اصول پایه نوردهی در عکاسی  (Exposure) <br>بخش 2 - سرعت شاتر (Shutter Speed)
اصول پایه نوردهی در عکاسی (Exposure)
بخش 2 - سرعت شاتر (Shutter Speed)

اصول پایه نوردهی در عکاسی (Exposure)
بخش 2 - سرعت شاتر (Shutter Speed)

 
آشنایی با تاثیر سرعت شاتر و نحوه استفاده از آن در کنار سایر عوامل موثر در تنظیم نوردهی از مهارت های اصلی کار با دوربین عکاسی می باشد.

در دوربین های آنالوگ در داخل اتاقک دوربین و در جلوی فیلم حساس به نور دریچه ای پرده مانند به نام شاتر (Shutter) قرار گرفته است که با باز و بسته شدن آن، مدت زمان برخورد نور به فیلم نگاتیو کنترل می شود. شاتر در دوربین های دیجیتال شبیه به دوربین های آنالوگ، در جلوی حسگر (سنسور) دوربین قرار گرفته است و برخورد نور به آن را کنترل می کند.
با فشردن دکمه شاتر، این پرده لحظه ای باز شده و اجازه می دهد نوری که از طریق لنز و پس از عبور از روزنه دیافراگم (Aperture) وارد دوربین شده است، به سنسور برخورد کند. تا زمانی که دکمه شاتر را برای گرفتن عکس فشار ندهیم این پرده بسته می ماند. البته ساختار پرده شاتر بیشتر شبیه به دریچه ای است که باز و بسته شدن آن امکان کنترل نوردهی به سنسور را فراهم می کند.

شاتر B 1

نمایش پرده شاتر در وضعیت بسته و کاملا باز در یک مدل از دوربین های شرکت نیکون

به مدت زمانی که شاتر باز شده و به نور اجازه ورود می دهد تا به سنسور برخورد کند، سرعت شاتر (Shutter Speed) می گویند.
بر اساس اینکه پرده شاتر با چه سرعتی باز و بسته شود، میزان نوردهی به سنسور نیز تغییر می نماید. هر چه سرعت باز و بسته شدن آن بیشتر باشد، نور کمتری از آن عبور می کند.
گاهی برای بیان سرعت شاتر، از اصطلاح زمان نوردهی (Exposure Time) استفاده می شود. هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد، زمان نوردهی کمتر خواهد بود.
اگر سایر عوامل موثر بر نوردهی (یعنی اندازه روزنه دیافراگم و ISO) ثابت باشند و تغییری در تنظیمات آنها ایجاد نکنید، با کاهش سرعت شاتر، نور بیشتری به سنسور برخورد کرده و تصویر تشکیل شده روشن تر خواهد شد.

شاتر B 2

نمایش عملکرد شاتر در کنترل برخورد نور به سطح سنسور

انواع شاتر در دوربین های عکاسی

در دوربین های عکاسی مختلف، شاتر به اشکال گوناگونی ساخته شده است. شاتر در دوربین های دیجیتال بطور کلی به دو نوع مکانیکی (Mechanical Shutter) و الکترونیکی (Electronic Shutter) تقسیم می شود. البته نوع دیگری از شاتر نیز وجود دارد که از ترکیب عملکرد الکترونیکی و مکانیکی بهره می برد و تحت عنوان شاتر پرده جلو الکترونیکی (Electronic Front Curtain Shutter) نامیده می شود.
شاترهای مکانیکی انواع مختلفی دارند. شایعترین آنها شاتر های سطح-کانونی (Focal-plane Shutter) و برگی یا ورقه ای (Leaf Shutter) هستند. البته انواع دیگری از شاتر مکانیکی وجود دارد که بیشتر در دوربین های قدیمی تر مورد استفاده قرار می گرفتند.
شاتر برگی یا ورقه ای (Leaf Shutter) نوعی شاتر است که معمولا از ورقه ای فلزی ساخته شده است که در مقابل دریچه شاتر قرار می گیرد و در حالت عادی اجازه ورود نور از آن را نمی دهد. با فشردن شاتر، ورقه مذکور کنار می رود و اجازه می دهد نور به سطح سنسور برخورد کند.

شاتر B 3

چند نوع از انواع شاترهای مورد استفاده در دوربین های عکاسی

شاتر های سطح-کانونی (Focal-plane Shutter) یا پرده ای، نوعی از شاترهای مکانیکی هستند که در دوربین های عکاسی دیجیتال بطور شایع تری نسبت به انواع دیگر بکار رفته اند.
این نوع شاتر اصولا از دو پرده تشکیل شده است. از فاصله ایجاد شده در بین این دو پرده، شکاف شاتر ایجاد می شود که نور از میان آن عبور کرده و به سطح سنسور می رسد.
نحوه کار این نوع شاتر به این شکل است که هنگام فشردن دکمه شاتر، ابتدا یکی از پرده ها شروع به حرکت می کند و با ایجاد روزنه ای شکاف مانند، راه عبور نور به سطح سنسور را باز می نماید. پس از مدت زمان بسیار کوتاهی، پرده دوم شروع به حرکت کرده و شکاف باز شده را می بندد. در طول مدت باز شدن پرده اول و بسته شدن پرده دوم، شکاف ایجاد شده به صورت عمودی ( و در برخی دوربین ها به صورت افقی) بر روی سطح سنسور حرکت می کند تا تمام سطح آن را جاروب کند و در طی این مدت، نور به تمام سطح سنسور برسد.
با بسته شدن پرده دوم، شکاف بسته می شود و به عبارتی نوردهی پایان می یابد. پس از پایان نوردهی، هر دو پرده اول و دوم به جای اولیه خود باز می گردند تا برای عملیات بعدی آماده باشند.

شاتر B 4

نحوه عملکرد باز شدن شاتر و نوردهی سطح سنسور

امروزه در اکثر دوربین های SLR ، شاتر از نوع سطح-کانونی است. در مدل های قدیمی تر دوربین ها خصوصا در دوربین های آنالوگ (فیلمی)، جنس پرده شاتر از پارچه بود. ولی در مدل های جدیدتر از فلز یا پلاستیک ساخته شده است. به دلیل طراحی حساس و نسبتا پیچیده این نوع شاتر، قیمت ساخت آن برای شرکت های تولید کننده دوربین زیاد می باشد.

شاتر B 5

نحوه نوردهی سنسور در یک شاتر سطح-کانونی (پرده ای)

طراحی شاتر سطح-کانونی و وجود دو پرده در ساختار این نوع شاتر، امکان نوردهی یکنواخت و متعادل در سطح سنسور را فراهم می کند. همچنین نحوه عملکرد آن باعث شده است که در برخی دوربین های DSLR سرعت شاتر تا حدود 1/8000 ثانیه نیز برسد.
در شاتر سطح-کانونی هر چه سرعت شاتر بالا برود، پرده دوم سریعتر بسته می شود. در این حالت شکاف نوردهی باریک تر و در نتیجه میزان نور ورودی به دوربین کمتر خواهد شد.

شاتر B 6

مقایسه نحوه بسته شدن پرده اول و دوم در سرعت های پایین و بالای شاتر

بسیاری از دوربین های دیجیتال دارای شاتر الکترونیکی (Electronic Shutter) می باشند. این نوع شاترها به این صورت عمل می کنند که برای مدت زمان مشخصی سنسور دیجیتال دوربین روشن می شود و نور دریافتی توسط آن ثبت می گردد.
با توجه به اینکه در این نوع شاترها هیچ عملکرد مکانیکی وجود ندارد، می توانند سرعت شاتر بسیار بالایی ایجاد کنند. این نوع شاتر عموما با فعال کردن سنسور و خواندن خط به خط داده ها از روی سنسور عمل می کند. شاتر الکترونیکی کاملا بی صدا است و هیچ فعالیت مکانیکی در دوربین ایجاد نمی نماید که منجر به لرزش شود.
با این وجود به دلایل فنی و برخی اشکالات ناشی از این نوع شاترها همچون خمیدگی در تصویر سوژه های متحرک، محدودیت در بکارگیری فلاش و یا ایجاد باندهای رنگی در استفاده از منابع نور مصنوعی، این نوع شاتر در بسیاری از دوربین های عکاسی حرفه ای استفاده نمی شوند. البته اشکالات شاتر الکترونیکی در دوربین های جدیدتر بسیار کمتر شده و اصلاحات زیادی در طراحی آنها صورت پذیرفته است.
در دوربین های دیجیتال نوع دیگری از شاتر بکار می رود که تحت عنوان شاتر پرده جلو الکترونیکی (Electronic Front Curtain Shutter) یا (EFCS) نامیده می شود. این نوع شاتر عموما در دوربین های بدون آینه (Mirrorless) و در حالت نمای زنده در دوربین های DSLR مورد استفاده قرار می گیرد.
نحوه عملکرد EFCS به این صورت است که با فشردن دکمه شاتر، نوردهی سنسور بدون حضور پرده جلو و به صورت الکترونیکی شروع می شود و به دنبال آن، با بسته شدن پرده عقب شاتر، نوردهی به صورت مکانیکی خاتمه می یابد. این نوع شاتر مزایا و کاربردهای خود را دارد که لازم است در مبحث جداگانه ای مورد بررسی قرار گیرد.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله " شاتر پرده جلو الکترونیکی (EFCS) و کاربرد آن " در همین وب‌سایت مراجعه فرمایید.

تاثیر سرعت شاتر بر مقدار نوردهی

  هر چه مدت زمان باز بودن شاتر بیشتر باشد (یعنی سرعت شاتر کمترباشد)، نور بیشتری به سنسور برخورد کرده و روشنایی تصویر بیشتر می شود و برعکس هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد، مدت زمان باز بودن دریچه شاتر کمتر شده و نور کمتری به سنسور برخورد می کند و در نتیجه تصویر نهایی تاریک تر ثبت خواهد شد.
اگر مدت زمان باز بودن شاتر را دوبرابر کنید، میزان نور وارد شده نیز دو برابر خواهد شد. به عبارت دیگر اندازه نور عبور کرده از داخل شاتر با مدت زمان باز بودن آن نسبت مستقیم دارد.
سرعت شاتر به صورت کسری از ثانیه نمایش داده می شود. مثلا: 1/15 ثانیه یا 1/500 ثانیه
تنظیمات سرعت شاتر در دوربین به این صورت است که در فاصله بین هر دو عدد شاتر بر روی دوربین ، سرعت شاتر دو برابر می شود.
(... - 1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 ...)

با تنظیم سرعت شاتر می توان به راحتی و با دقت، میزان نوری که به سنسور برخورد می کند را کنترل نمود. مثلا با کاهش سرعت شاتر از 1/60 ثانیه به 1/30 ثانیه، میزان نور عبور کرده از شاتر دو برابر می شود.

شاتر B 7

در این تصاویراندازه روزنه دیافراگم و ISO ثابت بوده و سرعت شاتر در هر تصویر از راست به چپ، نسبت به تصویر قبلی دو برابر شده است.

بر اساس نوع دوربین و مشخصات فنی آن، میزان حداکثر سرعت شاتر متفاوت می باشد. در دوربین های DSLR و بدون آینه عموما سرعت شاتر تا 1/4000 یا 1/8000 ثانیه نیز قابل تنظیم است. البته چنین سرعت هایی معمولا در شرایط خاص مورد استفاده دارند و اصولا کاربرد آنها محدود است.
در اکثر دوربین ها کمترین میزان سرعت شاتر تا 30 ثانیه قابل تنظیم می باشد. اگر شما به سرعت کمتری نیاز داشته باشید می توانید از حالت بالب (Bulb) دوربین استفاده کنید. بالب به معنی حباب است و از کیسه حباب مانندی که در مکانیسم شاتر در دوربین های اولیه وجود داشت اقتباس شده است. در این حالت تا زمانی که عکاس بخواهد می تواند بطور دستی شاتر را باز نگه دارد و به نوردهی سنسور ادامه دهد.
در حالت بالب (Bulb) که معمولا با حرف B نمایش داده می شود، عملکرد شاتر دوربین به این صورت است که با فشردن دکمه شاتر، دریچه شاتر باز شده و تا زمانی که دکمه فشرده باقی مانده است، شاتر هم باز می ماند. بنابراین اگر لازم شود که مدت زمان نوردهی بیش از 30 ثانیه باشد، می توانید از امکان بالب (B) دوربین استفاده کنید.
سرعت های پایین شاتر بطور شایع در عکاسی از صحنه های کم نور یا عکاسی در شب بکار می رود. در این شرایط که نور محیط و صحنه عکاسی کم است، با کم کردن سرعت شاتر اجازه می دهیم که فوتون های بیشتری به سطح سنسور برخورد کند تا تصویر روشن تری ایجاد گردد.

شاتر B 8

نمایی از پارک آبشار تهران در شب- در هنگام ثبت این تصویر، دوربین بر روی سه پایه قرار داشته و سرعت شاتر بر روی 10 ثانیه تنظیم شده است (سایر تنظیمات نوردهی: f/7.1 و ISO400 )

اگر هنگام عکاسی با سرعت های پایین شاتر، دوربین را در دست بگیرید در اثر لرزش مختصر دست، دوربین نیز مختصری لرزش خواهد داشت و این موضوع منجر به تاری تصویر خواهد شد.
به همین علت برای جلوگیری از تار شدن تصویر در سرعت های پایین شاتر، لازم است حتما از سه پایه استفاده شود و یا اینکه دوربین بر روی یک سطح ثابت قرار گیرد.
در این خصوص یک قانون سرانگشتی وجود دارد که می گوید اگر عدد سرعت شاتر کمتر از عدد فاصله کانونی لنز دوربین بود، برای عکاسی از سه پایه استفاده کنید، زیرا در این شرایط عکاسی بر روی دست ممکن است منجر به لرزش دوربین و تاری تصویر گردد.
مثلا اگر فاصله کانونی لنز دوربین 50mm و سرعت شـاتر کمتر از 1/50 ثانیه باشد، بهتر است از سه پایه استفاده شود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص روش های جلوگیری از لرزش دوربین می توانید به مقاله " چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟ " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

یک نکته مهم که لازم است همه عکاسان خصوصا نوآموزان به آن توجه ویژه داشته باشند این است که در عکاسی دیجیتال شاید بتوان بسیاری از خطاهایی که در حین عکاسی اتفاق می افتد را با کمک نرم افزارهای ویرایش عکس به نوعی اصلاح کرد و یا بهبود بخشید ولی تنها موردی که امکان اصلاح ندارد، نداشتن وضوح در تصویر ثبت شده است. این عدم وضوح ممکن است به علت فوکوس نبودن لنز و یا لرزش دوربین ایجاد شود و یا اینکه در سوژه های متحرک ناشی از سرعت بیشتر حرکت سوژه نسبت به سرعت شاتر باشد.
یک جمله مشهور در بین عکاسان وجود دارد: "اگر سرعت شاتر آنقدر زیاد نباشد که بتواند یک تصویر واضح و شارپ به شما بدهد، هیچ چیز دیگری نمی تواند تصویر شما را نجات دهد!"
در ادامه مطلب به تاثیر سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک خواهیم پرداخت.

تاثیر سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک

هنگامیکه سوژه ثابت نیست و در حال حرکت می باشد مثل یک پرنده که پرواز می کند یا کودکی که در حال دویدن است، اگر بخواهید که تصویر سوژه را به صورت کاملا واضح و شارپ ثبت کنید لازم است سرعت شاتر آنقدر زیاد باشد که تصویر سوژه به صورت بی حرکت ثبت شده و به اصطلاح منجمد (Freeze) شود.
سرعت های بالای شاتر عموما برای منجمد (فریز) کردن تصویر سوژه های متحرک مورد استفاده قرار می گیرد.

شاتر B 9

در سرعت های بالاتر شاتر، جسم متحرک به صورت بی حرکت یا منجمد ثبت می گردد.

در هنگام عکاسی از یک سوژه متحرک، هر چه سرعت آن بیشتر باشد، لازم است سرعت شاتر نیز بیشتر شود تا منجمد کردن سوژه امکان پذیر گردد.
مثلا در عکاسی از کودکان در حال بازی ممکن است سرعت 1/250sec کافی باشد ولی در عکاسی از بازیکنان فوتبال در زمین استادیوم برای منجمد کردن حرکت آنها حداقل سرعت 1/500sec مورد نیاز خواهد بود یا در عکاسی از پرندگان در حال پرواز معمولا سرعت های بالاتر از 1/1000sec لازم است.
البته در عکاسی از سوژه های متحرک لازم است که گاهی به روش تجربی عمل کنید و بر اساس سرعت حرکت سوژه و فاصله دوربین نسبت به آن در خصوص سرعت مورد نیاز شاتر تصمیم بگیرید و حتی چند ثبت آزمایشی انجام دهید تا به سرعت شاتر مورد نیاز دست پیدا کنید.

شاتر B 10

با کم شدن سرعت شاتر، سوژه متحرک به صورت تار دیده می شود. با کاهش سرعت شاتر، تاری سوژه افزایش یافته است.

اگر سرعت شاتر کم باشد، منجر به تار شدن سوژه متحرک می شود بطوریکه وضوح آن از بین می رود. به این حالت، تاری حرکتی (Motion blur) می گویند.
تاری حرکتی وقتی اتفاق می افتد که برای منجمد کردن سوژه متحرک، سرعت شاتر به اندازه کافی نباشد. ایجاد تاری حرکتی بر اساس نوع عکسی که قصد دارید بگیرید، می تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.
تاری حرکتی موجب از بین رفتن وضوح عناصر متحرک در تصویر می شود و در مواردی که قصد دارید سوژه خود را کاملا واضح و شارپ ثبت کنید، لازم است از ایجاد آن جلوگیری نمایید.
از طرفی نیز ممکن است به عمد از سرعت های پایین تر شاتر استفاده کنید تا مقداری تاری در سوژه ایجاد شود و حس حرکت را تداعی کند.

شاتر B 11

جریان متحرک آب به علت سرعت پایین شاتر به صورت تار و با حالتی نرم در تصویر ثبت شده است.

از تاری حرکتی که ناشی از سرعت های پایین شاتر است بطور شایع در عکاسی خلاقانه استفاده می شود. مثلا در عکاسی از آبشار یا آب های جاری که با استفاده از ایجاد تاری حرکتی (Motion blur)، نرمی محوی در تصویر ایجاد می گردد.
ولی در سایر موارد و خصوصا وقتی دوربین بدون سه پایه و بر روی دست استفاده می شود، برای جلوگیری از لرزش دست و یا تارشدن سوژه های متحرک، توجه به اندازه سرعت شاتر اهمیت زیادی خواهد داشت.

شاتر B 12

این تصویر با سرعت شاتر 1/1000 ثانیه ثبت شده است که برای منجمد کردن حرکت بال های کبوتر کافی نبوده و آنها را به صورت تار ثبت کرده است. در این حالت حس حرکت در بیننده تداعی می شود.

دو عامل مهم در نحوه ثبت سوژه های متحرک بسیار موثر است:
الف) سرعت حرکت سوژه
ب) فاصله سوژه تا دوربین

فرض کنید که در کنار جاده ایستاده اید و اتوموبیلی با سرعت مثلا 100 کیلومتر در ساعت از جلوی شما عبور می کند. در این حالت اتوموبیل در کسری از ثانیه از جلو دیدگان شما عبور خواهد کرد. حالا اگر شما از جاده فاصله بگیرید و از مسافت دور به همان اتوموبیل که با همان سرعت قبلی در حال حرکت است نگاه کنید، خواهید دید که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا اتوموبیل از مقابل دید شما عبور کند.
این موضوع برای دوربین نیز صادق است. میدان دید دوربین محدود است و وقتی دوربین به یک سوژه متحرک نزدیک باشد، سوژه با سرعت بیشتری از این میدان دید عبور می کند و وقتی سوژه متحرک از دوربین دور است، مدت بیشتری طول می کشد تا سوژه طول کادر تصویر (میدان دید دوربین) را بپیماید.
بنابراین هر چه فاصله دوربین از سوژه متحرک کم تر باشد، برای منجمد کردن تصویر سوژه لازم است که سرعت شاتر بیشتر باشد. با دور شدن از سوژه متحرک و افزایش فاصله آن تا دوربین می توان از سرعت های پایین تر شاتر استفاده نمود.
این موضوع در شرایطی که سوژه ثابت است و دوربین متحرک می باشد نیز صادق است. مثل زمانی که شما در داخل یک وسیله نقلیه در حال حرکت مثل یک قطار، اقدام به عکاسی از مناظر اطراف می کنید. در این حالت نیز مثل این می ماند که سوژه و صحنه عکاسی نسبت به دوربین متحرک است. اگر سرعت شاتر زیاد نباشد، در عکس ثبت شده خواهید دید که کوه ها و مناظر دوردست بطور واضح و درخت ها و بوته های نزدیک جاده به صورت تار در تصویر دیده می شوند.

شاتر B 13

با تغییر فاصله دوربین از سوژه متحرک، اندازه سوژه در محدوده میدان دید تصویر تغییر می کند بطوریکه هر چه این فاصله بیشتر باشد، سرعت عبور سوژه از داخل محدوده کادر تصویر کمتر خواهد بود و برای منجمد شدن به سرعت شاتر کمتری نیاز دارد.

در اینجا یک قاعده ریاضی وجود دارد بطوریکه اگر فاصله دوربین تا سوژه متحرک را دو برابر کنید، سرعت سوژه در کادر تصویر شما نصف (یک دوم) خواهد شد. پس برای منجمد کردن تصویر یک سوژه متحرک، با دو برابر کردن فاصله دوربین از آن می توانید از نیمی از سرعت شاتر مورد نیاز قبلی استفاده کنید.
به عنوان مثال به تصویر بالا توجه کنید: وقتی که برای منجمد کردن تصویر اتوموبیلی که در فاصله 50 متری دوربین در حال حرکت می باشد، لازم است که سرعت شاتر حداقل 1/500sec باشد، اگر فاصله دوربین تا اتوموبیل را تا مسافت 100 متر افزایش دهیم، می توان سرعت شاتر را تا نصف مقدار قبلی یعنی 1/250sec کاهش داد.

ادامه مطلب نوردهی را می توانید در بخش بعدی این مقاله تحت عنوان "اصول پایه نوردهی در عکاسی (بخش 3) اندازه روزنه دیافراگم " در همین وب‌سایت ملاحظه نمایید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/4/25
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Tom Ang (2011). Digital Photography: Step by Step, 1th ed. Dorling Kindersley Limited, UK.
2_ Alex Cooke (2015). The Exposure Triangle: Understanding How Aperture, Shutter Speed, and ISO Work Together, Retrieve from http://fstoppers.com on Jun 7.
3_ Spencer Cox (2019 Mechanical vs Electronic Shutter vs EFCS, Retrieve from https://photographylife.com on Jul 8.
4_ Fujifilm Editors (2016). Electronic vs Mechanical Shutter, Retrieve from http://fujifilm-x.com on Mar 14.
5_ Michael Freeman (2008). Mastering Digital Photography, 1th ed. ILEX, UK.
6_ Jim Harmer (2020). Photo Basics #1: Introduction and Exposure, Retrieve from http://improvephotography.com on Jul 17.
7_ Marcus Hawkins (2017). The Exposure Triangle: aperture, shutter speed and ISO explained, Retrieve from www.techradar.com on Jul 15.
8_ Darlene Hildebrandt (2020). How to Blur Photos or Freeze Motion Using Shutter Speed, Retrieve from www.digitalphotomentor.com on Jul 28.
9_ Christian Hoiberg (2021). Introduction to Shutter Speed in Landscape Photography, Retrieve from www.capturelandscapes.com on Jul 4.
10_ Maggie King (2019). Mastering Shutter Speed to Capture and Freeze Motion, Retrieve from https://phlearn.com on Jul 16.
11_ Nasim Mansurov (2009).Understanding Shutter Speed:A Beginner’s Guide, , Retrieve from https://photographylife.com on Jul 19.
12_ Amy Renfrey (2016). What is the slowest shutter speed you can use, Retrieve from www.picturecorrect.com on Jul 19.
13_ Todd Vorenkamp (2018). Understanding Exposure, Part 3: Shutter Speed, Retrieve from https://bhphotovideo.com on Jun 2.
14_ Liz Walker (2011). The Complete Digital Photo Manual, 1th ed. Carlton Book Limited, UK.

مقالات مرتبط:
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 1 – مثلث نوردهی
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 3 – اندازه روزنه دیافراگم
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 4 – حساسیت سنسور (ISO)
- شاتر پرده جلو الکترونیکی (EFCS) و کاربرد آن
- چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟
- ساختار دوربین های عکاسی دیجیتال
- دوربین های عکاسی دیجیتال و انواع آنها

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@