مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 3 <br>Architectural Photography
مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 3
Architectural Photography

مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 3
Architectural Photography

 
در عکاسی معماری با یک ترکیب بندی خوب می توان ساختمان یا سازه مورد نظر را به صورتی برجسته و جذاب به تصویر کشید.

نکات ترکیب بندی در عکاسی معماری

اگر در هنگام ثبت عکس از یک ساختمان، آن را بطور قوی در ترکیب بندی (Composition) تصویر قرار دهید، می تواند به صورت خیره کننده ای دیده شود ولی اگر ترکیب بندی تصویر شما ضعیف باشد، تصویر ساختمان به شکل بسیار معمولی و خسته کننده دیده خواهد شد. پس برای یک ترکیب بندی خوب لازم است که در صحنه عکاسی مقداری وقت بگذارید.

معماری 3 1 به عناصر موجود در صحنه دقت کنید تا برای ترکیب بندی خود از آنها استفاده کنید. مثلا راهرو یا دروازه ای که می تواند به عنوان قاب برای شما عمل کنند یا خطوطی که برای هدایت چشم مخاطب بکار می آیند. گاهی لازم است در اطراف ساختمان جابجا شوید تا بتوانید زاویه دید و ترکیب بندی بهتری داشته باشید.
در عکاسی معماری نیز همانند سایر انواع عکاسی از نسبت طلایی (Golden Ratio)، قاعده یک سوم ها (Rule of Thirds) و یا سایر اصول ترکیب بندی و قواعد آن استفاده می شود.
در ادامه چند نکته کاربردی در انجام ترکیب بندی عکس های معماری شرح داده می شود.

توجه به خطوط و اشکال مختلف

عموما در عکاسی معماری با خطوط برجسته ای برخورد خواهید کرد که در ساختمان یا فضای مجاور آن قابل دیدن است. این خطوط می توانند در تشکیل یک تصویر اثربخش به شما کمک کنند و عاملی باشند که چشم مخاطبین را به سمت جزئیات و خصوصیات سازه مورد نظر هدایت کنند.
بهتر است از خطوط اصلی برای جلب توجه بینندگان به سمت نقطه جذاب سوژه استفاده کنید. به خطوط افقی، مورب یا عمودی توجه کنید تا بتوانید چشم را در تصویر حرکت دهید.

معماری 3 2

خطوط می توانند در بینندگان احساس متفاوتی ایجاد کنند. خطوط افقی حس سکون و آرامش را القا می کند و خطوط مورب حس پویایی و حرکت را نمایش می دهد. خطوط عمودی حس قدرت، استقامت یا بلندی را ایجاد می نماید.
در آثار معماری خطوط منحنی معمولا کمتر از خطوط مستقیم و یا خطوط شکسته دیده می شوند. این خطوط به دلیل نزدیکی بیشتری که به طبیعت دارند، حس طبیعی و نرمی بیشتری در مخاطب ایجاد می کنند.
شکل های مختلفی که در یک ساختمان دیده می شوند نیز به طور موثری بر روی ترکیب بندی تصویر اثر می گذارند. شکل مربع یا مستطیل پنجره ها، اشکال دایره ای یا بیضوی بکار رفته در طراحی سازه و یا سایر اشکال غیرهندسی که ممکن است در یک ساختمان به چشم آید نمونه هایی از آن می باشد.
گاهی برخی شکل ها ممکن است نقش مزاحم و منحرف کننده توجه مخاطب از سوژه اصلی را داشته باشند که در این مواقع لازم است سعی کنید حضور چنین عواملی را در تصویر به حداقل برسانید.

معماری 3 3

نحوه استفاده از خطوط موجود در نمای ساختمان نقش بسیار مهمی در ترکیب بندی یک عکس معماری ایفا می نماید.

بکارگیری الگوها و عناصر تکرار شونده

وجود الگو ها (Patterns) و تکرار می تواند ترکیبی پویا ایجاد کند و حس ریتم را به تصویر بیافزاید. در نما های شهری و سازه های معماری می توان به راحتی الگوها و عناصر تکرار شونده را یافت. در بسیاری از ساختمان های بزرگ، پنجره ها و طبقات زیادی وجود دارد که به صورت ریتمیک دیده می شوند. همچنین در برخی راهروها، سرسراها یا سالن های بزرگ همچون شبستان مساجد، تعداد زیادی ستون یا طاق وجود دارد که می توانند در ترکیب بندی تصویر بکار روند.

معماری 3 4

پنجره های این برج الگوی تکرار شونده ای را بوجود آورده است.

بکارگیری تکنیک تقارن

برخی از تکنیک ایجاد تقارن (Symmetry) در ترکیب بندی تصویر استفاده می کنند که در عکاسی معماری عموما نتایج بسیار خوبی دارد.
در عکاسی زمانی می توان تصویری متقارن ایجاد کرد که دو نیمه آن تصویر دارای وزن تقریبا یکسانی بوده و تعادل کاملی در دو طرف تصویر برقرار باشد.
چندین نوع تقارن می توان در تصاویر ایجاد نمود. تقارن افقی (Horizontal Symmetry) وقتی است که یک خط مرکزی فرضی، تصویر را به دو نیمه مساوی در بالا و پایین تقسیم کند. تقارن عمودی (Vertical Symmetry) همین حالت را در شرایطی ایجاد می کند که الگوهای متقارن تصویر در دو سوی چپ و راست خط مرکزی تصویر قرار می گیرند.
تقارن شعاعی (Radial symmetry) وقتی است که اشکال و الگوهای مشابه در اطراف یک نقطه مرکزی به صورت شعاعی متقارن می گردند. به عنوان مثال زمانی که از داخل یک مسجد از ناحیه سقف و زیر گنبد آن عکس گرفته می شود.
البته انواع دیگری از تقارن نیز تعریف شده است مثل تقارن بازتابی (Reflective Symmetry) که در مواردی که بازتاب یک ساختمان در آب یا سطوح صیقلی یا شیشه ای یک ساختمان دیگر یا موارد مشابه دیگر، بطور کاملا قرینه دیده می شود از این اصطلاح استفاده می کنند.
تقارن یک تکنیک قدرتمند در نمایش سازه های مختلف است که می تواند ساده ترین ترکیب ها را به شکلی جذاب نمایش دهد.

معماری 3 5

در این تصویر با ایجاد یک تقارن عمودی بر نمایش بزرگی بنا تاکید شده است.

نمایش جزئیات از زاویه دید خاص

معمولا در عکاسی از سازه ها بیشتر بر روی ساختمان اصلی و محیط اطراف آن تمرکز می شود که البته نتایج خوبی هم حاصل می گردد. ولی گاهی می توانید یک موضوع جزئی و خاص را در مرکز توجه تصویر قرار دهید و از زاویه آن، ساختمان مورد نظر را نمایش دهید. جزئیات بکار رفته در یک ساختمان می تواند نشان دهنده قدرت معماری بکار رفته در آن باشد.
برای این کار در هنگام عکاسی سعی کنید که زوایای مختلف عکاسی را امتحان کنید و جزئیات خاص سوژه را از زوایای مختلف بنگرید بطوریکه هر جنبه ای از ساختمان که فکر می کنید دارای اهمیت است را پوشش دهد.

معماری 3 6

توجه به بازتاب نور و تصاویر بر روی سطوح شیشه ای و صیقلی

در بسیاری از ساختمان ها خصوصا در معماری مدرن، به طور شایع از شیشه و یا سایر سطوح صاف و صیقلی در نمای ساختمان ها استفاده می کنند.
در هنگام عکاسی از چنین ساختمان هایی به تصاویر آسمان یا ابرها که بر روی سطوح شیشه ای یا صیقلی آنها به صورت بازتابی دیده می شود توجه کنید و در ترکیب بندی تصویر خود از آنها بهره ببرید. حتی تصویر منعکس شده سایر ساختمان ها یا بناهای مجاور بر روی سطح دیواره سوژه نیز می تواند جذابیت بصری ویژه ای ایجاد کند.
بازتاب تصاویر بر روی ساختمان می تواند حس تقارن و یا تضاد را به تصویر شما بیافزاید. خصوصا اگر بطور هوشمندانه از آن استفاده شود.
حتی در عکس های سیاه و سفید نیز از چنین جلوه هایی می توانید برای بدست آوردن رنگ های نقره ای و کنتراست های جذاب به خوبی استفاده کنید.
بازتاب تصویر ساختمان در سطح آب یک گودال، استخر یا دریاچه نیز می توانند جلوه های ویژه ای خصوصا در تصاویری که خیلی رسمی عکاسی نمی شوند، ایجاد نمایند.

معماری 3 7

تصویر آسمان و ساختمان مجاور بر روی شیشه ها دیده می شود. در این عکس تقارن بازتابی نیز ایجاد شده است.

از شلوغی تصویر بکاهید

در هنگام ترکیب بندی سعی کنید از شلوغی بیش از حد تصویر بکاهید تا تمرکز بر سوژه اصلی بهتر صورت پذیرد. اتوموبیل های پارک شده در خیابان، برخی تابلوها یا سایر مواردی که ممکن است در صحنه عکاسی و در نزدیک سوژه قرار داشته باشند.
برای اینکه عناصر مزاحم از کادر تصویر خارج شوند، گاهی لازم است کمی دوربین را جابجا کنید یا کمی زاویه دوربین را تغییر دهید.
ممکن است مقداری بزرگنمایی کنید و یا اینکه در مواردی از عمق میدان تصویر بکاهید تا برخی عناصر از ناحیه وضوح خارج شوند.
هنگامی که مکان ها و خیابان های شلوغ و پرتردد در کادر تصویر شما واقع شده اند می توانید با استفاده از نوردهی طولانی مدت افراد و اتوموبیل های درحال حرکت را به صورت محو در تصویر ثبت کنید تا علاوه بر ایجاد جلوه های ویژه، از شلوغی تصویر کاسته شود. این کار در شب می تواند با کشیدگی نور اتوموبیل ها همراه باشد که جلوه زیبایی به تصویر خواهد داد.

معماری 3 8

با کمی جابجایی و تغییر زاویه دوربین می توان بسیاری از عناصر اضافی صحنه و شلوغی تصویر را کاهش داد .

ایجاد حس مقیاس در تصویر

یک عنصر بصری که نشان دهنده مقیاس باشد، مثل یک درخت یا یک فرد را در کادر تصویر بگنجانید خصوصا اگر در حال عکاسی از یک ساختمان بزرگ یا یک سازه وسیع می باشید.
سعی کنید چیزی را در کادر تصویر قرار دهید که اندازه آن برای عموم مشخص باشد. مثلا گنجاندن یک خودرو، درخت و یا یک نفر در تصویر می تواند بر ابعاد و اندازه ساختمان تاکید کند و میزان بزرگی آن را نمایش دهد.

معماری 3 9

گاهی از حضور افراد در تصویر استفاده کنید.

در جریان عکاسی معماری خصوصا در سال های قبل گرایشی وجود داشته است که در تصاویر معماری، افراد حضور نداشته باشند تا شاید نوعی خلوص و یکدستی در ساختار تصویر و نمایش معمارانه سازه مورد نظر حفظ شود. ولی این موضوع از نظر همه عکاسان معماری قابل قبول نیست و حتی برخی عکاسان برجسته در حوزه معماری نیز از حضور افراد در تصاویر خود بهره برده اند.
قرارگرفتن چند نفر در عکس می تواند مثل یک مقیاس اندازه عمل کند و بزرگی یا کوچکی سازه معماری مورد نظر را بهتر نشان دهد. حضور افراد در برخی ساختمان ها یا سازه ها می تواند علاوه بر اینکه ابعاد و اندازه های آن را نمایش دهد، ارتباط آن را با افراد و محیط کاربردی آنها بهتر نمایان سازد یا به آنها معنای بیشتری ببخشد.
بهتر است تعداد افراد موجود در کادر تصویر خیلی زیاد نباشد بطوریکه اصل سوژه و ساختمان مورد نظر به خوبی دیده شود. سعی کنید عکاسی را در زمانی انجام دهید که افراد زیادی در موقعیت مورد نظر شما حضور نداشته باشند.
افراد می توانند موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان به ناحیه خاصی از سوژه معماری باشند. عموما وقتی که در یک عکس، انسان یا یک موجود زنده قرار دارد، ناخودآگاه چشم مخاطبان ابتدا به سمت آنها کشیده می شود و در ادامه بخش های دیگر عکس را مرور می کند. حضور افراد می تواند محیط عکس معماری را زنده تر کند.

معماری 3 10

ایجاد تقابل و کنتراست در اجزای تصویر

به روش های مختلف می توانید در اجزای تصویر معماری، تضاد و کنتراست ایجاد کنید.
موثرترین روش برای ایجاد کنتراست، استفاده مناسب از روشنایی و تاریکی است. از سایه ها می توانید برای برجسته سازی مناطق مختلف یک سازه معماری استفاده کنید.
رنگ ها نیز می توانند در ایجاد کنتراست های رنگی جذاب شما را کمک کنند. اگر چه شما نمی توانید سوژه معماری را جابجا کنید و رنگ ها را انتخاب کنید، ولی گاهی با کمی خلاقیت می توان تضادهای رنگی جذابی در صحنه عکاسی و در ارتباط با سوژه کشف نمود.
یکی دیگر از راه های ایجاد تضاد بصری، در کنار هم قرار دادن معماری قدیمی با معماری جدید است. مثلا یک مسجد یا کلیسای قدیمی که در مجاورت چند ساختمان مدرن و جدید قرار دارد ، یا قلعه نیمه ویرانی که در میان بافت جدید شهری احاطه شده است.

معماری 3 11

با استفاده از رنگ می توان کنتراست موجود در تصویر را افزایش داد.

ممانعت از همپوشانی خطوط با یکدیگر

در شرایطی که در صحنه عکاسی عناصر متعددی همچون سیم های برق، ستونهای فلزی یا مثلا لوله های زیادی وجود دارد، بهتر است سعی کنید که چنین عناصری حتی الامکان بر روی یکدیگر و بر روی ساختمان همپوشانی نداشته باشند و کمی فاصله بین آنها و ساختمان مورد نظر شما وجود داشته باشد. معمولا بر روی هم افتادن تصویر خطوط مختلف موجب شلوغی تصویر و تضعیف ترکیب بندی عکس خواهد شد. در هنگام عکاسی کمی در اطراف سوژه جابجا شوید و زوایایی را بیابید که در آنها کمترین عناصر مزاحم در کادر تصویر دیده شود.

معماری 3 12

بکارگیری روش کادربندی (Framing)در ترکیب بندی تصاویر

در این روش از خطوط و یا اشکال قاب مانند برای محصور کردن موضوع مورد نظر در تصویر استفاده می شود. مثلا یک درب ورودی قوسی شکل و یا یک پنجره که از داخل آن سوژه شما دیده شود، یا هر چیز دیگری که حالت یک قاب را تداعی کند مثل شکاف موجود در یک حصار و یا روزنه بزرگی که از میان شاخه های یک درخت ایجاد شده است.
می توانید با نمایش ساختمان های دیگر از داخل قاب یک پنجره، ارتباط بصری جذابی بین دو ساختمان بوجود آورید.

معماری 3 13

نمایی از داخل صحن مسجد امام (مسجد شاه سابق) در میدان نقش جهان اصفهان

ایجاد ترکیب قطری در تصویر

سوژه های معماری عموما دارای خطوط زیادی می باشند. می توانید از این خطوط در راستای مورب و در امتداد قطر کادر استفاده کنید. برای این کار می توانید از زوایای خاص به سوژه بنگرید و یا اینکه زاویه دوربین را به روش نمای آلمانی کج کنید.
خطوط قطری می تواند چشم مخاطب را در میان تصویر حرکت دهد و احساس حرکت رو به بالا یا رو به پایین ایجاد کند.

معماری 3 14

توجه به لبه های سوژه در قاب تصویر

برای اینکه ترکیب بندی تاثیرگذاری داشته باشید، همیشه به لبه های ساختمان یا سازه مورد نظر خود به دقت توجه کنید. تمیز بودن لبه ها در قاب تصویر، سوژه را بهتر و جذاب تر نمایش می دهد. بنابراین در هنگام ترکیب بندی فقط به مرکز کادر توجه نداشته باشید بلکه به حاشیه های کادر و نحوه قرار گیری لبه های سوژه و همچنین مقدار فضای خالی اطراف آن دقت کنید.
وقتی لبه های ساختمان مورد نظر شما توسط عناصر دیگری مثل شاخه های درخت یا مثلا سیم های برق و مخابرات یا غیره پوشیده نشده باشند، ساختار معمارانه آنها به شکل بهتری در تصویر دیده می شود.

معماری 3 15

استفاده از روش کمینه گرایی یا مینیمالیستی

همیشه لازم نیست که کادر تصویر را از ساختمان پر کنید. گاهی می توانید با تصویر ساختمان فقط مقدار کوچکی از کادر تصویر را اشغال کنید و یک تصویر کمینه گرا (مینیمالیستی) ایجاد نمایید.
در این مواقع صحنه عکاسی را به دقت بررسی کنید و ببینید از چه زاویه ای می توانید حداکثر سادگی و حداقل عناصر بصری را در تصویر خود داشته باشید. مینیمالیسم معمولا جاذبیت های خاص خودش را دارد.

معماری 3 16

استفاده خلاقانه از عناصر موجود در صحنه
در هنگام ترکیب بندی تصاویر معماری همیشه لازم نیست که همه عناصر موجود در صحنه را بطور کامل در کادر قرار دهید. گاهی با قرار دادن بخشی از آنها در کادر تصویر، بیننده می تواند همه آن را تصور کند (Imaginary Shape) و شکل آن را در ذهن خود در ورای تصویر کامل نماید. مثلا در یک نمای داخلی از یک اتاق، کافی است فقط بخشی از تخت خواب و یا میز و صندلی ها را در کادر قرار دهید.
البته این کار در هر شرایطی توصیه نمی شود ولی در صورت مناسب بودن زاویه دید و شرایط محیطی می تواند روش خلاقانه و جذابی برای جلب مخاطب باشد.
در عکاسی از محیط داخلی همواره به قاب عکس یا نقاشی های آویخته شده به دیوار و سایر لوازم تزئینی موجود در محیط توجه داشته باشید. اگر تلویزیون یا مونیتور در صحنه عکاسی وجود دارد، با روشن کردن آنها در حالتی که نورشان نسبتا کم است معمولا جلوه بهتری نسبت به نمای خاموش و سیاه آنها در تصویر ایجاد می کند. اگر چه تصویر نمایش داده شده نباید طوری باشد که موجب انحراف توجه بیننده از موضوع اصلی عکس گردد. البته سلیقه برخی عکاسان به این صورت است که اگر حضور چنین دستگاه های الکترونیکی در صحنه عکاسی لازم نباشد، در صورت امکان آنها را از صحنه خارج می کنند و یا از روش های نرم افزاری برای تغییر تصویر موجود در آنها بهره می برند.
برای مطالعه بیشتر در خصوص ترکیب بندی در عکاسی می توانید به سری مقالات اصول ترکیب بندی شامل " اهمیت ترکیب بندی در عکاسی" ، "عناصر پایه در ترکیب بندی : بخش 1-قطع تصویر و نقطه" ، " بخش 2- خط و شکل" و " بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 3 17 در این تصویر موقعیت بخش های مختلف فضای داخلی ساختمان نسبت به هم نمایش داده شده است.

پردازش و ویرایش تصاویر معماری

در عکاسی دیجیتال مرحله پردازش نرم افزاری یکی از مراحل مهم در ایجاد تصاویر با کیفیت است. بنابراین یادگیری نحوه کار با نرم افزار های مذکور برای هر عکاس معماری ضروری می باشد.
برای پردازش و ویرایش عکس های خود، نرم افزارهای ویرایش تصویر مختلفی همچون فوتوشاپ (Photoshop)، لایت روم (Lightroom) یا فوتوماتیکس (Photomatix) را می توانید بکار گیرید.
با توجه به اینکه اصولا در عکس های معماری، جزئیات مهم است، بنابراین بهتر است از حداکثر امکانات دوربین خود استفاده کنید. به همین علت برای اینکه بتوانید از حداکثر سطح سنسور دوربین استفاده کنید، به ترکیب بندی تصویر کاملا دقت داشته باشید تا بعدا مجبور نشوید بخش هایی از تصویر را برش (کراپ) دهید. همچنین تصاویر را بر روی فورمت خام (RAW) ثبت کنید تا حداکثر جزئیات ممکن را در تصویر ثبت کرده باشید.
اعوجاج خطوط (Distortion) ناشی از لنزها خصوصا لنزهای راویه باز (واید انگل) گاهی می تواند یک عکس معماری عالی را خراب کند. انحنا و پیچ خوردگی غیر طبیعی خطوط در جایی که نمی خواهید باشد، می تواند سوژه و ابعاد آن را از تناسب خارج کند و همانطور که قبلا هم اشاره شد، خطوط مستقیم ساختمان را به صورت منحنی نمایش دهد.
با استفاده مناسب از نرم افزارهای ویرایش تصویر همچون فوتوشاپ یا لایت روم می تونید بسیاری از این نوع اعوجاج را اصلاح و برطرف نمایید.

معماری 3 18

تصویری از سردخانه واقع در طبقه پایین خانه طباطبایی ها در شهر کاشان- اعوجاج خطوط ناشی از لنز وایدانگل با کمک نرم افزار فوتوشاپ اصلاح شده است.

همچنین برای اصلاح پرسپکتیو نمای یک ساختمان که خطوط عمودی آن مختصری همگرا شده است، می توان از ویرایش نرم افزاری استفاده نمود تا از این طریق پرسپکتیو مسیر مستقیم بدست آید. برای اینکه بتوانید چنین ویرایشی را به خوبی انجام دهید، لازم است که در هنگام عکاسی از ساختمان مورد نظر، به اندازه کافی فضای خالی در اطراف کادر تصویر در نظر بگیرید که هنگام ویرایش تصویر و اصلاح پرسپکتیو، بخش هایی از ساختمان حذف نشود.
پردازش تصاویر به شما کمک می کند تا تصویر شما با فضایی که می خواهید به مخاطب منتقل کنید، بیشترین تطبیق را پیدا کند.
افزودن کنتراست، تصحیح تراز سفیدی، ایجاد تصاویر HDR و پانورامیک از دیگر ویرایش های دیجیتال هستند که در عکاسی معماری بطور شایع مورد استفاده قرار می گیرند و لازم است نحوه کار را به خوبی فرا گیرید.

در هنگام ویرایش، تصویر خود را طبیعی نگه دارید

برخی از عکاسان دوست دارند که از فیلترهای زیاد و یا جلوه های غیرطبیعی بر روی عکس خود استفاده کنند.
این کار در عکاسی معماری توصیه نمی شود. در این نوع عکاسی، وضوح و سادگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
بنابراین از ویرایش تصاویر خود برای تقویت صحنه استفاده کنید ولی مواظب باشید که منجر به تغییر واقعیت نگردد.

معماری 3 19

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/10/29
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Mac Alyea (2021). 5 Architecture Photography Tips to Take Your Photos to the Next Level, Retrieve from www.colesclassroom.com on Aug 16.
2_ Simon Bond (2019). 9 Creative Architecture Photography Techniques for Amazing Photos, Retrieve from https://digital-photography-school.com on Aug 12.
3_ Hillary Grigonis (2018). 8 Tips To Master the Art of Architecture Photography, Retrieve from www.creativelive.com on Oct 31.
4_ Dora Jokkel (2021). The Ultimate Guide to Architecture Photography, Retrieve from https://expertphotography.com on Jul 18.
5_ Melanie Khareghat (2020). Tips for shooting stunning architectural photography. Retrieve from https://affinityspotlight.com on Dec 4.
6_ Eric Kim (2021). 10 Tips How to Shoot Better Architecture Photography, Retrieve from https://erickimphotography.com on Aug 12.
7_ Gurpreet Singh (2021). A Complete Guide to Architecture Photography, Retrieve from www.pixpa.com on jun 8.
8_ Norman McGrath (2009). Architectural Photography: Professional Techniques for Shooting Interior and Exterior Spaces. Amphoto Books, Penguin Random House, Canada.
(ترجمه فارسی: عکاسی معماری دیجیتال، هاشم جوادزاده، انتشارات ترانه، مشهد، 1393)
9_ MasterClass staff (2020). Complete Guide to Architecture Photography: Techniques, Equipment, and 6 Tips Every Architecture Photographer Should Know, Retrieve from www.masterclass.com on Nov 8.
10_ Format Team (2019). How to Photograph Architecture: The Complete Guide, Retrieve from www.format.com on Nay 1.
11_ Tom Welsh (2016). How to photograph a tall building from up close, Retrieve from www.techradar.com on Jul 6.
12_ Imran Zahid (2021). 10 Composition Tips for Better Architecture Photography, Retrieve from https://expertphotography.com on Aug 10.
13_ Ariana Zilliacus (2017). 10 Tips to Perfect Your Architectural Photography, Retrieve from www.archdaily.com on Feb 6.

مقالات مرتبط:
- مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 1
- مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 2
- اهمیت ترکیب بندی در عکاسی
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 1- قطع تصویر و نقطه
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 2- خط و شکل
- عناصر پایه در ترکیب بندی: بخش 3- بافت، رنگ و روشنایی
- ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی
- نسبت طلایی و قاعده یک سوم ها
- انواع نمای تصویر در عکاسی

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@