معرفی پلاگین ACR  در فوتوشاپ <br>Adobe Camera Raw
معرفی پلاگین ACR در فوتوشاپ
Adobe Camera Raw

معرفی پلاگین ACR در فوتوشاپ
Adobe Camera Raw

 
پلاگین ACR در برنامه فوتوشاپ برای پردازش فایل های تصویری با فورمت خام (RAW) بکار می رود.

قبل از معرفی پلاگین ACR ، ابتدا برای آشنایی با فایل خام (RAW) توضیحاتی ارائه می گردد.

فایل خام (RAW) چیست؟
تصویری که با فورمت خام (RAW) توسط یک دوربین عکاسی دیجیتال ثبت می شود شامل فایل دیجیتالی است که کلیه اطلاعات تصویر را در بر دارد و بدون فرایند پردازش در دوربین بدست آمده است. در واقع RAW یک فایل خام از کلیه اطلاعات عکس می باشد که دوربین ثبت نموده و هنوز پردازشی بر روی آن انجام نگرفته است. برای استفاده از این فایل، بایستی ابتدا آن را به یکی از فورمتهای رایج عکس مثل JPEG یا TIFF تبدیل نمود تا قابلیت نمایش، چاپ و یا استفاده در اینترنت و شبکه های اجتماعی را پیدا کند.
به علت اینکه در فایل RAW همه اطلاعات اولیه تصویر موجود می باشد، مناسب ترین فورمت برای پردازش و ویرایش تصاویر دیجیتال است و با کمک آن می توان از عکس ثبت شده، بیشترین کیفیت ممکن را بدست آورد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع فورمت های مورد استفاده در فایل های تصویری می توانید به مطلب " انواع فورمت در عکس های دیجیتال " در همین وب سایت مراجعه نمایید.

پلاگین ACR 1

نمایی از محیط پلاگین ACR

پلاگین ACR در برنامه فوتوشاپ
در عکاسی با فورمت RAW فایل های تصویری بدست آمده خام بوده و نیاز به ویرایش در برنامه نرم افزاری مخصوص خواهد داشت. بعضی از تولید کنندگان دوربین عکاسی و همچنین چندین شرکت تولید کننده نرم افزار، برای ویرایش فایل های خام، نرم افزارهای ویژه ای ارائه داده اند. شرکت ادوبی نیز برای ویرایش فایل های RAW چندین برنامه ارائه کرده است. از جمله برنامه Adobe Lightroom که اصولا برای ویرایش عکس طراحی و به بازار عرضه شده است.
با توجه به سابقه نرم افزار فوتوشاپ و وسعت کاربران آن، پلاگین ادوبی کمرا راو یا ACR (Adobe Camera Raw) توسط شرکت ادوبی (Adobe) برای ویرایش فایل های خام (RAW) در محیط فوتوشاپ (Photoshop) طراحی و تولید شد. این برنامه در نسخه های جدیدتر گسترش بیشتری یافت و ابزارهای آن کاربردی تر شدند. پلاگین ACR در حال حاضر یکی از پر مخاطب ترین برنامه های ویرایش عکس های خام است که عمدتا توسط کاربران فوتوشاپ استفاده می شود.

محیط کاربری ACR در مقایسه با فوتوشاپ
اصولا فوتوشاپ یک برنامه ویرایشگر بر پایه پیکسل (Pixel-based) است. یعنی وقتی در محیط فوتوشاپ کار می کنید، تغییرات اعمال شده بر روی پیکسل های تصویر خواهد بود. این روند اصولا تخریبی (Destructive ) خوانده می شود زیرا اطلاعات اولیه تصویر را تغییر می دهد.
در نقطه مقابل ویرایش بر پایه پیکسل، ویرایش پارامتریک (Parametric) قرار دارد که یک ویرایش غیرتخریبی (Non-destructive) است و برنامه کمرا راو (ACR) از این نوع است. در ACR در واقع اطلاعات تصویر تغییر نمی کند بلکه دستورات و تنظیمات نحوه نمایش آن اطلاعات که به آن فراداده یا متادیتا (Metadata) می گویند تغییر می کند. تغییرات اعمال شده بر روی فایل RAW در یک فایل دیگر بطور جداگانه ذخیره می گردد بطوریکه هر زمان لازم باشد می توان مجددا شکل اولیه فایل RAW را مشاهده کرد. بنابراین با ویرایش متادیتا و ذخیره آن در کنار فایل اصلی فقط نحوه نمایش فایل خام تغییر می کند و آنچه ما مشاهده می کنیم در واقع فایل ویرایش شده ای نیست که داده های آن تغییر کرده باشند.

پلاگین ACR 2

پلاگین ACR 3 محیط فوتوشاپ در مقایسه با پلاگین ACR

بنابراین هنگام کار با پلاگین ACR هیچ تغییری در تصویر اصلی ایجاد نشده و دستورالعمل و تنظیمات نمایشی و ویرایشی تصویر نیز بطور جداگانه ای در کنار آن ذخیره شده است. شما می توانید هر چند باری که بخواهید این متادیتا را تغییر دهید و ویرایش کنید بدون اینکه در اطلاعات اولیه تصویر تغییری ایجاد شود.
هنگامی که از فایل RAW با فورمت دیگری مثل TIFF یا JPEG خروجی بگیرید، در این مرحله است که در واقع دستورالعمل ها و تنظیمات کمرا راو به پیکسل های تصویر اعمال می گردد و تصویر مورد نظر شما با فورمت جدید ذخیره می شود. پس از این مرحله، اگر فورمت جدید تصویر که از حالت خام خارج شده است در برنامه فوتوشاپ تحت ویرایش قرار گیرد، نوع آن یک ویرایش تخریبی خواهد بود.
نکته مهم اینکه فراموش نکنید برنامه کمرا راو (ACR) جایگزین فوتوشاپ نیست و برای رقابت با آن طراحی نشده است! بلکه این پلاگین برای افزایش توانایی های فوتوشاپ به آن اضافه شده است.
اصولا ACR باید نقطه شروع در اتاق تاریک (دیجیتالی) شما باشد، یعنی جایی که پردازش اولیه و توسعه تصویر اتفاق می افتد و در صورت لزوم برای تکمیل ویرایش ، می توانید آن را به محیط فوتوشاپ انتقال دهید و عملیات تکمیلی را به انجام رسانید.

ویژگی های پلاگین ACR
در ACR ابزارهای(Tools) متعددی وجود دارد که می توان با آنها مواردی همچون میزان نوردهی (Exposure)، کنتراست (Contrast)، روشنایی (Brightness)، رنگ (Color)، تراز سفیدی (White balance)، تونالیته (Tone)، شارپنس (Sharpness)، اصلاح کجراهی رنگی (Chromatic Aberration) و تنظیماتی از این دست را به خوبی انجام داد. از خصوصیات خوب ابزارهای ACR می توان به کنترل بالا در عین سادگی استفاده از آنها اشاره کرد.
در نسخه های جدیدتر ACR کاربردهای هر ابزار، بهبود زیادی یافته است بطوریکه با مهارت پیدا کردن در استفاده از آنها می توان در بسیاری از موارد، تصویر نهایی و مطلوبی از خروجی ACR بدست آورد که نیازی به ویرایش های بیشتر یا تکمیلی در محیط فوتوشاپ نداشته باشد.
با این وجود خیلی از متخصصین فوتوشاپ عقیده دارند که ACR پردازنده بسیار خوبی برای تبدیل تصاویر خام و ارتقای آن به عنوان یک توسعه دهنده (Developer) است و از طرفی فوتوشاپ نیز یک ویرایشگر قوی تصویر (Photo Editor) است و توانایی های ویژه آن، همچنان در پردازش و ویرایش عکس مورد استفاده می باشد.
بسیاری از تنظیمات کلی که در ACR انجام می شود در محیط فوتوشاپ نیز قابل انجام است، ولی در ACR ابزارهای مذکور بطور اختصاصی برای فایل های خام و با دسترسی های ساده تری تدارک دیده شده اند. به عبارتی برنامه ACR اختصاصا برای ویرایش عکس طراحی شده است در حالیکه فوتوشاپ اصولا علاوه بر ویرایش عکس، در طراحی گرافیکی و زمینه های چند رسانه ای نیز بطور اختصاصی بکار می رود.
پلاگین ACR در واقع جایی است که پردازش اولیه عکس انجام می شود و تنظیماتی که کل تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد در آنجا اتفاق می افتد. برای انجام تنظیمات منطقه ای یا خاص، می توان از محیط فوتوشاپ استفاده کرد که توانایی های فوق العاده ای در این زمینه دارد.
معمولا عکاسان برای ویرایش عکس های خود نیازی به استفاده از کلیه امکانات و ابزارهای فوتوشاپ ندارند. خصوصا اینکه همان عملیاتی که در محیط کمرا راو (ACR) انجام می گیرد، در مواردی در محیط فوتوشاپ وقت گیرتر و دشوارتر انجام خواهد پذیرفت. پلاگین ACR در واقع برای ساده تر کردن فرایند ویرایش تصاویر برای عکاسان طراحی شده است.
از ویژگی های دیگر ACR این است که می توان به راحتی عکس های مشابه را در یک زمان ویرایش نمود، چیزی که معمولا در فوتوشاپ به راحتی امکان پذیر نمی باشد. این خاصیت موجب صرفه جویی در زمان و انرژی عکاس می شود.
همچنین در ACR می توان به راحتی تنظیمات یک تصویر را که قبلا ذخیره شده است، برای تصویر دیگری بکار گرفت، بدون اینکه هیچ فعالیت اضافه دیگری بر روی آن اعمال نمود.

پلاگین ACR 4

چند نمونه از ابزارهای پلاگین ACR

نصب برنامه ACR و بازکردن فایل های خام
از نسخه CS5 فوتوشاپ به بعد، ACR به همراه برنامه فوتوشاپ ارائه شده است و با نصب فوتوشاپ، پلاگین ACR نیز نصب می گردد. ولی در نسخه های قبل تر لازم است پلاگین آن (ACR Plug-in) جداگانه نصب شود.
وقتی پلاگین ACR بر روی برنامه فوتوشاپ موجود است، هنگامی که فوتوشاپ را باز می کنید، اگر از قسمت منوی File اقدام به باز کردن یک فایل تصویری خام (RAW) نمایید، بطور خودکار فایل مذکور در محیط ACR باز خواهد شد. همچنین در حالتی که برنامه فوتوشاپ باز نیست، اگر از داخل محیط کامپیوتر نسبت به باز کردن یک فایل RAW در برنامه فوتوشاپ اقدام کنید، پس از باز شدن فوتوشاپ، فایل ابتدا در محیط ACR باز می شود. به عبارتی فایل تصویری خام لازم است ابتدا توسط برنامه ACR پردازش شود و سپس خروجی آن قابلیت باز شدن در محیط فوتوشاپ را خواهد داشت.

برنامه ACR به عنوان فیلتر در فوتوشاپ
در نسخه های جدید نرم افزار فوتوشاپ (Photoshop ) فیلتر جدیدی به نام Camera Raw filter تعبیه شده است که در واقع اکثر امکانات پلاگین ACR را دارا می باشد و اجازه می دهد بدون تاثیر تخریبی خاصی بتوان تصاویر را در داخل محیط فوتوشاپ ویرایش نمود و نیازی نیست جداگانه وارد محیط ACR شد.
فیلتر Camera Raw اگرچه تمامی امکانات ACR را ندارد ولی تعداد زیادی از ابزارهای کاربردی آن اعم از تنظیمات تراز سفیدی، شارپنس، کنترل رنگ و خیلی موارد دیگر را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای استفاده از این فیلتر نیازی نیست که حتما فایل تصویری توسط ACR پشتیبانی شود و همچنین می توان آن را بر روی هر لایه ای از تصویر که بخواهید استفاده نمایید.

پلاگین ACR 5

مسیر دسترسی به فیلتر Camera Raw در محیط فوتوشاپ

در هر مرحله ای از فرایند ویرایش عکس می توان از این فیلتر استفاده کرد و همچون ACR نیازی نیست که حتما در ابتدای کار که عکس را باز می کنید، آن را بکار ببرید.
برای استفاده از این فیلتر، پس از انتخاب لایه مورد نظر خود، از قسمت فیلتر ها، Camera Raw filter را انتخاب کنید. با باز شدن فیلتر می توانید از ابزار های آن (Tools) برای ویرایش لایه مورد نظر از تصویر استفاده کنید. پس از انجام ویرایش های مورد نظر خود با فشردن کلید تایید (OK) ، تمام ویرایش هایی که انجام داده اید بر روی آن لایه اعمال خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
 تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1397/7/27
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_Helen Bradley (2017). Adobe Camera Raw (ACR) as a Photoshop Filter . Retrieve from http:// digital-photography-school.com on Dec 20.

2_Phlearn Editors (2017). How to Use Adobe Camera Raw in Photoshop. Retrieve from https://phlearn.com on Dec 20.

3_Steve Patterson (2017). Camera Raw vs Photoshop – Which Should I Use? Retrieve from www.photoshopessentials.com on Dec 21.

4_Jennifer Earley (2017). What Is Adobe Camera Raw And Why Should I Use It? Retrieve from www.laughing-lion-design.com on Dec 22.

5_Liz Walker (2011). The Complete Digital Photo Manual, 1th ed. Carlton Book Limited, UK.

6_Tom Ang (2008). Digital Photography: Masterclass, 1th ed. Dorling Kindersley Limited, UK.

مقالات مرتبط:
- انواع فورمت در عکس های دیجیتال
- انباشت فوکوس در نرم افزار فوتوشاپ
- نکته های کاربردی در برش عکس ها (کراپ تصاویر)

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@