نکته های کاربردی در برش عکس ها (کراپ تصاویر) <br>Practical tips in cropping photos
نکته های کاربردی در برش عکس ها (کراپ تصاویر)
Practical tips in cropping photos

نکته های کاربردی در برش عکس ها (کراپ تصاویر)
Practical tips in cropping photos

 
بکارگیری روش صحیح در هنگام برش تصاویر می تواند با حداقل کاهش کیفیت، تاثیر چشمگیری در نحوه نمایش آنها داشته باشد.

برش عکس (Crop) به علت های مختلفی همچون حذف بخشی از تصویر، اصلاح ترکیب بندی و یا مقاصد دیگری انجام می پذیرد. هیچ قانون سریع و مشخصی برای نحوه انجام برش وجود ندارد ولی با بکار بردن بعضی دستورالعمل ها و نکات کاربردی می توان کیفیت نتایج حاصل از برش را افزایش داد.
در عکاسی دیجیتال ابزارهای زیادی برای عمل برش (کراپ) در اختیار شما قرار دارد و با استفاده از برنامه های نرم افزاری ویرایش تصاویر همچون فوتوشاپ و لایت‌روم می توانید آن را به سادگی و با کنترل بالایی انجام دهید.

کراپ 1

چه وقت برش دادن تصاویر توصیه می شود؟

در جریان آموزش عکاسی به هنرجویان همواره توصیه می شود که از حداکثر توان پیکسلی دوربین خود استفاده کنید و با کسب مهارت در عکاسی، کادر مورد نظر خود را در هنگام ثبت عکس به دقت مشخص کنید تا بعدا نیازی به انجام برش (کراپ) و اصلاح کادر تصویر نداشته باشید و از این طریق از هدر شدن پیکسل های تصویر در هنگام برش جلوگیری نمایید.
مسلما این توصیه بسیار صحیحی است. ولی در مواقعی نیز می توان با استفاده از روش های مناسب در برش دادن تصاویر، اشکالات ترکیب بندی و یا مناطق و عناصر اضافی موجود در آنها را برطرف نمود. یک تصور رایج در خصوص برش (کراپ) این است که با انجام آن فورا کیفیت تصویر شما خراب می شود. ولی توجه داشته باشید اگر برش خود را به صورت هوشمندانه و درست انجام دهید، ریسک کار بسیار پایین خواهد بود.

کراپ 2

 دوربین های دیجیتال تصاویر خود را حداکثر در اندازه خاصی ثبت می کنند. اگر اندازه تصویر شما در حدود 16 یا 20 مگاپیکسل باشد، می توانید تصویر را در اندازه نسبتا بزرگی به چاپ برسانید. ولی اگر قصد دارید عکس خود را در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر کنید، اصلا نیازی به چنین اندازه‌ای از تصویر نخواهید داشت.
در تصاویر آنلاین عموما اگر اندازه ابعاد تصویر کمتر از 2048 پیکسل باشد، نتیجه کار مناسب تر خواهد بود. بنابراین اگر شما تصویری را با یک دوربین 20 مگاپیکسلی ثبت کرده اید، می توانید تا حدود 16 مگاپیکسل آن را حذف کنید و همچنان تصویر واضحی برای اشتراک گذاری آنلاین در اختیار شما باشد.
گاهی اوقات برش تصاویر دیجیتال این امکان را به شما می دهد که نقص موجود در تصویر خود را به شکل دلخواه اصلاح نمایید و یا بر نحوه اثرگذاری بصری آن تغییر ایجاد کنید.

کراپ 3

اگر قصد دارید تصویر برش داده شده (کراپ) خود را در فضای اینترنت منتشر کنید، عموما ابعاد کوچک تر از 2048 پیکسل نیز کفایت می کند.

همیشه قبل از انجام برش به تصویر خود به دقت نگاه کنید و آن را به صورتی منتقدانه بررسی کنید و ببینید که آیا واقعا به برش نیاز دارد و یا با انجام برش، امکان بهبود کیفیت بصری آن وجود دارد؟ توجه داشته باشید که درک این موضوع که چه وقت و چگونه اقدام به برش تصویر کنید یک قدرت تکنیکی است که می تواند شما را در ایجاد تصاویر اثربخش یاری نماید.
در ادامه به برخی از کاربردهای شایع برای برش (کراپ) تصاویر اشاره شده است.

کاربردهای برش تصاویر

الف) برش تصویر برای انتقال بهتر مفاهیم.

در یک تصویر ممکن است صدها مطلب گوناگون قابل تصور باشد و شما ممکن است بتوانید با انجام یک برش (کراپ) مناسب، از میان آن همه به یک داستان خوب و مشخص برسید.
تا زمانی که به موضوع مورد نظر خود کاملا فکر نکرده اید، اقدام به برش نکنید.
از طرف دیگر وقتی یک عکس را فقط برای تغییر اندازه و یا اصلاح ترکیب بندی برش می دهید، دقت کنید که برش شما موجب تغییر داستان یا پیام تصویر نگردد.
گاهی با انجام یک برش کوچک، تصویر ایجاد شده با آنچه ابتدا ثبت گردیده است متفاوت می شود، بطوریکه انگار در سر صحنه عکاسی برداشت جدیدی را ثبت کرده باشید.

کراپ 4

گاهی انجام برش و تغییر ترکیب بندی می تواند موجب تغییر داستان عکس شود.

ب) حذف اجزای غیرلازم تصویر با استفاده از برش (کراپ)

گاهی در تصویر شما عناصری وجود دارد که برای داستان عکس لازم نیست و یا حتی موجب حواس پرتی بیننده از موضوع مورد نظر می گردد. این مشکل بطور شایع در هنگام عکاسی رخ می دهد. گاهی از طریق برش و با حذف این عناصر مزاحم می توانید سوژه را در مرکز توجه بیننده قرار دهید.
همیشه به نواحی پس‌زمینه و همچنین حاشیه کادر تصویر توجه کنید خصوصا در بخش هایی از تصویر که از سوژه دورتر است. اگر عنصر مزاحمی وجود دارد که تصویر را تحت تاثیر قرار داده است و در هنگام ثبت عکس متوجه آن نبوده اید، ممکن است بتوانید با یک برش مناسب آن را برطرف نمایید.

کراپ 5

با انجام برش (کراپ) عناصر اضافی موجود در سمت راست تصویر بالا، تمرکز بر مسیر دید کماندار در امتداد هدف های قرار گرفته بر روی چمن بیشتر شده است.

وقتی چیزهای غیرضروری و مزاحم را برش می دهید، بر روی بخش های باقیمانده تصویر تاکید بیشتری ایجاد کرده اید. حذف عناصر مزاحم موجود در تصویر در نهایت به تمرکز بر روی موضوع اصلی و همچنین تعادل تصویر کمک می کند.
توجه داشته باشید که برای حذف برخی عناصر اضافی که در ابعاد کوچکی هستند لازم نیست تصویر را برش دهید و می توانید از سایر امکانات ویرایشی نرم افزارهای دیجیتال استفاده کرده و آنها را بطور دستی حذف کنید. با این کار نیاز به برش برطرف شده و ترکیب بندی تصویر شما به هم نمی ریزد.

کراپ 6

با کمک نرم افزار فوتوشاپ عناصر اضافی تصویر که با پیکان نمایش داده شده اند، حذف گردیده است.

ج) انجام برش برای کادربندی مجدد تصویر

تغییر کادربندی تصویر اولیه می تواند تاثیر بصری آن را تغییر دهد و حس جدیدی را به مخاطب منتقل نماید. در مواردی ممکن است با برش تصویر، بتوان کادر بهتری از تصویر اولیه ایجاد نمود.
یکی از شایع ترین برش ها، تبدیل کردن یک عکس افقی (قطع منظره) به یک عکس عمودی (قطع پرتره) و یا برعکس است. انجام این نوع برش ساده بوده و فقط کافی است که یک مستطیل در داخل تصویر اولیه مشخص کنید و سپس برش را انجام دهید. البته بهتر است ابعاد مستطیل شما در اندازه های استاندارد باشد.

کراپ 7

تصویری از منطقه کوه الموت که با انجام برش به قطع پرتره (عمودی) تبدیل شده است.

گاهی ترکیب بندی عکس مطلوب نیست و یا دوست دارید که مقداری سوژه را در سطح کادر تصویر جابجا کنید تا در نقطه طلایی تصویر قرار گیرد و تمرکز بیشتری بر روی آن ایجاد شود. در این موارد برش تصویر کمک کننده خواهد بود. هر چه ترکیب بندی تصویر شما در هنگام ثبت عکس بهتر و قوی تر انجام شده باشد، نیاز به برش کمتر و محدودتری خواهید داشت.
در مواقعی که در هنگام عکاسی به ترکیب بندی کاملا مطلوبی از صحنه مورد نظر نمی رسید، کمی فاصله خود را از سوژه بیشتر کنید و یا اینکه مقداری فضای اضافی در اطراف سوژه در نظر بگیرید بطوریکه بعدا در هنگام ویرایش عکس اگر لازم شد که برش انجام دهید، فضا کم نیاورید و یا اینکه مجبور نشوید اندام های سوژه را قطع کنید!
برای مطالعه بیشتر در خصوص نقش و اصول اولیه ترکیب بندی می توانید به مقاله " اهمیت ترکیب بندی در عکاسی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

کراپ 8

با انجام برش، سوژه در نقطه طلایی تصویر قرار گرفته است.

د) چرخش تصویر به یک سمت به همراه انجام برش

در برخی تصاویر که خط افق به صورت مایل ثبت شده است، حس ناخوشایندی در دید مخاطب ایجاد می‌گردد. در این مواقع می توان با انجام برش و مختصری چرخش تصویر که بطور همزمان انجام می گیرد، سطح افق را تراز کرده و تعادل بصری آن را افزایش داد.
همچنین ممکن است در برخی تصاویر مثل تصویر ساختمان های بلند، راستای خطوط موجود در تصویر با محور عمودی موازی نباشد. در این موارد می توان همزمان با انجام برش، با چرخش تصویر راستای مورد نظر را اصلاح نمود.

کراپ 9

تصویری از دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر تهران که با انجام برش و مختصری چرخش در آن، خط افق تراز شده است.

هـ) انجام برش برای جدا کردن بخشی از تصویر

گاهی در هنگام عکاسی خصوصا در عکاسی پرتره، علاوه بر سوژه اصلی، عناصر یا افراد دیگری نیز در کادر تصویر ثبت شده اند که مورد نظر شما نیستند.
انجام برش (کراپ) یکی از روش هایی است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا سوژه را از باقی عناصر تفکیک کرده و موقعیت آن را به صورت جداگانه نمایش دهید. به عبارتی از تصویر اولیه خود، یک تصویر جدید با کادری متفاوت و در نتیجه با تاثیر بصری متفاوتی ایجاد خواهید نمود.
با برش دادن و کم کردن چیزهایی که در تصویر دیده می شود، سایر عناصر باقیمانده در تصویر، محدودتر شده و تاثیر بصری متفاوتی بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

کراپ 10

با کمک برش (کراپ) سوژه مورد نظر جدا شده و موقعیت آن به صورت جداگانه و با تاکید بیشتر بر روی سوژه

و) انجام برش در تصویر برای زیبا تر نشان دادن سوژه

در یک عکس (خصوصا پرتره) معمولا سعی می شود که سوژه به بهترین شکل و جذاب‌ترین حالت نمایش داده شود.
اگر در عکس شما یک ناحیه ناخوشایند وجود داشته باشد، برای برطرف کردن آن عموما از امکانات نرم افزارهای ویرایش تصاویر استفاده می شود. اما اگر این موضوع ممکن نبود و یا شما قصد استفاده از آن را نداشتید، با انجام یک برش هوشمندانه می توانید ناحیه مذکور را حذف نمایید
مثل یک لکه جوهر یا ناحیه کثیفی که بر روی لباس سوژه دیده می شود و یا مثلا برجستگی یک شکم بزرگ که از زیر لباس به بیرون برآمده است.

کراپ 11

ناحیه رنگی بر روی شلوار سوژه، با کمک برش از کادر تصویر حذف شده است.

ز) برش تصویر برای بزرگ کردن اندازه سوژه در کادر تصویر

در هنگام عکاسی ممکن است لنز مناسب برای بزرگنمایی سوژه همراه نداشته باشید و یا اینکه شرایط به گونه ای است که امکان نزدیک شدن به سوژه برای شما فراهم نمی باشد بطوریکه پس از ثبت عکس، اندازه سوژه در کادر تصویر کوچک تر از چیزی است که مورد نظر شما می باشد و یا اینکه سوژه در دوردست دیده می شود. اگر با برش عکس، نسبت اندازه سوژه به کادر تصویر را بزرگتر کنید باعث می شود که تمرکز بر روی سوژه افزایش یابد.
فرض کنید که در طبیعت از یک خرگوش در حال دویدن عکس گرفته اید ولی به دلیل محدودیت امکانات، تصویر خرگوش در فاصله دوری از شما ثبت شده است. در چنین مواردی می توانید با کمک تکنیک برش (کراپ) اندازه تصویر خرگوش را نسبت به کادر تصویر بزرگتر کرده و نمایی بزرگتر از آن نمایش دهید. البته این کار باعث می شود که از حجم پیکسل ها و کیفیت تصویر کاسته شود.

کراپ 12

برای ثبت تصویر بزرگ تری از مارمولک در شرایط موجود امکان نزدیک شدن بیشتر به آن ممکن نبود. بنابراین در هنگام پردازش تصویر، از روش برش عکس استفاده شد.

ح) برش تصویر برای استفاده در کارهای چاپی یا صفحات اینترنتی

در هنگام صفحه بندی مقالات یا کتاب هایی که مصور هستند، گاهی لازم می شود تصاویر مورد استفاده برش داده شوند. این موضوع در صفحات وب نیز ممکن است اتفاق افتد. در این موارد لازم است نحوه برش با دقت انجام شود تا حداقل صدمه به تصویر اولیه وارد گردد. در عکاسی و رسانه های خبری این کار به طور شایع انجام می شود.

کراپ 13

چگونه تصاویر را برش دهیم

برای انجام برش تصاویر (کراپ) هیچ قانون ویژه و مشخصی وجود ندارد که در هر بار برش دادن بخواهید از آن استفاده کنید. ولی برخی نکات وجود دارد که در بهتر انجام دادن برش می تواند کمک کننده باشد.

1) در برش دادن تصویر به محدودیت ها توجه کنید.

هر چه میزان تفکیک پذیری (رزولوشن) تصویر شما بیشتر باشد، راحت تر می توان آن را برش داد بدون اینکه کیفیت آن به خطر افتد. بنابراین لازم است که از توان کیفی دوربین خود باخبر باشید و اندازه مگاپیکسل تصاویر خود را بدانید. وقتی که شما از محدودیت های دوربین خود مطلع باشید، در هنگام برش دادن تصویر با آگاهی بیشتری اقدام خواهید نمود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص اندازه سنسورها و تفکیک‌پذیری تصاویر می توانید به مقاله " نحوه کارکرد حسگر (سنسور) در دوربین های عکاسی دیجیتال" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.
همچنین بر اساس اینکه می خواهید از تصویر نهایی در چه جایی استفاده کنید، ممکن است رویکرد شما متفاوت باشد. آیا قصد دارید آن را در ابعاد بزرگ چاپ کنید و یا اینکه در شبکه های اجتماعی منتشر نمایید. مسلما اگر می خواهید که عکس خود را فقط به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، می توانید برش های شدیدتری اعمال کنید.
هر چه دوربین شما قابلیت ثبت عکس های بزرگتری را داشته باشد، آزادی بیشتری در انجام برش خواهید داشت. بنابراین سعی کنید که در هنگام عکاسی از حداکثر توان پیکسلی دوربین خود استفاده کنید.
همچنین تصاویر خود را به صورت خام (RAW) ثبت کنید. با این کار می توانید کیفیت تصاویر خود را در حداکثر ممکن ایجاد کنید.

کراپ 14

اگر اندازه تصویر شما از نظر میزان مگاپیکسل کوچک است، بکار بردن برش (کراپ) روش مناسبی نیست.

2) در هنگام برش، همواره سوژه را در مرکز تصویر قرار ندهید.

به جز در مواردی که قصد دارید سوژه در خط وسط کادر تصویر قرار گیرد، مثل عکس های پرسنلی و یا بعضی مناظر خاص، عموما بهتر است سوژه در مرکز تصویر نباشد. برای مخاطبان سوژه های خارج از مرکز بیشتر چشم نواز هستند.
قواعد ترکیب بندی همچون قاعده یک سوم ها (Rule of Thirds) همانطور که در هنگام عکاسی کاربرد دارد، در هنگام برش تصویر نیز قابل استفاده است و با کمک آن می توانید سوژه را در موقعیت بهتری از لحاظ نمایشی قرار دهید.

کراپ 15

در هنگام برش خصوصا در عکس های پرتره، بهتر است سوژه در مرکز تصویر قرار نگیرد.

3) هنگام برش تصویر، خط افق را از بین نبرید.

در یک عکس منظره یا هر گونه تصویری که در آن خط افق مشخص است، در هنگام برش دقت کنید که خط افق از بین نرود.
همچنین اگر خط افق را بیش از حد به لبه فوقانی یا تحتانی کادر تصویر نزدیک کنید، حس ناقص بودن به بیننده القا می شود و انگار تصویر موجود، قطعه ای از یک منظره یا عکس بزرگتر است که از آن جدا شده است.
بهترین مکان قرارگیری خط افق در ناحیه یک سوم فوقانی یا تحتانی تصویر است. (رعایت قاعده یک سوم ها و یا قانون طلایی).
برای مطالعه بیشتر در خصوص قاعده یک سوم ها و نقطه طلایی می توانید به مقاله " نسبت طلایی و قاعده یک سوم ها " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

کراپ 16

منطقه خطب شکن در ناحیه مرنجاب، آران و بیدگل- در هنگام برش خصوصا در عکس منظره همواره به خط افق توجه داشته باشید.

4) هنگام برش به نسبت ابعاد تصویر توجه کنید

نسبت ابعاد تصویر به نحوه انتقال حس عکس به مخاطب تاثیر دارد. مثلا یک کادر مستطیل افقی، می تواند فضای عریضی به شما بدهد و حس گستردگی در مخاطب ایجاد کند یا وقتی عرض و ارتفاع یک تصویر برابر است، حس تمرکز بر مرکز عکس تشدید می شود و یک حالت پایدار در تصویر بوجود می آید.
شایع ترین نسبت مورد استفاده در تصاویر، نسبت 2x3 است. البته کادرهای مربع و یا نسبت 4x3 نیز بطور شایع استفاده می شود. تصاویر پانوراما بیشتر در نسبت های 2x1 یا طویل تر ارائه می شوند.
اگر قصد دارید تصویر خود را چاپ کنید و یا در یک محیط استاندارد منتشر کنید، بهتر است از قطع تصویر استاندارد برای برش تصاویر استفاده نمایید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص ابعاد استاندارد و قطع تصاویر می توانید به مقاله " عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 1- قطع تصویر و نقطه" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

کراپ 17

در هنگام برش و تغییر ابعاد تصویر بهتر است از قطع تصویر استاندارد استفاده کنید.

5) هنگام برش تصویر به خطوط راهنما توجه کنید.

خطوط و انواع عناصر خطی موجود در تصویر به هر شکلی که باشند عموما دارای قدرت بصری زیادی هستند. به همین علت هنگام برش تصویر به محل قرارگیری آنها و تاثیری که در ترکیب بندی نهایی خواهند گذاشت دقت کنید.
اصولا چشم مخاطب، مسیر خطوط را دنبال می کند و محل قرارگیری آنها می تواند بر نحوه هدایت چشم بیننده در سطح تصویر موثر باشد. بنابراین قرارگیری نابجای آنها نیز می تواند اثرات نامطلوبی بر نحوه دیدن تصویر ایجاد کند.
در مواردی که هنگام ثبت عکس، خطوط راهنمای موجود در کادر تصویر به خوبی در ترکیب بندی قرار نگرفته باشد، ممکن است بتوانید با انجام برش تصویر، خطوط مذکور را در موقعیت مناسب تری در کادر تصویر قرار دهید تا بیشترین تاثیر بصری را ایجاد نماید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص تاثیر خطوط و اشکال در ترکیب بندی تصاویر می توانید به مقاله " عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 2- خط و شکل" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

کراپ 18

در این تصویر امتداد خطوط S شکل (که از اثر چرخ اتوموبیل بر روی نمکزار ایجاد شده است) چشم را به سمت سوژه و سپس به سمت افق هدایت می کند.

6) هنگام برش تصویر ، در جلوی سوژه مقداری فضای خالی در نظر بگیرید.

گاهی فضای آزاد موجود در تصویر زیاد است و قصد دارید مقداری از آن را حذف کنید تا از این طریق مخاطب ارتباط بیشتری با سوژه برقرار کند.
اگر حاشیه کادر تصویر را به موازات و خیلی نزدیک به لبه سوژه برش دهید خصوصا در یک عکس پرتره، حس خفگی، تنگی محیط و اضطراب به بیننده القا می شود. انگار اطراف سوژه را با دیوار محدود کرده باشند.
طوری کادر برش را تنظیم کنید که سوژه مقداری در عقب کادر قرار گرفته و مقداری فضای خالی در مقابل سوژه (مثلا صورت پرتره) باقی بماند. این حالت احساس راحتی و دلپذیری بیشتری برای بیننده تصویر ایجاد می کند.
در مورد سوژه هایی که در حال حرکت هستند، این فضای خالی به انتقال حس حرکت در آنها بیشتر کمک می کند.

کراپ 19

کادر برش را طوری تنظیم کنید که مقداری فضای خالی در مقابل سوژه باقی بماند.

7) برش تنگ تر می تواند تمرکز بر حس و حال سوژه را افزایش دهد.

در تصاویر پرتره اگر برش تصویر را در نزدیک چهره سوژه انجام دهید، تمرکز بیشتری بر روی جزئیات چهره و شخص مورد نظر ایجاد می شود و حس و حال شخصی او را بیشتر به نمایش می گذارد. در این نوع کادرهای بسته، جزئیاتی که غالبا نادیده گرفته می شوند مثل کک و مک و یا رنگ چشم ها به خوبی برجسته شده و توسط مخاطب دیده می شوند.
در سایر سوژه ها نیز همین موضوع صادق است. هر چه سوژه در کادر تصویر از نمای بسته تری دیده شود، تمرکز بر روی نواحی قابل مشاهده بیشتر می شود
و هر چه فضای اطراف سوژه بزرگتر باشد، ارتباط سوژه با عناصر پیرامونی آن بیشتر حس می شود و تمرکز بر روی خود سوژه کمتر خواهد بود.

کراپ 20

وقتی برش در نزدیک چهره سوژه انجام شود، تمرکز بیشتری بر روی جزئیات و حالت چهره ایجاد می شود.

8) هنگام برش در یک تصویر پرتره، به سطح چشم ها توجه کنید.

از قرار دادن چشم ها در مرکز تصویر حتی الامکان بپرهیزید. یکی از بهترین انتخاب ها، قرار دادن سطح چشم ها در ناحیه یک سوم تصویر است. (قاعده یک سوم ها).
عموما وقتی که چشم ها در نیمه بالایی قاب تصویر قرار می گیرند، بهتر به نظر می رسند. در این حالت نوعی حس طبیعی از دیدن چهره پرتره، در بیننده ایجاد می شود.

کراپ 21

در هنگام برش به سطح چشم ها و محل قرارگیری آنها دقت شود.

9) در تصاویر پرتره، برش را حتی الامکان مطابق با نماهای استاندارد انجام دهید.

هنگام برش در یک تصویر پرتره ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد دارید چه مقدار از آن را در تصویر نگه دارید. آیا کل بدن سوژه مورد نظر شماست و یا قصد دارید بر روی بخش خاصی متمرکز شوید.
در یک عکس پرتره این امکان وجود دارد که برش را به اشکال مختلفی انجام دهید. این برش می تواند در قالب یکی از نماهای استانداردی باشد که برای تصاویر پرتره تعریف شده است و بطور شایع توسط عکاسان و همچنین فیلم‌سازان مورد استفاده قرار می گیرد. مثل نمای نزدیک (Close-up Shot)، نمای زانو (Knee Shot)، نمای تمام قد (Medium Long Shot) و سایر نماهایی که در عکاسی پرتره از آنها استفاده می شود.
اگر تصویر پرتره را در قالب یک نمای استاندارد برش دهید، معمولا نتایج کار چشم نواز تر شده و تاثیر بصری آن نیز افزایش خواهد یافت.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع نماهای تصویر خصوصا در عکاسی پرتره می توانید به مقاله " انواع نمای تصویر در عکاسی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

کراپ 22

در این تصویر چند نمونه برش در نمای استاندارد را ملاحظه می کنید.

10) هنگام برش تصویر، اندام افراد را از مفصل قطع نکنید.

یک قاعده سرانگشتی وجود دارد مبنی بر اینکه هرگز کادر تصویر شما اندام های سوژه (دست ها و پا ها) را از ناحیه مفاصل قطع نکند.
وقتی دست یا پای یک نفر از ناحیه مفصل در تصویر قطع شده باشد، ناخودآگاه در بیننده حس نقص عضو یا وجود یک ضایعه جسمی القا می شود که حس ناخوشایندی است. این موضوع در مورد اندام های دیگری همچون انگشتان یا گوش نیز صدق می کند.
بنابراین هیچگاه اندام ها را در تصاویر پرتره، دقیقا از ناحیه مچ پا، زانو، آرنج، شانه یا گردن برش ندهید.
بهترین مکان ها برای برش در تصاویر پرتره نواحی بین مفاصل است مثل ناحیه وسط بازو یا ساعد یا نواحی همچون کمر، ران یا زیر زانوها.

کراپ 23

در هنگام برش دقت کنید که اندام های سوژه در نواحی مفاصل قطع نشوند.

11) در برش تصویر در ناحیه سر به وضعیت موها توجه کنید.

اگر خواستید صورت سوژه را در ناحیه موها برش دهید، حتما به شکل و حالت رویش موی سر دقت کنید. در فردی که مو دارد طوری برش ندهید که به نظر برسد ناحیه ای از سر او بدون مو یا طاس است.
دقت کنید که خط برش (کراپ) در نزدیک خط فاصل رویش مو (Hairline) نباشد.
برش را طوری انجام دهید که آنقدر مو بر روی سر دیده شود که بیننده بتواند بقیه آن را در ذهنش تصور کند. یا اینکه خط برش را آنقدر از ناحیه رویش مو پایین تر قرار دهید که موها دیده نشوند و فقط ناحیه صورت سوژه در تصویر دیده شود.

کراپ 24

در تصاویر پرتره به خط برش در ناحیه رویش موی سر توجه کنید که در ناحیه خط فاصل رویش مو قرار نگیرد.

12) در یک مجموعه عکس مرتبط، هماهنگی و تناسب را در هنگام برش حفظ کنید.

اگر یک مجموعه عکس داشتید و قصد کردید که در آنها برش انجام دهید، لازم است طوری برش ها را انجام دهید که تصاویر نهایی نسبت به هم تناسب و همبستگی خود را حفظ کنند.
مثلا در مجموعه عکسی از یک شخصیت که حالت های مختلفی را از او به نمایش گذارده است، بهتر است نحوه برش ها متناسب باشد. یعنی یک عکس از نمای نزدیک و عکس دیگر از نمای دور نباشد زیرا مجموعه عکس با هم دیده می شوند و لازم است حس درهم برهمی به بیننده القا نکنند.
در مواردی که قصد ندارید مثل کتاب های کمیک جریان یا مسیر بصری خاصی در مجموعه عکس دنبال شود، بهتر است که نحوه برش (کراپ) تصاویر به صورت متناسب و هماهنگ انجام پذیرد.

کراپ 25

در یک مجموعه عکس برخی توصیه می کنند که بهتر است اندازه سوژه در همه عکس ها با یکدیگر تناسب داشته باشد.

13)شکل های مختلف برش را آزمایش کنید.

ابزارهای برش تصویر در نرم افزارهای ویرایشی به شما اجازه می دهند که برش را به اشکال مختلف انجام دهید. برش دادن تصویر می تواند ابزاری برای ابراز خلاقیت شما باشد.
مثلا یک قاب افقی در قطع منظره را به یک قاب عمودی در قطع پرتره تبدیل کنید، یا اینکه برش دایره ای یا بیضوی انجام دهید، خصوصا هنگامی که قرار است از آنها در کارهای چاپی استفاده شود.
تغییر اندازه و شکل منطقه برش می تواند بر ماهیت عکس تاثیر چشمگیری داشته باشد.

کراپ 26

14) از ابتدا برش های شدید و مخرب انجام ندهید.

توجه کنید که برش تصویر عموما برای اصلاح آن است تا از این طریق کیفیت بصری عکس افزایش یابد. به همین علت هیچگاه اقدام به برش های شدید و مخرب نکنید. نواحیی از تصویر را برش دهید که برای اهداف شما مناسب نیست.
یک روش پیشنهادی این است که برش را مرحله به مرحله انجام دهید و بر اساس اندازه و کادربندی مورد نظر ابتدا مقداری برش در تصویر ایجاد کنید و در صورت لزوم مجددا عمل برش را ادامه دهید تا جایی که تصویر مطلوب حاصل گردد.

کراپ 27

برش را بطور مرحله ای انجام دهید تا جایی که ترکیب بندی مورد نظر خود را بدست اورید.

15) در برش تصاویر، آزمون و خطا انجام دهید و گاهی تفریح کنید.

برای برش دادن تصویر، هیچگاه از آزمایش کردن نترسید. گاهی لازم است که قواعد را بشکنید. قبل از نهایی کردن طرح مورد نظر خود، برش های مختلف را امتحان کنید. مثلا کادر مربع را آزمایش کنید و یا اینکه کادر را به صورت قالب پرتره (قطع عمودی) برش دهید.
با توجه به امکانات دیجیتالی موجود شما می توانید با ذخیره تصویر اصلی، آن را بارها و بارها به روش های مختلف و در زوایای گوناگون برش دهید و نتایج آن ر ا مشاهده کنید. اگر نتیجه رضایت بخش نبود، همیشه می توانید برگردید و دوباره از تصویر اصلی شروع کنید.
مثلا یک صورت را از وسط برش دهید و حس رمزآلودی به آن ببخشید و یا کادر تصویر را به بخش خاصی از آن اختصاص دهید. یا مثلا برش را به گونه ای انجام دهید که بر روی جزئیات خاصی از سوژه تمرکز ایجاد گردد.

کراپ 28

در هنگام برش دادن تصویر می توانید به جای برش های معمول از برش های خلاقانه تری استفاده کنید.

در مواردی ممکن است با انجام برش، یک عکس را به تصویری از یک بافت یا الگوی تکرار شونده تبدیل نمود. مثلا پنجره های یک ساختمان بزرگ به جای عکس کاملی از آن ساختمان تاثیر بصری متفاوتی خواهد داشت.
گاهی انجام روش های خلاقانه در برش تصویر می تواند برای روایت یک داستان خاص مناسب باشد.

کراپ 29

16) همیشه از عکس اولیه یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بهتر است قبل از انجام برش، یک نسخه پشتیبان از عکس اولیه خود تهیه کنید. همیشه ممکن است که از یک تصویر واحد برش های مختلفی را استفاده کنید و یا اینکه پس از اتمام کار، برش انجام شده را نپسندید و بخواهید برش را مجددا انجام دهید. به همین علت هیچگاه عکس اصلی را حذف نکنید و برای حفظ امنیت تصاویر خود همواره یک نسخه از آن را در جایی ذخیره کنید.

چند نکته مهم

الف) انجام برش مناسب نیاز به تمرین و ممارست دارد. تشخیص اینکه چه چیزی از کادر حذف شود و یا اینکه نحوه ترکیب بندی تصویر چگونه باشد و یا کادر جدید چه نواحی از عکس را شامل گردد، همگی نیاز به کسب تجربه و تقویت دانش طراحی و زیباشناختی شما خواهد داشت.

ب) همواره سعی کنید که تا جای ممکن کمترین میزان برش را انجام دهید و به راحتی از پیکسل های تصویر خود چشم پوشی نکنید. برای همین قبل از انجام برش حتما به کاری که قصد دارید انجام دهید و نتیجه مورد نظرتان خوب فکر کنید.

ج) اگر بیش از حد برش بزنید، در تصویر باقیمانده تمامی مشکلات تصویر نیز بزرگ می شود. مثلا اگر در بخشی از تصویر کمی تاری وجود داشته باشد، پس از اعمال برش، آن تاری بیشتر دیده می شود.

کراپ 30

د) اگر خواستید که برش بزرگی بر روی عکس خود اعمال کنید، ابتدا تصویر را در اندازه 100% مشاهده کنید و اگر تصویر شما بدون نویز و کاملا واضح بود به این کار مبادرت نمایید.

هـ) و اما مهمترین موضوع اینکه بهترین روش برای تنظیم و تعیین کادر مناسب، دقت در کادربندی تصویر در هنگام ثبت عکس است و اصولا بهترین ترکیب بندی را می توانید در هنگام عکاسی بدست آورید. برش دادن تصویر روشی است که باید به عنوان آخرین راه حل به آن فکر کنید.
عکاسان باتجربه قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهند، کادربندی عکس خود را انجام می دهند و تصویر نهایی را در ذهن خود تصور می کنند.
با تمرین و افزایش مهارت قادر خواهید بود کادرهای مورد نظرتان را در هنگام عکاسی ثبت کنید و از هدر شدن پیکسل های تصویر و همچنین وقت خود برای انجام برش (کراپ) و ویرایش بیشتر جلوگیری نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/3/13
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Tom Ang (2011). Digital Photography: Step by Step, 1th ed. Dorling Kindersley Limited, UK.
2_ Jeanna Barrett (2021). Photo Series Part 3: How to Crop Your Photos into Eye-Catching Images. Retrieve from www.benchmarkone.com on May 20.
3_ Steve Brock (2021). The art of cropping: In photography, travel and life. Retrieve from www.exploreyourworlds.com on May 11.
4_ Editors (2021). Why do you need to crop a photo? The benefits of image cropping. Retrieve from https://tradexcelgraphics.com on May 19.
5_ Editors (2020). How to Crop Portraits: An Essential Guide. Retrieve from www.photographytalk.com on Nov 10.
6_ Michael Freeman (2012). Michael Freeman’s Photo School: Digital Editing, 1th ed. ILEX, UK.
7_ Lola Elise (2018). Introduction to Image Cropping. Retrieve from https://photographylife.com on Feb 12.
8_ Vladimir Gendelman (2015). 15 Easy Tips for Cropping Photos Like a Pro. Retrieve from www.companyfolders.com on Sep 1.
9_ Sarah Hipwell (2015). How Cropping in Post-Production Can Improve Composition. Retrieve from https://digital-photography-school.com on May18.
10_ Taya Ivanova (2021). How to Crop Photos for Perfect Results. Retrieve from https://expertphotography.com on May 20.
11_ Simon Ringsmuth (2017). Tips for Cropping Your Images for Better Composition. Retrieve from https://digital-photography-school.com on May19.
12_ Sarah Rodriguez-Martinez (2021). How to Crop Portrait Photography Photos: Easy Guide. Retrieve from https://expertphotography.com on May 20.
13_ Liz Walker (2011). The Complete Digital Photo Manual, 1th ed. Carlton Book Limited, UK.

مقالات مرتبط:
- نسبت طلایی و قاعده یک سوم ها
- اهمیت ترکیب بندی در عکاسی
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 1- قطع تصویر و نقطه
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 2- خط و شکل
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی
- انواع نمای تصویر در عکاسی
- نحوه کارکرد حسگر (سنسور) در دوربین های عکاسی دیجیتال

نظرات کاربران

حمیدرضا مهاجر
۱۴۰۲/۰۷/۲۲

بسیار کامل و جامع و کاربردی به موضوع کراپ پرداخته‌اید. همیشه برایم سوال بود که حد مناسب برش عکس چه اندازه‌ایه که خوشبختانه پاسخ گرفتم. سپاس

امیر دولتیاری
۱۴۰۲/۰۹/۱۰

سپاس از توجه شما. موفق باشید.



نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@