. شاید بتوان گفت بیشترین مزیت لوله گسترش نسبت به لنزهای ماکرو، سبک و کوچکتر بودن آنهاست و می توان آنها را به راحتی در کنار سایر لوازم خصوصا در سفر، حمل نمود و از آنها به جای یک لنز ماکرو استفاده کرد.

با کمک لوله گسترش و انتخاب یک لنز مناسب، امکانات زیادی برای عکاسی از فواصل نزدیک تر به سوژه فراهم خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1399/10/4
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Dan Carr (2020). The Ultimate Guide to Extension Tubes. Retrieve from https://shuttermuse.com on Apr 10.
2_ Michelle Ford (2013). Affordable Macro Photography: Kenko Macro Extension Tubes Review. Retrieve from www.slrlounge.com on Dec 18.
3_ Andrew S. Gibson (2012). Extension Tubes: Close Up Photography. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Dec 3.
4_ Andrew S. Gibson (2015). Let’s Get Up Close with Extension Tubes. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Dec 4.
5_ Darlene Hildebrandt (2020). How to Use Extension Tubes for Macro Photography. Retrieve from www.digitalphotomentor.com on Jan 7.
6_ Gabor Holtzer (2020). How to Use Extension Tubes for Close Up Photography\ Macro. Retrieve from https://.expertphotography.com on Dec 19.
7_ Editors (2018). What is a Camera Extension Tube? Retrieve from www.borrowlenses.com on Sep 18.
8_ Bruce Lovelace (2020). Canon Extension Tubes. Retrieve from www.canoncamerageek.com on Dec 17.
9_ Mike Mander (2019). Extension Tubes for Macro Photography. Retrieve from www.beauphoto.com on Aug 12.
10_ Sean McHugh (2020). Macro Extension Tubes & Close-up Lenses. Retrieve from http://www.cambridgeincolour.com on Dec 18.
11_ Usama Nasir (2018). What is an Extension Tube? Retrieve from https://photographylife.com on Feb 11.
12_ Chris Rutter (2019). How to use extension tubes for low-cost macro photography. Retrieve from www.digitalcameraworld.com on Apr 11.

مقالات مرتبط:
- تیره شدن گوشه های تصویر یا وینیِتینگ در عکاسی
- عمق میدان و عوامل موثر بر آن
- انواع لنزها و طبقه بندی آنها
- اصول پایه نوردهی در عکاسی، بخش 2 - روزنه دیافراگم (Aperture)

نظرات کاربران

نجف آبادی پور
۱۴۰۰/۰۶/۱۸

سلام خیلی خوب بود. ممنون

امیر دولتیاری
۱۴۰۰/۰۶/۱۸

سپاس، موفق باشید.



نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@