نکات عملی برای یادگیری عکاسی <br>Photography Learning Tips
نکات عملی برای یادگیری عکاسی
Photography Learning Tips

نکات عملی برای یادگیری عکاسی
Photography Learning Tips

 
در این مقاله به چندین نکته مهم برای یادگیری عکاسی اشاره شده است که بکارگیری آنها می تواند در افزایش توانمندی های مورد نیاز هر عکاس مفید باشد.

امروزه اکثر افراد به دوربین های عکاسی از انواع مختلف حرفه ای تا دوربین گوشی همراه دسترسی دارند بطوریکه در هر دقیقه هزاران عکس در سراسر جهان گرفته می شود. از این میان تعداد بیشماری از افراد تمایل دارند در سطوح بالاتری به عکاسی بپردازند و مهارت های عکاسانه خود را ارتقا دهند.
مسلما آموزش های حرفه ای و آکادمیک دانشگاهی از روش های بسیار خوب برای رسیدن به این هدف است. با این وجود شرایط شرکت در این کلاسها برای همه فراهم نمی باشد و خیلی از افراد علی رغم اینکه قصد دارند از سرگرمی فراتر رفته و به شکلی جدی به عکاسی بپردازند ولی به دلایل مختلف نمی توانند دوره های مذکور را بگذرانند.
با این وجود نداشتن شرایط لازم برای شرکت در دوره های آکادمیک نباید مانع رشد و ارتقای دانش و مهارت علاقه مندان به عکاسی گردد. با توجه به رشد تکنولوژی و علوم ارتباطی، امکانات زیادی برای یادگرفتن و یاد دادن فراهم شده است که می تواند مشتاقان به یادگیری هنر عکاسی را یاری دهد.
در اینجا برخی از روش های عملی و فعالیت های ویژه ای که می تواند در ارتقا و توسعه دانش و مهارت عکاسی افراد بسیار موثر باشد بیان می گردد.

نکات آموزشی 1

الف) افزایش اطلاعات و دانش نظری در عکاسی

دانش و اطلاعات بصری خود را افزایش دهید.

عکاسی یکی از انواع هنرهای نمایشی است. عکس ها توسط مخاطبان دیده می شوند و آنها بر اساس موضوعی که از طریق عکس ها بیان شده است از خودشان واکنشی بروز خواهند داد. اینکه موضوع مورد نظر خود را به چه روشی بیان کنیم و چگونه به تصویر بکشیم، نیازمند داشتن دانش و اطلاعات بصری است.
استفاده از سایه روشن ها، رنگ، زاویه دید، ترکیب بندی کادر تصویر و مواردی از این دست می تواند بر روی جذابیت های بصری تصویر، بیان دیدگاه عکاس و نحوه دریافت مخاطب از عکسی که می بیند بطور برجسته ای تاثیر داشته باشد.
مثلا قواعد ترکیب بندی را در نظر بگیرید که عبارت است از روش هایی که به شما کمک می کند تا چیدمان بخش های مختلف یک کار هنری را برای خلق یک اثر واحد و هماهنگ به بهترین نحو انجام دهید. این قواعد یکی از مفید ترین دانش های بصری برای هر عکاس است که در خلق یک تصویر مطلوب می تواند کارساز باشد.

نکات آموزشی 2

نمایی از منطقه ریگ بلند در کویر مرنجاب، شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان

البته موثرترین راه انتقال عکاسانه برای نظرات و اندیشه های شما می تواند کاملا با دیگران متفاوت باشد. بهترین تکنیک و قواعد بصری ممکن است برای هر هنرمند تا هنرمند دیگر فرق کند. به عبارتی هیچ قاعده کلی و فراگیری وجود ندارد. با این وجود، مهارت شما در شناخت اصول و قواعد عمومی مورد استفاده در هنرهای بصری از عواملی است که شما را در بهتر کردن نتیجه کار یاری خواهد داد.
بنابراین قواعد مرسوم در عکاسی و ترکیب بندی تصاویر را فرا گیرید و از آنها استفاده کنید. البته وقتی در انجام آنها مهارت یافتید، اگر خواستید خلاقیت به خرج دهید، می توانید قواعد را بشکنید.

دوربین عکاسی و تجهیزات خود را به خوبی بشناسید.

تنظیمات زیادی در دوربین وجود دارد و لازم است بیاموزید که چگونه دوربین را به درستی تنظیم کنید و اینکه کدام یک از تنظیمات از اهمیت بیشتری برخوردارند. همچنین ابزارهای مختلفی همچون سه پایه، انواع فیلترها، فلاش ها و انواع تجهیزات نورپردازی برای اینکه درست و به جا مورد استفاده قرار گیرند، بایستی ساختار و جزئیات کار با آنها را فرا گرفته باشید.
فراموش نکنید که لازم است شما از تمام امکانات دوربین خود با خبر باشید و از طرفی هیچ کس دوربین عکاسی را بهتر از سازندگان آن نمی شناسد.
پس بهترین وسیله برای این کار، کتابچه راهنمای دوربین (Camera Manual) و سایر تجهیزات عکاسی است. اگر همه آن را هم یک دفعه نخواندید، حتما ابتدا بخش های انتخابی آن را بخوانید و بعدا سایر قسمت ها را مطالعه کنید.
همچنین می توانید از کتاب های آموزشی یا سایت های اینترنتی نیز برای تکمیل اطلاعات در مورد دوربین و سایر تجهیزات خود استفاده کنید.

نکات آموزشی 3

اصول پایه و تکنیک های عکاسی را بیاموزید.

برای اینکه عکس خوب بگیرید لازم است اصول عکاسی و نحوه تولید عکس را به خوبی بدانید.
نحوه نوردهی، چگونگی تشکیل تصویر، انتخاب لنزهای مختلف، موقعیت دوربین، تاثیر فیلترهای مختلف، تکنیک های مورد استفاده در عکاسی و قابلیت های پردازش و ویرایش دیجیتال عکس ها، همگی بر روی نحوه ایجاد عکس تاثیرگذار هستند و بایستی توسط عکاس فرا گرفته شوند.
مثلا اگر قصد دارید تاثیر نور یا سایه در بخشی از عکس شما به شکل خاصی نمایش داده شود، اگر در خصوص تکنیک های نورپردازی مهارت کافی نداشته باشید، نتیجه دلخواه را بدست نخواهید آورد. مهارت در چگونگی خلق تصویر و کنترل بر عوامل ایجاد کننده عکس از توانایی های اولیه و اصلی یک عکاس موفق است.
در انتهای این مقاله فهرستی از مهمترین سرفصل های مورد نیاز برای هنرجویانی که به تازگی آموزش عکاسی را شروع کرده اند، ارائه شده است.

نکات آموزشی 4

از آموزش های اینترنتی استفاده کنید.

در سایت های اینترنتی، مطالب آموزشی متنوع و گسترده ای در خصوص عکاسی موجود است. از دوره های آموزشی آنلاین تا فیلم های آموزشی، مطالب و مقالات تخصصی و وبلاگ های بیشماری که در این زمینه فعال می باشند
دنیای دیجیتال و ارتباطات گسترده ای که در شبکه اینترنت وجود دارد یکی از بزرگترین قابلیت های دسترسی به اطلاعات و یافتن مطالب آموزشی در خصوص نیازها و علایق افراد است که در دنیای امروز به سهولت و با هزینه ای بسیار ناچیز قابل دسترسی می باشد.

کتاب های عکاسی و نظرات عکاسان موفق را بخوانید.

کتاب های عکاسی و منابع دیگری از جمله نشریات تخصصی و وب سایت های اینترنتی که در آنها عکاسان به جزئیات کار و روش های مورد استفاده خود می پردازند در یادگیری عکاسی بسیار موثر است.
نظرات عکاسان باتجربه و حرفه ای را در خصوص فنون مختلف عکاسی مطالعه کنید. در صورت امکان تجربیات آنها را بکار بندید. اینکه عکاسان و نویسندگان کتاب ها چگونه با مقوله عکاسی برخورد می کنند و در این راه تلاش می نمایند، نکات آموزشی بسیار زیادی دارد و می تواند الگوهای ارزشمندی برای شما ایجاد کند.

نکات آموزشی 5

ب) افزایش مهارت های عملی و توانایی در استفاده از ابزارهای عکاسی

نحوه کار با دوربین عکاسی و سایر تجهیزات را به خوبی بیاموزید.

مهارت کار با دوربین و سایر تجهیزات عکاسی فقط با داشتن اطلاعات از طرز کار آنها بدست نمی آید و لازم است بطور عملی فر گرفته شود. فراگیری عملی از طریق افراد خبره و همچنین تمرین و استفاده از دوربین و سایر تجهیزات عکاسی میسر خواهد شد.
بنابراین سعی کنید که هر یک از دانسته های خود را از دوربین بطور عملی بر روی آن پیاده سازی کرده و نتایج را مشاهده کنید.
در هنگام عکاسی از سوژه خود، تنظیمات مختلف دوربین را بیازمایید و خروجی آن را با هم مقایسه کنید. در نرم افزارهای پردازش تصویر که مشخصات عکس ها به صورت داده های EXIF ثبت شده است را با یکدیگر مقایسه نمایید و تنظیمات مورد استفاده در بهترین عکس را بدست آورید.
از آزمایش کردن و کسب تجربه های تازه نترسید. ممکن است با چیزی روبرو شوید که واقعا به آن علاقه پیدا کنید.

نکات آموزشی 6

در کارگاه های عکاسی (Workshop) شرکت کنید.

کارگاه های آموزشی که توسط افراد خبره در حوزه عکاسی برگزار می شوند بسیار آموزنده اند. خصوصا برای کسانی که دوست دارند به دانشکده عکاسی بروند ولی قصد ندارند 3 تا 4 سال از عمر خود را در آنجا بگذرانند، این کارگاه ها بسیار مفید است. یادگیری عملی و چهره به چهره از بهترین انواع مهارت آموزی است که در بسیاری از کارگاه های آموزش عکاسی می توان بدست آورد.
کارگاه ها همچنین برای مباحثه در خصوص آنچه قبلا آموخته اید و نیز بدست آوردن ارتباط با افراد جای خوبی است. همچنین در آنها می توان با سبک های مختلف و نیز موقعیت های کارآموزی آشنایی پیدا کرد.

مربی بگیرید یا کارآموزی کنید.

با کارآموزی نزد یک عکاس ماهر، می توانید از تجربیات عملی و دانش وی بطور مستقیم بهره مند گردید. بهتر است در انتخاب مربی دقت کنید تا اوقاتی را که در کارآموزی صرف می کنید، نتیجه بخش باشد. آموزش های مستقیم و غیر مستقیم توسط یک فرد ماهر در عکاسی، از اثربخش ترین روش های آموزشی در این رشته می باشد.

نکات آموزشی 7

آموزش عکاسی در دره یوسمیتی توسط آنسل آدامز

کار با نرم افزارهای پردازش و ویرایش عکس را فرا گیرید.

به عقیده بسیاری از افراد در دنیای دیجیتال، عکاسی کردن نصف کار است و آنچه کار را نهایی می کند، پردازش صحیح و مناسب آن می باشد. برنامه های نرم افزاری مختلفی همچون گیمپ (GIMP)، فوتوشاپ (Photoshop) و لایت روم (Lightroom) برای پردازش تصاویر دیجیتال وجود دارند که برای ارتقای سطح کیفی عکس های خود لازم است که حداقل در یکی از آنها مهارت پیدا کنید. بنابراین در این خصوص مطالعه کنید، فیلم های آموزشی ببینید و در دوره های آموزشی تخصصی شرکت نمایید.

نکات آموزشی 8

ج) برنامه های خودآموزی و افزایش توانمندی های شخصی

فهرستی از دانش و مهارت های مورد نیاز خود تهیه کنید.

نوشتن فهرستی از چالش ها و نیازمندی های خود در حوزه عکاسی و مواردی که به عنوان هدف برای خود در نظر گرفته اید، به شما کمک می کند که قدم به قدم به سمت ارتقای خود گام بردارید. همچنین این فهرست می تواند برای عکس گرفتن، انگیزه بیشتری به شما بدهد تا تجربه و مهارت خود را در زمینه های مورد علاقه و نیازتان افزایش دهید. برای ارتقای خود برنامه ریزی نمایید.

نکات آموزشی 9

مهارت در بکارگیری ابزار در جهت اهداف ذهنی

عکاسی نوعی بیان است و عکس عامل ارتباطی است که شما با مخاطب خود برقرار می کنید. پس لازم است بفهمید که چه می خواهید بگویید و چطور باید آن را بگویید. پس باید راه مناسبی برای انتقال آنچه در ذهن دارید بیابید.
دوربین و سایر تجهیزات عکاسی، ابزارهایی هستند که توسط آنها عکس ایجاد می شود. توانایی بکارگیری این ابزارها در جهت اهداف بصری شما و تصویری که در نهایت قصد ایجاد آن را دارید از مهمترین مهارت هایی است که هر عکاس به آن دست می یابد. بکارگیری و انتخاب تجهیزات عکاسی، زاویه دید، نحوه نوردهی و سایر تنظیمات فنی مورد نیاز برای این منظور است که در انتها به عکسی که می خواهید، برسید.
همانطور که اگر زبان یک فرد خارجی را بلد نباشید به سختی می توانید با وی ارتباط برقرار کنید، به همان شکل اگر زبان بیان تصویری و نحوه ایجاد تصویر مورد نظر خود را نیاموخته باشید، امکان برقراری ارتباط موثر با مخاطب خود را نخواهید داشت.

نکات آموزشی 10

چشم خود را برای عکاسی آموزش دهید.

قبل از عکاسی از یک سوژه، یک تصویر نهایی در ذهن خود داشته باشید. به عبارت دیگر تصوری از نتیجه کار به عنوان یک پیش تجسم در ذهن خود بپرورانید.
به یک صحنه نگاه کنید و تصور کنید که چه عکسی قرار است از این صحنه ثبت کنید. عکاسی چیزی فراتر از گرفتن و ثبت عکس است. عکاسی خلق یک تصویر و یک اثر هنری از آن چیزی است که در مقابل چشمان شما قرار دارد. پس قبل از اینکه یک ثبت کننده تصویر باشید، لازم است که یک مشاهده گر خوب باشید.
با افزایش مهارت خود در عکاسی، شما می توانید حتی بدون دوربین، دنیا را از طریق لنز خود ببینید. یادگیری چگونه دیدن، یکی از مهمترین مواردی است که هر عکاس به آن نیاز دارد. مهارتی که رسیدن به آن، نیازمند تمرین بسیار است.

در کار خود پشتکار داشته باشید.

زمانی را که به عکاسی می گذرانید، ساعت هایی که برای مطالعه و یادگیری صرف می کنید و زمان هایی که برای پردازش و ارائه کارهایتان گذاشته اید، همگی نشان دهنده میزان پشتکار شماست.
اگر چه در عکاسی و خلق آثار ویژه شاید بتوان گفت که عنصر شانس نیز گاهی حضور دارد، یعنی وقتیکه شما در زمان مناسب در جای مناسبی قرار گرفته باشید، ولی آنچه مسلم است اینکه شما بر روی عامل شانس هیچ کنترلی نخواهید داشت ولی پشتکار و تلاش در کنترل شماست و میزان مهارت شما در عکاسی به آن بستگی خواهد داشت.

نکات آموزشی 11

هر از گاهی به عقب نگاهی بیاندازید و کارهایتان را ارزیابی کنید.

  هر گاه عکس های شما آن کیفیت مطلوب و مورد نظر شما را دارا نبود و یا در آنها اشکالات فنی و یا تکنیکی در هنگام ثبت یا پردازش تصاویر مشاهده می شد، نا امید نشوید. آنها را خوب بررسی کنید و علل ایجاد مشکل را بیابید تا در موارد مشابه بتوانید آنها را برطرف کنید. از اشتباه و خطای خود درس بیاموزید.
هنگامی که در حال عکاسی هستید و یا در موقع بررسی عکس های ثبت شده خود می باشید، به محض مشاهده یک عکس بد، فورا آن را حذف نکنید، بلکه مدتی را برای مطالعه آن صرف کنید و به این موضوع بیاندیشید که چگونه می توان آن را بهبود بخشید. اگر لازم بود، می توانید در خصوص موضوع پیش آمده، مطالعه کنید و یا از افراد باتجربه تر کمک بگیرید. این کار یکی از بهترین روش های خودآموزی می باشد.
به عکس هایی که قبلا گرفته اید و به سوژه هایی که قبلا بر روی آنها کار کرده اید، نگاهی دوباره بیاندازید. ببینید آیا حس تعادل و سادگی در عکس هایتان وجود دارد. ترکیب بندی آن چگونه است. اگر نتیجه کارتان خوب به نظر نمی رسد، مجددا سعی کنید تا زمانی که آن را اصلاح کنید. اگر در خصوص بکارگیری تکنیک خاصی همچون نوردهی مناسب یا مثلا کار با فلاش دچار مشکل هستید، در رفع آن بکوشید و در خصوص آن توانایی خود را افزایش دهید.
نقاط قوت و ضعف کارهایتان را بررسی کنید. ببینید از چه جنبه هایی رشد کرده اید و به چه بینش هایی رسیده اید که قبلا نداشتید. رشد و تغییر برای هر هنرمندی لازم است، در غیر این صورت رکود و فرتوتی بر فرد و آثارش حاکم می شود.

نکات آموزشی 12

 نمایی از دریاچه گهر در استان لرستان

د) انجام فعالیت های اجتماعی و ارتباط با دنیای هنر و عکاسی

به انجمن های عکاسی بپیوندید و با عکاسان دیگر ملاقات کنید.

در انجمن های عکاسی می توانید بازخورد کارهای خود را بگیرید و از هم افزایی جمعی در یادگیری عکاسی استفاده کنید.
همچنین مکان مناسبی است که در مورد یک سبک عکاسی بیاموزید و یا اگر سوالی در زمینه عکاسی و یا دوربین و تجهیزات خود دارید، بپرسید. فراموش نکنید هر آنچه در انجمن ها توسط افراد گفته می شود، الزاما صحیح نیست! پس بهتر است نظریات و گفتارهایی که در آنجا می شنوید با مطالعه و تحقیقات خود، کامل کنید.
ملاقات با سایر عکاسان یکی از راه های مفید برای پیشرفت و افزایش یادگیری است. آنها می توانند منابع بسیار خوبی برای مشاوره و همچنین الهام بخشی به شما باشند. توجه داشته باشید که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

در شبکه های اینترنتی فعالیت کنید.

ارتباط با دیگران، محیط اطراف، خیابان و نیز در دنیای امروز، فعالیت در شبکه های اینترنتی و تعامل با دیگران، شما را قادر می سازد تا مهارت های ارزشمندی کسب کنید.
عکاسی برای افرادی که بطور حرفه ای وارد آن می شوند یک کسب و کار شخصی است و بدون روابط هیچ کسب و کاری موفق نخواهد بود. شبکه های اینترنتی کمک می کند روابط بلند مدت با سایرین ایجاد کنید و در این حرفه شناخته شوید.

نکات آموزشی 13

تعدادی از عکاسان ماهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و فراگیر شدن آنها بستری فراهم کرده است که ارتباطات مجازی افراد به شدت افزایش یابد و دسترسی به خیلی از عکاسان و آثار آنها به عنوان منابعی الهام بخش، در این فضا امکان پذیر گردد. در بعضی از این شبکه ها که بیشتر بر پایه اشتراک گذاری عکس بنا شده اند (مثل اینستاگرام)، معمولا عکاسان بیشتری حضور دارند و دسترسی آسان به تصاویر عکاسان حرفه ای و آماتور یکی از بهترین امکانات موجود در چنین شبکه های اجتماعی می باشد.

یک محل آنلاین برای ارائه کارهایتان ایجاد کنید.

وقتی که شما آثارتان را خلق می کنید، لازم است که در جایی آنها را ارائه دهید. ایجاد یک پورتفولیو آنلاین (Online Portfolio) که در آنجا کارهایتان را قرار می دهید، یک روش مناسب است تا امکان دیده شدن عکس های شما در فضای مجازی فراهم گردد. آنجا به عنوان یک رزومه کاری برای شما تلقی می شود و به نوعی یک ابزار بازاریابی نیز خواهد بود. همیشه بهترین عکس های خود را در آنجا قرار دهید. اگر توانستید، یک سایت اختصاصی برای خود تدارک ببینید.

نکات آموزشی 14

هـ) عکاسی کردن و کسب تجربیات عکاسانه

بطور جدی به تمرین عکاسی بپردازید.

اگر در عکاسی، تجربه عملی بدست نیاورید، هیچ دانش نظری به تنهایی از شما یک عکاس خوب نخواهد ساخت. تمرین کنید و تمرین کنید و مرتب عکس بگیرید. هر آنچه را می آموزید، بطور عملی انجام دهید تا مهارت در آن کار را بدست آورید.
سعی کنید هر روز از چیزی عکاسی کنید. اگر امکانش بود زمانی از روز را برای تمرین عکاسی اختصاص دهید تا مطالبی را که یاد گرفته اید، فراموش نکنید.
می توانید برای خود تکالیف هفتگی تعریف کنید.
هر چه زمان بیشتری برای عکاسی صرف کنید، گرفتن عکس هایی که در ذهن دارید آسان تر خواهد شد و زودتر به آنها خواهید رسید. دوربین های دیجیتال این امکان را فراهم کرده اند که بدون تحمیل هزینه زیاد، به هر تعداد که دوست دارید عکس بگیرید.
گرفتن عکس به شما اجازه می دهد تا ضمن دستیابی به مهارت های شخصی، توانایی های خود را نیز عملا بشناسید و برای ارتقا و برطرف کردن اشکالات خود اقدام نمایید. تمرین برای بهتر دیدن و دستیابی به مهارت های عکاسی فقط با گرفتن عکس امکان پذیر خواهد بود.

نکات آموزشی 15

دوربین خود را در اکثر مواقع همراه داشته باشید

فرصت های عکاسی ممکن است در هر زمانی اتفاق افتد. اگر همواره دوربین تان در دسترس باشد می توانید از این فرصت ها استفاده کنید.
امتیاز دوربین های کوچک و همراه داشتن حداقل تجهیزات عکاسی در این مواقع بهتر مشخص می شود. امروزه وجود دوربین در گوشی تلفن همراه، بسیاری از موقعیت های غیرمنتظره برای عکاسی را پوشش می دهد.
دوربین تلفن همراه برای ثبت اولیه و شناسایی صحنه هایی که می خواهید بعدا با دوربین عکاسی خود به آن محل برگردید و از آنها عکس بگیرید نیز بسیار مناسب است.

گاهی از محیط خود خارج شوید یا به سفر بروید

سفر کردن باعث می شود از آسایش منزل فاصله بگیرید و شرایط جدیدی را تجربه کنید و این خود یک منبع الهام بخش قوی خواهد بود. مناطق جدید، مناظر متفاوت، افراد گوناگون و همه آنچه در سفرها می توان مشاهده کرد برای تجربه عکاسی بسیار مفید است. همواره گستره ذهن با دریافت های جدید رشد می کند و در این حال خلاقیت نیز به حرکت در می آید.

نکات آموزشی 16

فهرستی از عکس هایی که دوست دارید بگیرید تهیه کنید
دفترچه یادداشتی تهیه کنید و عکس هایی را که قصد دارید بعدا از آنها عکاسی نمایید در آن فهرست کنید. همچنین مکان هایی که به علت همراه نداشتن دوربین و یا سایر علل نتوانسته اید از آنها عکس بگیرید و قصد دارید که مجدد به آنجا برگردید و عکاسی کنید را نیز در دفترچه خود یادداشت نمایید. حتی می توانید زمان یا ساعت مناسب را نیز ثبت کنید. امکانات دفترچه یادداشت الکترونیکی در تلفن همراه و یا فضای مجازی نیز می تواند جایگزین خوبی برای دفترچه های کاغذی باشد.

در مسابقات عکاسی شرکت کنید.

اگر به دنبال نقد آثار خود هستید، مسابقات عکاسی محلی است که بازخورد های خوبی به شما خواهد داد. در آنجا می توانید کارهایتان را با دیگران مقایسه کنید و از نتایج نهایی مسابقه استفاده نمایید. فقط دقت کنید که بسیاری از برگزار کنندگان مسابقات بیشتر به دنبال درآمد زایی برای خود می باشند تا اینکه بخواهند استعدادهای درخشان در عکاسی را بیابند! بنابراین برای شرکت در آنها تحقیق کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید و البته برای شرکت در آنها بیش از حد متعارف، هزینه نکنید.

نکات آموزشی 17

عکس های خوب خود را به نمایش بگذارید

عکاسان عموما از سوژه خود چندین عکس ثبت می کنند. آنها هر چه قدر هم حرفه ای و باتجربه باشند، باز هم تعداد زیادی از ثبت هایشان شامل عکس های متوسطی می باشد، ولی آنها بهترین ثبت هایشان را از میان آنها انتخاب می کنند و به نمایش می گذارند. توجه داشته باشید که نباید مخاطبین خود را با ده ها عکس از یک صحنه تقریبا یکسان خسته کنید. سعی کنید در مورد یک سوژه فقط یک یا چند عکس محدود از کارهای برجسته خود را به نمایش بگذارید و یا به افراد ارائه دهید.
در انجام عکاسی و سایر کارهای هنری، دریافت بازخورد بسیار مهم است. خصوصا هنگامی که یک مهارت جدید را می آزمایید از دوستان صادق خود بخواهید که در مورد آنها نظر بدهند. ممکن است بعضی از آنها دانش فنی عکاسی نیز نداشته باشند ولی حداقل می فهمید که کدام عکس شما توانسته است اثر مطلوبی بر روی بیننده داشته باشد. دوستانی نیز که دارای دانش فنی عکاسی می باشند، مسلما نظرات مفیدی به شما ابراز خواهند کرد. این یک فرصت خوب است تا ببینید چگونه مخاطبین شما آثارتان را می بینند.

نکات آموزشی 18

سوژه ها و سبک های مختلف را امتحان کنید

حتی در محیط های آشنا و تکراری، اگر خوب دقت کنید و با نگاهی تازه به اطراف بنگرید، چیزهای جدیدی کشف خواهید کرد. همواره به موقعیت نور و سایه در صحنه عکاسی خود توجه کنید. شرایط نوری مختلف را در یک صحنه آزمایش کنید.
از موضوعاتی که به نظر شما پیش پا افتاده هستند، عکاسی کنید. سعی کنید از نگاهی تازه به آنها بنگرید. گاهی سوژه های جدید را برای عکاسی امتحان کنید. از مکان ها یا سوژه هایی عکس بگیرید که قبلا از آنها عکس نگرفته اید.
همچنین سبک های مختلف عکاسی را بیازمایید. همیشه به دنبال کشف چیزهای جدید باشد. هر چیزی می تواند الهام بخش شما باشد.

گاهی از روش آزمون و خطا استفاده کنید و خلاقیت به خرج دهید.

بر خلاف عکاسی آنالوگ، در عکاسی دیجیتال می توان صدها عکس گرفت بدون اینکه هزینه زیادی تحمیل گردد. کارت های حافظه جدید ظرفیت های بالایی دارند و امکان گرفتن عکس های زیاد را فراهم می نمایند.
پس در صحنه عکاسی از سوژه خود چندین عکس از زوایای مختلف بگیرید. ارتفاع دوربین خود را تغییر دهید. دوربین را در مقابل صحنه جابجا کنید. تنظیمات مختلف را بکار ببرید. با نور و سایه بازی کنید، به دنبال بازتاب نور باشید. نوردهی طولانی را امتحان کنید.
مهم است که در انتها به نتیجه کارهایتان توجه کنید و نتایج حاصله را مورد بررسی قرار دهید.

نکات آموزشی 19

از آنچه دوست دارید، عکس بگیرید.

بسیاری از افراد از سوژه هایی عکس می گیرند که هیچ علاقه واقعی به آنها ندارند و نتیجه کار آنها نیز معمولا کسل کننده و ناخوشایند است.
اگر به سوژه خاص یا سبک خاصی علاقه مند هستید، بطور مکرر از آن عکس بگیرید. علاقه های شما می تواند انگیزش زیادی در شما ایجاد کند تا بتوانید در مدت طولانی تر به عکاسی و یادگیری آن بپردازید.
کار را با حوزه هایی شروع کنید که بیشترین علاقه را به آنها دارید و روی همان ها تمرکز کنید. ممکن است بعدا علایق دیگری در شما پدید آید. نگران نباشید زیرا می توانید بعدا وارد حوزه های دیگر گردید و تجربیات متفاوتی بدست آورید.
روی آن جنبه از عکس تاکید کنید که به نظرتان بیشترین جذابیت را دارد. سعی نکنید چیزی را برجسته کنید که دیگران از شما انتظار دارند. روی دیدگاه خودتان تاکید کنید. گاهی لازم است تصمیم بگیرید که دیدگاهتان چیست، زیرا ممکن است با انبوهی از احساسات و تفکرات ضد و نقیض مواجه شوید. اما لازم است این تضادها را بشناسید و قدرتمندترین احساس را انتخاب کنید.

با شور و شوق عکاسی کنید.

شور و شوق از قوی ترین عوامل حرکت دهنده افراد است. هر کاری که می کنید، از جمله عکاسی کردن ، وقتی با اشتیاق صورت پذیرد، خستگی ناپذیر می شود. از عکاسی لذت ببرید.
اگر صحنه ای به لحاظ بصری شما را به هیجان وا داشت، از آن عکس بگیرید، یا حداقل لحظاتی به آن با دقت خیره شوید و ببینید آیا ارزش عکاسی را دارد. وقت خودتان را برای عکس گرفتن از سوژه های به درد نخور که مورد علاقه شما نمی باشند هدر دهید.
وقتی شما در یک صحنه به چیز مهمی برخورد می کنید و آن را حس می کنید، خودبخود در شما شوقی برانگیخته خواهد شد. به دنبال آن بروید و تجربه کنید. هیچ دلیلی برای محدود کردن غیر ضروری خود ندارید.
عکاسی هنر است و هنر از عشق منشا می گیرد. پس به کار خود عشق بورزید و از قلب خود الهام گیرید.

نکات آموزشی 20

و) دستیابی به نگاه عکاسانه و عکاسی با تفکر

دقت کنید که می خواهید عکس شما چه چیزی را بیان کند.

اگر یک عکس هیچ چیزی به بیننده انتقال ندهد، پس چه ارزش هنری دارد؟ قبل از گرفتن یک عکس به این فکر کنید که چه چیزی را می خواهید بیان کنید و به نمایش بگذارید. آیا قصد دارید که مفهومی را منتقل کنید و یا صرفا با ایجاد خطوط، فرم های جذاب و تونالیته زیبا ، اثری هنری و زیبا بیافرینید.
عکاسی از هر نوع و سبکی نیاز به اندیشه و تفکر دارد. در برخی از سبک های عکاسی که زمان در آنها بسیار حساس است، ممکن است لازم باشد که از قبل برای عکاسی خود برنامه ریزی کنید و شرایط موجود را پیش بینی نمایید.
در مواردی امکان دارد علی رغم اینکه عکس شما دارای یک ترکیب بندی قوی و پیام مشخصی از جانب شما است، با این وجود مخاطبین عکس، پیام شما را آنگونه که مورد نظر شماست، درک نکنند. در این موارد کارهای خود را بازبینی کنید و از انتقادات و پیشنهاد های سازنده دیگران استفاده نمایید. تجربه نشان داده است افرادی که همیشه در حال یادگیری می باشند، افراد موفقی هستند.

نکات آموزشی 21

به دنبال نگاه عکاسانه باشید

عکاسی نوعی برقراری ارتباط به صورت غیرکلامی است. یک عکس خوب می تواند به شکلی فراگیر و جهانی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند، و از نمایش صرف یک سوژه یا یک رویداد فراتر رود.
یک عکس موفق بیننده را قادر می سازد تا چیزی را ببیند که اگر چه ممکن است بارها چشمش به آن خورده باشد، اما آن را قبل از دیدن عکس، واقعا ندیده است.
عکس ها می توانند مخاطب را با پرسش هایی مواجه کنند که او را به تفکر وادارد و بینش او را گسترش دهد. احساسات مختلفی همچون ترحم، ترس، شگفتی، لذت یا حیرت در او برانگیزاند.
برای خلق یک بیان قدرتمند از طریق عکس، لازم است که عکاس نسبت به دنیا بینشی داشته باشد که از نگاه معمول به اشیا یا رویدادها فراتر باشد. به این نوع نگاه، دید عکاسانه می گویند.
عکاسی موفق تر است که پهنه گسترده و ظرافت های دنیا را بهتر می فهمد. کسی که در هنگام عکاسی از یک سوژه، موثرترین لحظه و متمایزترین شیوه را برمی گزیند تا درونی ترین معانی را انتقال دهد.
شیوه مشاهده هر عکاس در نهایت، مستقل از سوژه ای که به آن می پردازد، انعکاسی از نحوه نگرش او به زندگی خواهد بود. ادراکات و واکنش های درونی شما است که راه و مسیر عکاسی تان و نحوه اظهارنظر بصری تان را مشخص می کند.

نکات آموزشی 22

سبک شخصی خود را پیدا کنید.

هنگام یادگیری عکاسی از آثار دیگران الهام بگیرید ولی کپی نکنید. سعی کنید در سبک های عکاسی که دوست دارید تمرین کنید و عکس بگیرید. چگونگی ایجاد عکس ها توسط سایر عکاسان را کشف کنید و خودتان بیازمایید. تمرین کردن و عکاسی مکرر بهترین روش برای افزایش مهارت شما در سبک عکاسی مورد علاقه تان می باشد.
در طی زمان و با کسب تجربه به این سوال خواهید رسید که چطور می خواهید خود را بیان کنید و اینکه دوست دارید مخاطبان، چه پاسخی برای تخیل شما داشته باشند. بنابراین سعی و تلاش خود را بر روی موضوعاتی متمرکز کنید که بیشترین علاقه را به آنها دارید. خصوصا حوزه هایی که نظرات شخصی مستحکمی نسبت به آنها دارید.
یادتان باشد که عکس همیشه محصول شماست، پس فقط در مقابل چیزهایی که می بینید نایستید بلکه عواطف، عقاید و نظرات خود را هم اضافه کنید. یعنی آن چه که می خواهید به مخاطب خود انتقال دهید.

نکات آموزشی 23

ز) آنچه که در شروع عکاسی لازم است به آنها دقت شود.

گران ترین دوربین و لوازم عکاسی در بازار را نخرید

به این نکته بسیار مهم توجه کنید که گرفتن یک عکس خوب به دلیل داشتن یک دوربین پیشرفته و گران قیمت حاصل نمی شود. دوربین و سایر تجهیزات عکاسی، ابزار می باشند و این عکاس است که با استفاده از آنها می تواند یک عکس خوب ثبت کند.
دوربین های با امکانات بیشتر که معمولا گران قیمت تر نیز می باشند، می تواند فرایند ثبت یک عکس را تسهیل نمایند ولی به خودی خود نمی توانند عکس خوب تولید کنند. بسیاری افراد هستند که با دوربین تلفن همراه خود عکس هایی به مراتب بهتر از دارندگان دوربین های حرفه ای ثبت می کنند. اگر عکسی خوب است به دلیل این است که عکاس آن خوب بوده نه اینکه دوربین اش بهتر بوده است.
توصیه می شود اگر در حال حاضر دوربینی دارید که دارای حداقل امکانات تنظیمات دستی می باشد، به جای خرید انواع جدیدتر، وقت و انرژی خود را برای کسب آموزش و افزایش توانایی های خود صرف کنید تا بتوانید از امکانات دوربین خود بطور کامل استفاده نمایید.
اگر هم قصد دارید که دوربین جدید تهیه کنید، بهتر است ابتدا در خصوص انواع دوربین های موجود در بازار اطلاعات کافی کسب کرده و یا از افراد مطلع کمک بگیرید تا بر اساس مقدار پولی که قصد دارید هزینه کنید و همچنین نوع عکاسی مورد نظرتان بهترین انتخاب را داشته باشید. این موضوع در مورد سایر تجهیزات عکاسی نیز صدق می کند. توجه کنید که گران ترین انتخاب، بهترین انتخاب نیست.

نکات آموزشی 24

تجهیزات عکاسی مورد نیاز خود را تهیه کنید

لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بر اساس اینکه چه نوع یا سبکی از عکاسی مورد نظر است، تجهیزات مورد استفاده نیز متفاوت خواهد بود.
البته برخی تجهیزات در اکثر موارد بکار می آیند. به عنوان مثال سه پایه یکی از کاربردی ترین تجهیزات عکاسی است و تهیه آن از طرف اکثر عکاسان توصیه می شود.
با این وجود قبل از تهیه و صرف هزینه برای هر وسیله ای، ابتدا ببینید که قصد دارید از چه چیزهایی عکس بگیرید و چه لوازمی برای آن واقعا نیاز دارید.

نکات آموزشی 25

فهرستی از مهارت های فنی اولیه که مورد نیاز هر عکاس است

به عنوان یک راهنما خصوصا برای هنرجویانی که جدیدا به دنیای عکاسی وارد شده اند، می توان بطور خلاصه سرفصل های مهم در آموزش مقدماتی عکاسی را به شرح زیر فهرست نمود:
شناخت دوربین و اجزای آن، نحوه کار با هر جزء و کاربردهای آنها

انواع لنزها، خصوصیات و کاربردهای آنها
آشنایی با سایر لوازم و تجهیزات عکاسی
طرز صحیح نگه داشتن دوربین در دست
استفاده مناسب و بجا از سه پایه و سایر نگهدارنده های دوربین و تجهیزات مثل تک پایه (مونوپاد)
اصول نوردهی، تنظیم روزنه دیافراگم، سرعت شاتر و اندازه ISO ، مثلث نوردهی و مفاهیم کاربردی مرتبط با آنها
تراز سفیدی و هیستوگرام
اصول نورپردازی، اثرات نور در عکاسی و کار با نورهای مصنوعی (همچون فلاش)
مهارت های فوکوس کردن، عمق میدان و روش های کنترل آن
زمان های مناسب برای عکاسی مثل ساعات طلایی
یادگیری قواعد بصری و اصول ترکیب بندی
عکاسی با فورمت های مختلف همچون فورمت JPEG و خام (RAW)
انتخاب و یادگیری یک نرم افزار مناسب برای پردازش و ویرایش عکس
نحوه طبقه بندی، بایگانی و نگهداری از فایل های تصویری
چگونگی و روش های ارائه عکس به صورت چاپی یا دیجیتال

نکات آموزشی 26

نمایی از غروب آفتاب در روستای تاریخی خفر از توابع نطنز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1399/11/10
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Bob Books (2016). 20 Essential Photography Tips for Beginners. Retrieve from www.bobbooks.co.ukon Mar 2.

2_ Bruce Barnbaum (2010). The Art of Photography: An Approach to Personal Expression, 5th ed. Rocky Nook, USA.
(ترجمه فارسی: هنرعکاسی: رویکردی به بیان شخصی در عکس، صادق طاهری، چاپ یکم، نشر پشوتن،1396)

3_ Spencer Cox (2020). 20 Photography Tips for Beginners. Retrieve from https://photographylife.com on Apr 12.

4_ Claire Gillo (2020). Photography tips for beginners: the first 12 things to learn with your camera. Retrieve from www.digitalcameraworld.com on Jan 28.

5_ Darren Rowse (2020). 11 Tips for Beginner Photographers. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Jan 4.

6_ Tahlia Svingos (2021). 20 effective ways to learn photography without going to photography school. Retrieve from www.canva.com on Jan 3.

7_ Dan Zafra (2020). The 25 Photography Tips for Beginners. Retrieve from https://capturetheatlas.com on Dec 20.

مقالات مرتبط:

- ساختار دوربین های عکاسی دیجیتال

- نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین عکاسی

- انواع لنزها و طبقه بندی آنها

 تعویض لنز در دوربین های عکاسی

- اصول پایه نوردهی در عکاسی (بخش 1) مثلث نوردهی و سرعت شاتر

- اصول پایه نوردهی در عکاسی (بخش 2) روزنه دیافراگم

- اصول پایه نوردهی در عکاسی (بخش 3) حساسیت سنسور (ISO)

- اهمیت ترکیب بندی در عکاسی

- توجه به نقدهای سازنده

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@