عکاسی در فصل پاییز: بخش 2<br>Autumn Photography: Part 2
عکاسی در فصل پاییز: بخش 2
Autumn Photography: Part 2

عکاسی در فصل پاییز: بخش 2
Autumn Photography: Part 2

 
فصل پاییز زمان بسیار خوبی برای عکاسی از رنگ های زیبا و مناظر جذاب و فوق العاده از طبیعت است.

به نحوه ثبت رنگ های پاییزی توجه کنید

تنظیمات دوربین را طوری انجام دهید که رنگ های پاییزی را با اشباع زیاد (Saturated) ثبت کنید. فصل پاییز سرشار از رنگ است. عموما برگ درختان برگ ریز و گیاهان مختلفی که در پاییز خشک می شوند، رنگ های متنوع و گوناگونی را ایجاد می کنند و بر محیط اطراف خود تاثیر شگرفی می گذارند.

پاییز2 1

برگ ها با رنگ هایی مختلف که از درختان بر روی زمین و در لابه لای سنگ ریزه ها ریخته شده است.

پاییز مملو از انواع تضادهای رنگی است، مثل برگهای قرمز در پس زمینه چمن سبز یا برگ های نارنجی در پس زمینه آسمان آبی. از این کنتراست رنگی می توانید برای جداسازی سوژه از پس زمینه استفاده کنید و حس سه بعدی تصویر را افزایش دهید. 
اگر شما با چرخه رنگ (Color Wheel) آشنا باشید راحت تر می توانید تضاد رنگ ها را در کنار هم تشخیص دهید و در تصویر خود بکار برید.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله های "عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی" و " استفاده از رنگ در عکاسی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 2

رنگ های متضاد در فصل پاییز می تواند برجستگی عناصر تصویر را افزایش دهد.

معمولا عموم افراد در هنگام عکاسی از حالت تنظیم خودکار تراز سفیدی (Auto White Balance) استفاده می کنند. این حالت بطور معمول رنگ ها را به سمت خنثی کردن و طبیعی جلوه دادن می برد. شما می توانید هنگام عکاسی از صحنه های پاییزی با تنظیم تراز سفیدی (White Balance) در دمای رنگی بالاتر (عدد کلوین بزرگتر) کمی رنگ های طلایی پاییزی را بهتر ثبت کنید و مثلا رنگ برگ های زرد و نارنجی را به شکل اشباع تری در تصویر داشته باشید. البته لازم است به این نکته توجه کنید که این کار همیشه نتایج خوبی نخواهد داشت و بایستی بر اساس نوع صحنه و تصویری که مورد نظر شماست به این کار اقدام نمایید. توصیه می شود که در این موارد کلوین را از حدود 6000 تا 6500 بیشتر بالا نبرید، تا تاثیر خیلی شدیدی بر رنگ های کل تصویر نداشته باشد. اشباع بیش از اندازه رنگ ها باعث می شود که رنگ های تصویر از حالت طبیعی خارج شده و به شکل ساختگی و دستکاری شده به نظر برسد.
همچنین می توانید از پیش تنظیم های تراز سفیدی دوربین (White Balance Presets) برای حالت ابری یا سایه نیز استفاده نمایید تا تون های رنگی را در شرایط گرم تری ثبت کنید.

پاییز2 3

با کمی اشباع کردن رنگ ها می توان رنگ های طلایی پاییز را بهتر نمایش داد.

ثبت عکس ها با فورمت خام (RAW) به شما کمک می کند تا هنگام ویرایش تصاویر پاییزی در رایانه، انعطاف بیشتری بر روی تنظیم رنگ ها داشته باشید. برای مطالعه بیشتر در خصوص تراز سفیدی می توانید به مقاله " تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

از اصول ترکیب بندی و پرسپکتیو استفاده کنید

در عکاسی از طبیعت خصوصا در فصل پاییز که بسیاری از درختان برگ ریز هستند و شاخه های آنها بیشتر در معرض دید قرار می گیرد، می توانید تکنیک استفاده از قاب های طبیعی در ترکیب بندی کادر تصویر را به خوبی بکار ببرید.
تنه درختان، شاخه ها، برگ ها و هر نوع عناصر بصری طبیعی که در صحنه می بینید می تواند برای ایجاد یک قاب در تصویر شما بکار رود. شما کافی است سوژه اصلی خود را در میان قاب مورد نظرتان قرار دهید و ترکیب بندی فوق العاده ای ایجاد کنید.
این روش در عکاسی منظره و همچنین عکاسی پرتره در طبیعت پاییزی بسیار کاربردی می باشد.
برخی عکاسان برای چنین ترکیب بندی خصوصا در فضاهای بسته تر مثل مناطق جنگلی، توصیه می کنند که با لنزهای با فاصله کانونی بلند تر نسبت به لنزهای زاویه باز (واید انگل) نتایج بهتری حاصل می شود.

پاییز2 4

این عکس با استفاده از یک لنز با فاصله کانونی 16mm ثبت شده است.- منطقه رزجرد در منطقه الموت قزوین

در مناطق پر درخت می توانید با استفاده از لنزهای با فاصله کانونی کوتاه (واید انگل) زاویه دوربین را به سمت بالا تنظیم کنید و خطوط همگرای تنه و شاخه های درختان پاییزی را به شکل یک چتر رنگارنگ در قاب تصویر ثبت نمایید.
جنگل های پاییزی و مناطق پر درخت به سبب وجود تنه عمودی درختان، در بسیاری از موارد خطوط قوی و هم راستایی را در صحنه عکاسی به نمایش می گذارند که می توانید با استفاده از زاویه مناسب دوربین و قرار دادن سوژه خود در محل مناسبی از کادر تصویر، پرسپکتیو (ژرفانمایی) مناسبی بدست آورید و حس عمق بیشتری در تصویر خود ایجاد نمایید.

پاییز2 5

تنه درختان در کنار هم قرار گرفته اند و امتداد خطوط آنها حس عمق را در تصویر تشدید می کند.

اگر دوربین خود را به سطح زمین نزدیک کنید و دوربین را از زاویه پایین به سمت سوژه تنظیم نمایید، مقدار بیشتری از ناحیه پیش زمینه و پس زمینه تصویر در امتداد هم قرار می گیرد و می توانید از این طریق حس عمق بیشتری را به نمایش بگذارید. یک درخت پاییزی به خودی خود زیباست ولی اگر با استفاده از زاویه پایین دوربین، تصویر برگهای رنگی ریخته بر روی زمین را در ناحیه پیش زمینه و اطراف آن به تصویر بکشید و احیانا آبی آسمان را در پس زمینه داشته باشید، کنتراست بسیار جذابی در تصویر خود بدست خواهید آورد.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله های "ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی" و "عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 6

با تنظیم دوربین در زاویه پایین و نزدیک به زمین، تصور عمق در تصویر افزایش یافته است.

مناطق مختلف و زوایای مختلف را امتحان کنید

در فصل پاییز در مناطق پر درخت معمولا پس از وزش اولین باد شدید، برگ ها بر روی زمین می ریزند و فرشی رنگارنگ در میان شاخه های خالی درختان ایجاد می شود که مناظر بسیار زیبایی در طبیعت خلق می نماید.
هنگام عکاسی از این مناظر به زوایای مختلف صحنه توجه کنید و ترکیب بندی های مختلف را بیازمایید. گاهی دوربین را به سمت آسمان و در میان شاخه های خشک و یا رنگین پوشیده از برگهای پاییزی بگیرید و گاهی از زوایای بسته در میان برگهای درختان قاب تصویر را تنظیم نمایید. گاهی تابش نور خورشید از پشت برگ ها همچون سایه بانی رنگی که بر روی شما قرار گرفته است عمل می کند. از تمام زوایای ممکن در صحنه حداکثر استفاده را ببرید.

پاییز2 7

خطوط ضخیم و نازک درختان و شاخه های آنها در میان برگ های رنگی پاییزی، فضای زیبایی خلق کرده است.

دریاچه ها و تالاب ها و یا مسیر رودخانه های بزرگ و کوچک در فصل پاییز از جمله مناطقی هستند که عموما جاذبه عکاسی بسیار زیادی دارند. طلوع و غروب خورشید در کنار دریاچه ها و یا آبگیرها رنگ های فوق العاده ای در فصل پاییز ایجاد می کنند که با بکارگیری زوایای خلاقانه می توان به تصاویر نابی دست یافت.
جاده های پاییزی از دیگر صحنه های جذاب در فصل پاییز است. خصوصا در مناطقی که رفت و آمد زیاد نباشد می توان تصاویر بسیار خوبی در میان رنگ های پاییزی خلق نمود. راه های جنگلی، کوره راه ها و حتی خیابانهای پر درخت نیز از جمله موقعیت هایی هستند که می توانند جنبه های دراماتیک زیبایی داشته باشند.

پاییز2 8

در این عکس، بازتاب درختان رنگی بر روی سطح تالاب و برگ هایی که بر روی آب ریخته اند، زیبایی فضای پاییزی آن مکان را به تصویر کشیده است.

به سوژه نزدیک شوید و به جزئیات توجه کنید

در هنگام پاییز خصوصا در مناطق پر درخت که برگ ها و سایر عناصر موجود در صحنه با تنوع رنگی زیادی یافت می شوند، قبل از شروع به عکاسی کمی به اطراف با دقت نگاه کنید و به جزئیات موجود در محل توجه نمایید. گاهی وجود یک برگ سرخ رنگ یا تجمعی از برگ های زرد روشن در میان سایر عناصر موجود می تواند صحنه های جذابی برای عکاسی شما فراهم آورد.
در یک محیط جنگلی و یا در مراتعی که دارای درخت های زیادی هستند، می توانید بر روی یک درخت تنها تمرکز کنید و با جداسازی آن نسبت به سایر عناصر موجود در صحنه، منظره ویژه ای ثبت کنید.

پاییز2 9

در این عکس، تنه قطور درخت در برابر محیط اطراف و برگ های زرد و نارنجی به خوبی در کادر تصویر جای گرفته است.

برای عکاسی از جزئیات و نزدیک شدن به عناصر رنگارنگ موجود در صحنه عکاسی، استفاده از لنزهای با فاصله کانونی بلند و یا لنزهای ماکرو می تواند نتایج بهتری نسبت به لنزهای واید تر ایجاد کند.
در محیط پاییزی، عکاسی ماکرو (Macro photography) با استفاده از لنزهای ماکرو و یا عکاسی کلوزآپ با استفاده از لنزهای زوم یا تک کانونی تله، از بهترین روش ها برای نمایش بافت ها و سطوح رنگی با تون های مختلف می باشند.
عکاسی از جزئیات برگ ها، قارچ ها، قطرات شبنم و یا سایر عناصر طبیعی موجود در طبیعت با این روش ممکن می گردد. مثلا می توانید نور خورشید را در پشت برگ های پاییزی قرار دهید و جزئیات رگبرگ های آن را ثبت کنید. یا با استفاده از نحوه قرارگیری برگ های روی زمین، تصاویر انتزاعی و یا بافت های رنگی متنوعی ایجاد کنید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع لنزها می توانید به مقاله " انواع لنزها و طبقه بندی آنها " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 10

افتادن برگ های درختان بر روی اولین برف پاییزی در این عکس به شکلی کمینه گرا (مینیمال) ثبت شده است.

می توان از حضور برگهای پاییزی در کنار سایر اشیاء یا عناصر داخل صحنه مثل فنجان چای، ظرف میوه، میز یا پله های چوبی یک کلبه استفاده کرد و فضاهای دراماتیک ویژه ای بوجود آورد.

عکاسی پرتره در محیط پاییزی را تجربه کنید

محیط رنگارنگ پاییز می تواند پس زمینه های زیبایی (Background) برای عکاسی پرتره در طبیعت ایجاد نماید و ترکیب بندی های جذابی برای شما ممکن سازد. رنگ های شاد و گرم در پس زمینه تصویر می تواند تصاویر را بسیار جذاب کند.
در محیط ابری یا آفتاب کم نور می توان بدون نیاز به فلاش یا بازتابنده (Reflector) با قرار دادن سوژه خود در میان عناصر پاییزی، تصویری با نور خوب ثبت نمود.
برای کاهش عمق میدان و جداسازی سوژه از عناصر پس زمینه می توانید از اندازه های بزرگتر روزنه دیافراگم (Aperture) استفاده کنید. اگر از لنز های با فاصله کانونی بلند (تله فوتو) استفاده کنید، می توانید به عمق میدان باریک تری دست یابید و تصویر سوژه را به راحتی از سایر عناصر صحنه تمایز ببخشید.

پاییز2 11

عمق میدان باریک در این تصویر کمک کرده است که سوژه از سایر عناصر صحنه به خوبی جدا شود.

اگر با پرتاب برگ ها به آسمان قصد دارید حس حرکت را به تصویر اضافه کنید، به عمق میدان تنظیم شده و نقطه فوکوس خود توجه داشته باشید تا بر روی وضوح منطقه مورد نظر خود و همچنین مناطق تار و کم وضوح، کنترل کافی داشته باشید. با این وجود از چنین صحنه هایی که عناصر متحرک دارند چندین عکس بگیرید، زیرا ممکن است برگ ها جلوی صورت سوژه را در لحظاتی بگیرند و شما با تعدد ثبت ها می توانید شانس بیشتری برای بدست آوردن تصویر مورد نظر خود داشته باشید.

پاییز2 12

برای ثبت عناصر متحرک به صورتی واضح و بی حرکت (Freeze) لازم است که به اندازه کافی سرعت شاتر را بالا ببرید تا در موقع ثبت عکس، تاری حرکتی ایجاد نگردد.

با بکارگیری خلاقیت در کنترل نور بر روی سوژه می توانید تصاویر ویژه ای بگیرید. مثلا وقتی خورشید در زاویه پایینی قرار دارد، محل سوژه را طوری در کادر تنظیم کنید که نور در پشت سوژه و یا در یک سمت آن قرار گیرد و سمت تاریک سوژه را با کمک یک جسم سفید یا روشن مثل یک بازتابنده (رفلکتور) کمی روشن کنید. در ساعاتی که خورشید در سطح پایینی از افق قرار گرفته است، رنگها به صورت گرمتری دیده می شوند.
صحنه های پاییزی یکی از جذاب ترین صحنه ها برای عکاسی پرتره در طبیعت است. خیابان پوشیده از برگ های رنگی، مناطق پر درخت و یا حتی شرایط مه آلود و بارانی از جمله این موارد هستند.
برای مطالعه بیشتر در خصوص نوردهی در عکاسی پرتره می توانید به مقاله های " موقعیت دوربین و منابع نور در عکاسی پرتره" و "انواع منابع نور در عکاسی پرتره" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 13

شرایط رنگارنگ فصل پاییز برای ثبت پرتره های محیطی بسیار مناسب است.

روش های خلاقانه بکار گیرید

عکاسی از برگ های پاییزی که در حال پایین افتادن از درختان هستند یا حرکت برگ های رنگی زرد و سرخ که بر روی یک رودخانه ریخته شده است و با جریان آب حرکت می کنند، جذابیت زیادی دارد و در یک ترکیب بندی مناسب می تواند جلوه نمایشی قابل توجهی داشته باشد. برای ثبت چنین عکس هایی وجود یک سه پایه بسیار کمک کننده است.
از جمله عکس های شایعی که به شکل تکراری گرفته می شود، عکاسی از سوژه در حالی است که برگ های رنگارنگ در مقابلش در هوا پخش شده اند. با این وجود با مقداری خلاقیت می توان چنین عکس هایی را نیز از حالت تکراری و خسته کننده خارج کرد. مثلا با محو کردن برگهای ناحیه پیش زمینه و یا برعکس با محو کردن سوژه در ناحیه پس زمینه تصویر.

پاییز2 14

با کاهش عمق میدان تمرکز تصویر بر روی سوژه افزایش یافته است.

همواره به خطوط موجود درصحنه توجه داشته باشید. خطوط جاده ها یا کوچه ها در تقابل با خطوط درختان پاییزی و زمین پوشیده از برگ های رنگارنگ وقتی در یک ترکیب مناسب در کنار هم قرار گیرند، می توانند تصاویر فوق العاده ای خلق کند.
در صبح های پاییزی و محیط های مرطوب، ایجاد شبنم بر روی برگ ها یا سایر گیاهان بطور شایعی اتفاق می افتد. همچنین پس از باران ممکن است قطرات باران بر روی شاخه ها و برگ های پاییزی دیده شوند. عکاسی کلوزآپ یا ماکرو از این شبنم ها و یا قطرات با استفاده از رنگ های پس زمینه محیط می تواند بسیار جذاب باشد.

پاییز2 15

قطرات شبنم بر روی برگ های رنگارنگی که در فصل پاییز بر روی زمین افتاده اند، بسیار جذاب است.

حتی الامکان از دوربین و ابزارهای مناسب استفاده کنید

اگر چه شما می توانید با هر نوع دوربینی حتی دوربین تلفن های همراه عکس های بسیار خوبی از پاییز بگیرید، با این وجود برای برخی از انواع عکاسی ها ممکن است لازم باشد که از دوربین، لنز و یا ابزارهای دیگری همچون سه پایه یا فیلترها بهره ببرید.
در شرایطی که امکان استفاده از لنزهای با فاصله کانونی مختلف دارید یا اینکه دوربین شما دارای لنز زوم می باشد و امکان تغییر فاصله کانونی را در محدوده خاصی ممکن می سازد، بر اساس نوع عکسی که قصد دارید بگیرید فاصله کانونی مناسب تر را انتخاب کنید.
در عکس های منظره و دورنما، بیشتر از لنزهای با فاصله کانونی کم یا واید استفاده می شود و در هنگام عکاسی از پرتره و یا جزئیات یک برگ، لنزهای با فاصله کانونی بلندتر (تله فوتو) و یا لنز ماکرو بیشتر به کار خواهند آمد.

پاییز2 16

با لنزهای با فاصله کانونی کم یا واید انگل می توان میدان دید بزرگتری را در قاب تصویر ایجاد نمود.

سه پایه از ابزارهای بسیار کاربردی در عکاسی در نور کم، عکاسی HDR و عکاسی از سوژه های کوچک است. همچنین ممکن است برای جلوگیری از لرزش دوربین علاوه بر سه پایه لازم باشد از تایمر دوربین یا از یک ریموت کنترل و یا کابل آزاد کننده شاتر استفاده نمایید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع سه پایه و خصوصیات فیزیکی آنها می توانید به مقاله " نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.
فیلتر پلاریزه و فیلترهای با چگالی خنثی (ND Filter) از جمله لوازمی هستند که در جای مناسب بسیار کاربردی خواهند بود. برای کاهش بازتاب های ناخواسته نور و تقویت رنگ ها، فیلتر پلاریزه (Polarizing Filter یا Polarizer) می تواند بکار آید. همچنین در مواقعی مثل عکاسی از جریان آب یک رودخانه یا آبشار که قصد دارید سرعت شاتر را کم کنید یا وقتی نور شدید است و می خواهید از اندازه های بزرگتر روزنه دیافراگم استفاده کنید، یک فیلتر ND می تواند بسیار کمک کننده باشد.
آنچه مهم است اینکه بر اساس امکاناتی که در اختیار دارید، برای بهترین نتیجه، بهترین انتخاب را از میان ابزارهای موجود خود داشته باشید.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله " فیلترهای کاهنده نور یا چگالی خنثی (ND) " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 17

با استفاده از فیلترهای با چگالی خنثی (ND) می توان سرعت شاتر را کم کرد تا جریان آب به صورت نرم ثبت شود.

استفاده از فیلتر پلاریزه (Polarizer)

در فصل پاییز که امکان وجود فضای گرفته و شرایط نوری کم کنتراست بیشتر است، استفاده از یک فیلتر پلاریزه (Polarizer) می تواند به شما کمک کند تا اشباع رنگ ها (Color saturation) و کنتراست محیط را افزایش دهید.
با کمک فیلتر پلاریزه همانطور که می توانید رنگ برگ ها را اشباع تر کنید، در یک آسمان صاف، رنگ آبی آسمان را نیز تقویت نمایید.
با این وجود یکی از کاربردی ترین عملکرد این فیلترها این است که در محیط پاییزی با شرایط خیس و بارانی، می توان درخشش و شراره های اضافی نور را که ممکن است از برخی عناصر صحنه به داخل کادر تصویر بتابد را کاهش داد یا برطرف نمود. مثلا انعکاس نور بر روی برگ های خیس و مرطوب، شدت رنگ ها را کاهش می دهد و با جلوگیری از ورود این نورهای ناخواسته به دوربین می توان اشباع رنگ ها را افزایش داد.
به خاطر داشته باشید فیلتر پلاریزه وقتی بیشترین تاثیر را دارد که سوژه در زاویه 90 درجه نسبت به خورشید قرار داشته باشد.
فیلتر پلاریزه به دلیل کاهشی که در میزان نور ورودی به دوربین ایجاد می کند، این امکان را به شما می دهد که بتوانید با سرعت های پایین شاتر از رودخانه ها یا دریاچه ها با استفاده از تکنیک تاری حرکتی (Motion blur) تصاویر جذابی خلق کنید.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله "فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

پاییز2 18

با کمک یک فیلتر پلاریزه می توان رنگ آبی آسمان را تقویت نمود.

فصل پاییز یکی از بهترین زمان ها برای عکاسی از طبیعت است و بسیاری از عکاسان به این فصل به طور ویژه ای علاقه مند هستند.
رنگها، نور و صحنه های پاییزی مثل یک استودیوی طبیعی برای ثبت انواع مختلفی از عکس ها عمل می کند.
در فصل پاییز به دلیل احتمال تغییر ناگهانی نور و یا شرایط آب و هوایی ممکن است چالش هایی برای عکاسان بوجود آورد که البته با داشتن آمادگی قبلی، استفاده از ابزار مناسب و پیش بینی شرایط احتمالی آب و هوایی می توان میزان غافل گیر شدن در شرایط ناخواسته را به حداقل رسانید.

پاییز2 19

تصویری از نمای شهر تهران در صبح زود یک روز پاییزی که از ارتفاعات شمال شهر ثبت شده است.

جهت مطالعه بخش اول این مقاله اینجا را کلیک کنید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1402/9/10
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

Cindy Baker (2019). 14 Fall Photography Tips for Awesome Autumn Images, Retrieve from www.travelblissnow.com on Sep 4.
Peter Baumgarten (2023). 8 Tips for Better Autumn Photography, Retrieve from https://learnandsupport.getolympus.com on Nov 3.
Ephotozine Editors (2023). 16 Awesome Autumn Photography Projects You Must Try, Retrieve from www.ephotozine.com on Oct 3.
Michael Frye (2009). Digital Landscape Photography, 1th ed. ILEX, UK.
Chris Gatcum (2014). Landscape Photography: The Four Seasons, 1th ed. ILEX Press, UK.
John and Barbara Gerlach (2015). Digital Nature Photography: The Art and the Science, 2th ed. Taylor & Francis, USA.
Phil Hall (2018). 10 tips for capturing colorful autumn photos, Retrieve from www.techradar.com on Oct 9.
Mark Hamblin (2023). How to Take Creative Photos of Autumn Trees, Retrieve from www.naturettl.com on Nov 9.
Marcus Hawkins (2023). Autumn photography tips, Retrieve from www.canon-europe.com on Oct 15.
Christian Hoiberg (2023). Autumn Photography: Tips for Photographing the Colors of Autumn, Retrieve from www.capturelandscapes.com on Oct 13.
Taya Ivanova, Lili Jakobovits (2023). 15 Autumn Photography Tips for Beautiful Photos, Retrieve from https://expertphotography.com on Sep 21.
Darren Rowse (2023). 9 Tips for Gorgeous Fall Photography, Retrieve from https://digital-photography-school.com on Nov 9.

مقالات مرتبط:

- عکاسی در فصل پاییز: بخش 1

- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی

- استفاده از رنگ در عکاسی

- تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال

- ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی

- انواع لنزها و طبقه بندی آنها

- موقعیت دوربین و منابع نور در عکاسی پرتره

- انواع منابع نور در عکاسی پرتره

- نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه

- فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده

- فیلترهای کاهنده نور یا چگالی خنثی (ND)

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@