نکاتی برای پایداری بیشتر سه پایه <br>Tripod Stability Tips
نکاتی برای پایداری بیشتر سه پایه
Tripod Stability Tips

نکاتی برای پایداری بیشتر سه پایه
Tripod Stability Tips

 
با افزایش ثبات سه پایه بر روی زمین می توان از لرزش احتمالی دوربین جلوگیری نمود و به عکس های شارپ تری دست یافت.

   کار با سه پایه همچون سایر ابزارهای مورد استفاده در عکاسی نیاز به کسب مهارت دارد. حتی افرادی که سالهاست عکاسی می کنند ممکن است هنوز لازم باشد مهارت خود را در تکنیک های کار با سه پایه پیشرفت دهند.
   یکی از اشتباهات رایج که توسط برخی عکاسان خصوصا نوآموزان اتفاق می افتد این است که فکر می کنند وقتی در هنگام عکاسی دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار می دهند، کار تمام است و تصاویر ثبت شده توسط آنها کاملا واضح و شارپ خواهد شد، در حالیکه چنین نیست.

ثبات سه پایه 1

   اگر جزو افرادی هستید که به تازگی قصد استفاده از سه پایه را دارند، حتما توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید به خوبی از این ابزار استفاده کنید لازم است نحوه کار با سه پایه و چگونگی تنظیم آن را در شرایط مختلف فرا گیرید. حتی اگر کسی بهترین نوع سه پایه را داشته باشد، استفاده نامناسب از آن می تواند به نتایج ناگواری در عکاسی منجر گردد.
   هر چه دوربین و لنز شما بزرگ تر و سنگین تر باشد، لزوم فراگیری مهارت های کار با سه پایه برای شما اهمیت بیشتری خواهد یافت.

روش های افزایش پایداری و ثبات سه پایه

   در اینجا به چند نکته ساده ولی با اهمیت برای افزایش ثبات و بی حرکتی در سه پایه و دوربین متصل به آن اشاره می گردد. با بکارگیری این نکات می توانید از لرزش دوربین و تاری تصویر به میزان زیادی بکاهید.

ثبات سه پایه 2

الف) انتخاب سه پایه مناسب با وزن دوربین و لنز

   اگر قصد دارید که یک سه پایه برای خود تهیه کنید، حتما به حداکثر وزنی که توسط پایه ها (Legs) و سر (Head) آن پشتیبانی می شود، توجه داشته باشید. در هر سه پایه ای، پایه ها و سر آن توانایی پشتیبانی از حداکثر وزن خاصی را دارند که در آن می توانند وزن دوربین را با ثبات مناسب تحمل کنند، به این حد تحمل وزن سه پایه، اصطلاحا ظرفیت بار (Load Capacity) گفته می شود. بنابراین با توجه به دوربین و لنزهای مورد استفاده خود لازم است قبل از تهیه سه پایه، از ظرفیت بار آن اطلاع داشته باشید. بهتر است سه پایه ای تهیه کنید که ظرفیت بار آن کمی بیشتر از وزن ترکیبی دوربین و بزرگترین لنز شما باشد.
   در طراحی یک سه پایه محکم و باثبات، حتما از پایه های قوی و قفل ها و اتصالات محکم استفاده شده است.
   اگر سه پایه برای وزن دوربین و لنز مورد استفاده شما مناسب نباشد، موقعیت دوربین بر روی سه پایه متزلزل خواهد بود و علاوه بر خطر سقوط و کاهش کنترل بر حرکات دقیق دوربین، احتمال لرزش آن و تاری تصویر به شدت بالا خواهد رفت.
   برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع سه پایه و نحوه انتخاب آن می توانید به مقاله " نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

ثبات سه پایه 3

سه پایه مناسب بر اساس وزن دوربین و نوع کاربری مورد نظر متفاوت می باشد.

ب) به دوربین عکاسی و سه پایه دست نزنید.

   وقتی دوربین بر روی سه پایه است و سرعت شاتر کم می باشد، اگر دکمه شاتر را با انگشت دست فشار دهید ممکن است موجب مختصری لرزش در دوربین شود که در شارپی و وضوح تصویر تاثیرگذار خواهد بود.
   با استفاده از کنترل از راه دور (Remote control) یا کابل آزاد کننده شاتر (Shutter Release Cable) می توان دکمه شاتر را بدون تماس دست فشار داد. البته برای این کار می توان از تایمر دوربین نیز استفاده نمود.
   با کمک آنها علاوه بر کنترل بیشتر بر روی دکمه شاتر، به میزان زیادی از احتمال لرزش دوربین در اثر فشردن مستقیم دکمه شاتر با انگشت دست کاسته می شود.
توجه داشته باشید که در هنگام عکاسی حتی در شرایط آب و هوایی نامطلوب، از گرفتن سه پایه با دستان خود بپرهیزید، زیرا لرزش طبیعی دست ها به سه پایه منتقل شده و می تواند منجر به لرزش دوربین و در نهایت تاری تصویر شود.

ثبات سه پایه 4

با استفاده از ابزارهای کنترلی با سیم و بدون سیم می توان دکمه شاتر دوربین را بدون تماس دست فشار داد.

ج) افزایش فاصله پایه های سه پایه هنگام باز کردن آن

   در هنگام استقرار سه پایه بر روی زمین، هر چه پایه ها فاصله بیشتری از هم داشته باشند، مرکز ثقل سه پایه به زمین نزدیک تر می شود و در نتیجه پایداری و ثبات (Stability) آن افزایش می یابد.

ثبات سه پایه 5

در سه پایه هر چه پایه ها فاصله بیشتری داشته باشند، پایداری آن بر روی زمین افزایش می یابد.

   البته در انواعی از سه پایه ها که در آنها هر کدام از پایه ها (Legs) بوسیله میله واسط به ستون مرکزی سه پایه (Center Column) متصل می شوند امکان افزایش فاصله بین پایه ها در فاصله مشخصی، محدود شده است.
   در سه پایه هایی که ستون مرکزی ندارند و یا ستون مرکزی آنها قابلیت صلیبی شدن دارد، می توان پایه های آنها را آنقدر باز نمود که سه پایه تقریبا بر روی زمین قرار گیرد.

ثبات سه پایه 6

د) سه پایه در ارتفاع کمتر، ثبات بیشتری دارد

   هر چه سه پایه کوتاه تر و دوربین به سطح زمین نزدیک تر باشد، نقطه ثقل آن پایین تر است، بنابراین احتمال لرزش سه پایه کمتر خواهد بود.
   اگر در شرایطی که عکاسی می کنید عوامل خارجی همچون باد یا سطح پوشیده شده از آب که سه پایه خود را در آن قرار داده اید احتمال تکان دادن سه پایه شما را دارند، می توانید به این گزینه فکر کنید که ارتفاع سه پایه خود را پایین تر آورید. در بسیاری از موارد با انجام این کار ساده می توان از تاری و کاهش وضوح تصویر جلوگیری نمود.

ثبات سه پایه 7

هر چه دوربین به زمین نزدیک تر باشد، ثبات سه پایه بیشتر می شود.

هـ) بلند کردن طول پایه ها از قسمت ضخیم تر آنها

   وقتی از حداکثر بلندی سه پایه استفاده نمی کنید، از بخش های ضخیم تر پایه ها یعنی قطعات بزرگ تر و بیرونی تر آن جهت افزایش طول سه پایه استفاده نمایید. این کار خصوصا در سه پایه هایی که پایه هایشان دارای تعداد بخش های بیشتری می باشند مهم تر است.
   با این کار بخش های ضخیم تر و در نتیجه مستحکم تر پایه ها بر روی زمین قرار می گیرد. احتمال ایجاد لرزش یا ارتعاش در بخش های نازک تر نسبت به بخش های ضخیم تر پایه ها بیشتر می باشد.
   البته می توانید تمام بخش ها را با فواصل یکسان باز کنید تا هر پایه به حالت مخروطی شکل دیده شود. در این حالت استحکام پایه ها بیشتر از زمانی است که فقط یک بخش از پایه باز شده باشد.

ثبات سه پایه 8

هنگام بلند کردن طول سه پایه از بخش های ضخیم تر استفاده شود (تصویر وسط) و یا تمام بخش ها را با فواصل یکسان به صورت مخروطی باز کنید (تصویر راست).

و) تا حد ممکن ستون مرکزی سه پایه را بالا نیاورید.
   بالا بردن ستون مرکزی سه پایه، میزان ثبات آن و بی حرکتی دوربین را کاهش می دهد. اصولا ستون مرکزی باعث می شود که سه پایه شما مستعد ارتعاش شود. مثل این است که شما یک تک پایه (مونوپاد) را بر روی سه پایه خود بسته باشید.
   برای افزایش ارتفاع سه پایه همیشه ابتدا پایه ها را باز کنید و اگر باز هم به ارتفاع بیشتری نیاز داشتید، فقط در آخرین مرحله برای افزایش ارتفاع سه پایه از ستون مرکزی استفاده کنید.
   توصیه می شود در هنگام خرید سه پایه به ارتفاع مناسب آن توجه داشته باشید بطوریکه بدون بالا بردن ستون مرکزی آن، ارتفاع مورد نظر شما تامین گردد.

ثبات سه پایه 9

تا وقتی که امکان افزایش طول در پایه ها وجود دارد، از افزایش ارتفاع در ستون مرکزی پرهیز نمایید.

ز) سه پایه را بر روی زمین مناسب قرار دهید

   زمینی که قصد دارید سه پایه را بر روی آن قرار دهید کاملا در میزان ثبات سه پایه شما موثر است. یک صخره سنگی با ساحل دریا و یا حاشیه گل آلود کنار یک رودخانه متفاوت است. هر چه زمین سخت تر باشد و کمتر حرکت کند، سه پایه شما نیز کمتر حرکت خواهد کرد.
   بنابراین سعی کنید که در صحنه عکاسی به محل استقرار سه پایه توجه داشته باشید. به انتخاب های ممکن دقت کنید. مثلا ممکن است در ناحیه ای ماسه ای، بتوانید قطعه سنگ هایی بیابید که پایه های سه پایه را بر روی آنها قرار دهید. یا در کنار یک برکه آب، خزه های اسفنجی یا توده های گیاهی وجود داشته باشد که بتوانید پایه سه پایه را بر روی آنها محکم تر قرار دهید. اگر در زمین صخره ای یا در نزدیک لبه یک بلندی کار می کنید، مطمئن شوید که سه پایه شما در معرض لغزش نیست.
   حتی گاهی ممکن است سطح رویی یک زمین ناپایدار مثل یک ساحل شنی را بکنید و در چند سانتیمتر زیر آن به یک سطح سفت تر و پایدارتر برسید.

ثبات سه پایه 10

ح) در سطوح ناهموار، پایه های سه پایه را تنظیم کنید.

   گاهی لازم است سه پایه را در سطحی ناهموار قرار دهید. در این شرایط طول پایه ها را با توجه به پستی و بلندی زمین طوری تنظیم کنید که تا جای ممکن محور مرکزی سه پایه در موقعیتی عمود بر سطح زمین قرار گیرد. به عبارتی ناحیه سر سه پایه با سطح زمین تراز باشد. این کار باعث می شود که سه پایه بر روی زمین ناهموار از ثبات بیشتری برخوردار گردد.

ثبات سه پایه 11

   برای تراز کردن سه پایه و دوربین می توان از تراز سه پایه یا دوربین استفاده کرد. اگر سه پایه شما تراز نداشت می توانید یک تراز حبابی برای قرار دادن بر روی کفشک دوربین تهیه نمایید.
   پس از استقرار سه پایه، با دقت و رعایت احتیاط آن را با دست آزمایش کنید و کمی حرکت دهید، ببینید آیا تکان می خورد و یا به یک سمت منحرف می شود؟ در صورت لزوم مجددا آن را تنظیم کنید.

ثبات سه پایه 12

 نمونه ای از چند تراز موجود بر روی سه پایه و تراز حبابی برای نصب بر روی کفشک دوربین

ط) در صورت لزوم سه پایه را سنگین تر کنید
   برای ایجاد ثبات بیشتر در سه پایه، با آویختن یک کیف، کیسه شن یا یک وزنه سنگین به آن می توانید وزن سه پایه را افزایش دهید. حتی برخی افراد از یک کیسه نایلونی و قرار دادن تعدادی سنگ درون آن به عنوان وزنه استفاده می کنند.
   زیاد شدن وزن سه پایه خصوصا در شرایطی که باد می وزد یا امکان هر گونه لرزشی در محیط وجود داشته باشد، با پایین آوردن مرکز ثقل سه پایه، آن را بر روی زمین مستحکم تر می کند و در نتیجه لرزش احتمالی دوربین کاهش می یابد.
   گاهی برخی عکاسان ممکن است یک چیز سنگین مثل کیسه شن را با احتیاط بر روی دوربین متصل به سه پایه قرار دهند تا وزن دوربین و سه پایه افزایش یابد، که اصولا این روش به علت خطرات احتمالی و ایجاد صدمه به دوربین توصیه نمی شود.

ثبات سه پایه 13

   بسیاری از عکاسان کیف دوربین خود را برای این منظور بکار می گیرند و آن را که عموما با سایر لوازم عکاسی مثل لنزهای اضافه پر شده است، بر روی حلقه ای که بطور معمول در قسمت زیرین ستون مرکزی سه پایه واقع شده است، می آویزند، البته برای جلوگیری از صدمه رسیدن به تجهیزات لازم است این کار با احتیاط همراه باشد. در برخی سه پایه ها در بخش بالایی قسمت مرکزی سه پایه، محلی تعبیه شده است که امکان آویختن وزنه را میسر می سازد.
   یک نکته مهم این است که اگر کیف یا وزنه بطور صحیح از سه پایه آویزان نشود، خود می تواند با چرخش یا حرکت کردن، منجر به ناپایداری سه پایه و به هم ریختن تنظیمات آن گردد. بنابراین بهترین حالت این است که کیف یا وزنه مورد نظر طوری از محور مرکزی سه پایه آویزان شود که در نزدیکی و مماس با سطح زمین قرار گیرد و احتمال حرکت آن به حداقل برسد. انگار پایه چهارمی است که برای سه پایه تعبیه شده است.

ثبات سه پایه 14

ی) کفی سه پایه را مناسب انتخاب کنید.
   ناحیه انتهای پایه ها در سه پایه دارای یک کفی (Feet) است. عموما این کفی ها یا از نوع لاستیکی (Rubber) هستند یا از نوع میخی (Spikes).
   کفی نوع میخی برای زمین های نسبتا نرم تر مثل علفزار یا سطوح خاکی مناسب تر است. این نوع کفی را می توان با فشار دادن به سطح زمین نرم، آن را مختصری به داخل زمین فرو برد و ثبات مناسبی برای سه پایه فراهم نمود.

ثبات سه پایه 15

   در سطوح سخت مثل سنگ یا موزائیک بهتر است از کفی لاستیکی استفاده شود تا پایه ها اصطکاک بیشتری با زمین داشته باشند و محکم تر و بدون لغزش بر سطح زمین قرار گیرند.
   بعضی سه پایه ها هر دو نوع کفی لاستیکی و میخی را با هم دارند و می توان آنها را بر اساس شرایط موجود در صحنه عکاسی به یکدیگر تبدیل نمود.

ثبات سه پایه 16

در این نوع سه پایه با پیچاندن کفی آن قابلیت تبدیل به نوع میخی یا لاستیکی را دارا می باشد.

ک) قفل پایه ها و همچنین پیچ های تنظیم سر سه پایه را محکم کنید.
   سر سه پایه عموما دارای پیچ ها و یا قفل های ویژه ای است که برای اتصال و تنظیم موقعیت دوربین بر روی سه پایه بکار می روند. پس از تعیین موقعیت دوربین، پیچ های تنظیم سر سه پایه را باید به اندازه کافی سفت کنید تا در هنگام عکاسی باز نشوند.
   در سه پایه هایی که در قسمت سر، از صفحه آزادسازی سریع (Quick-Release Plate) یا کفشک برای اتصال به دوربین استفاده می شود، لازم است در هنگام اتصال کفشک به دوربین و نیز در هنگام اتصال آن به سر سه پایه دقت کنید که کفشک به درستی در محل مورد نظر قرار گیرد و قفل آن بر روی سر سه پایه محکم شود.

ثبات سه پایه 17

به محکم بودن اتصالات و قفل های قسمت سر سه پایه دقت کنید.

   همچنین در ساختار سه پایه برای جابجایی پایه ها و یا تغییر اندازه آنها با جابجا کردن قطعات پایه ها، از پیچ های تنظیم یا قفل های گیره ای استفاده شده است.
   در سه پایه هایی که با قفل گیره ای طراحی شده اند معمولا این قفل ها دو حالت باز و بسته دارند که محکم کردن یا باز کردن قطعات پایه ها بوسیله آنها انجام می پذیرد. در هنگام استفاده از این نوع سه پایه ها مطمئن شوید که قفل های مذکور کاملا بسته شده باشند.
   در بسیاری از سه پایه ها برای ثابت کردن بخش های مختلف پایه ها از قفل های پیچشی استفاده می شود که با محکم کردن آنها از حرکت قطعات پایه جلوگیری می شود. در هنگام استفاده از این سه پایه ها، پس از تنظیم ارتفاع هر پایه بایستی قفل های پیچشی آن به اندازه کافی محکم شوند، تا از حرکت احتمالی یک بخش پایه و لغزش کل سه پایه جلوگیری شود.
   از طرف دیگر نیز نباید پیچ های مذکور را خیلی محکم سفت کنید بطوریکه به راحتی نتوان آنها را دوباره باز نمود. این کار به پیچ ها و سه پایه صدمه خواهد زد.

ثبات سه پایه 18

قفل های پیچشی پایه ها را پس از تغییر اندازه طول هر پایه کاملا محکم کنید.

ل) رعایت تعادل وزن حول محور مرکزی سه پایه

   توجه به این نکته خصوصا در هنگام استفاده از دوربین های سنگین و لنزهای بزرگ تله فوتو از اهمیت زیادی برخوردار است.
   اکثر لنزهای بلند و سنگین وقتی به دوربین متصل می شوند، به علت وزن زیادی که دارند ممکن است تعادل دوربین را بر هم بزنند. به همین علت عموما یک حلقه یا یقه نگهدارنده (Collar) بر روی بدنه لنزها نصب شده است تا از آن ناحیه به سه پایه متصل گردند. به عبارتی به جای اینکه بدنه دوربین بر روی سر سه پایه قرار گیرد، پایه حلقه نگهدارنده که به لنز متصل است به سر سه پایه متصل می گردد.
   با اتصال حلقه نگهدارنده به سه پایه، هم به بدنه دوربین فشار وارد نمی شود و هم اینکه دوربین به شکل متعادل و ثابتی بر روی سه پایه قرار می گیرد و تنظیم حرکات آن راحت تر می شود. در این حالت با افزایش تعادل دوربین و قرار گیری وزن سنگین لنز بر محور مرکزی سه پایه، احتمال لرزش دوربین و لغزش پذیری سه پایه کاهش خواهد یافت.

ثبات سه پایه 19

چند نمونه پایه و حلقه نگهدارنده که بر روی بدنه لنزهای تله فوتو نصب شده است.

   در مواردی که از دوربین و لنز سنگین و بلند استفاده می کنید، اگر قصد داشته باشید که از کادر عمودی استفاده کنید، دوربین به اندازه 90 درجه بر روی سر سه پایه، چرخش خواهد داشت. این کار ممکن است باعث شود که سه پایه ثبات خود را از دست دهد. در این موارد می توان از یک پایه ال شکل (L Bracket) به عنوان یک قطعه کمکی بر روی سر سه پایه استفاده کرد و با کمک آن مرکز ثقل سه پایه را در راستای محور مرکزی حفظ نمود.

ثبات سه پایه 20

اتصال دوربین به سه پایه از طریق پایه ال شکل (L Bracket) و قرارگیری دوربین در محور مرکزی سه پایه

م) بند دوربین را در هنگام وزش باد جمع کنید.

   اگر دوربین شما دارای بند است، در شرایطی که باد می وزد و شما قصد دارید که از یک سه پایه استفاده کنید، حتما بند دوربین خود را در کنار سه پایه جمع کنید یا آن را ببندید. حرکت کردن بند دوربین در باد می تواند باعث حرکت و لرزش سه پایه شود.

ثبات سه پایه 21

ن) ایجاد مانع در برابر وزش باد

   باد می تواند به سهولت در دوربینی که بر روی سه پایه قرار گرفته است، لرزش ایجاد کند. با قرار دادن بدن خود یا هر گونه حائل دیگری به عنوان مانع می توانید از میزان برخورد باد و تاثیر آن بکاهید.
   همچنین اگر در نزدیکی شما دیوار، صخره یا سطح برآمده ای وجود دارد، می توانید از آنها برای جلوگیری از شدت وزش باد استفاده کنید. البته این در صورتی میسر است که کادر یا سوژه مورد نظر این اجازه را به شما بدهد که بتوانید آنها را جابجا کنید.
   در مواقعی که شرایط محیط صحنه و همچنین وقت اجازه می دهد، می توانید کمی صبر کنید تا شدت وزش باد کاهش یابد و سپس به عکاسی بپردازید.

ثبات سه پایه 22

برای کاهش اثر باد می توان از موانع نزدیک به دوربین و سه پایه استفاده نمود.

   برای جلوگیری از لرزش دوربین بر روی سه پایه، علاوه بر نکات ذکر شده می توان از روش های دیگری همچون قفل کردن آینه در دوربین های DSLR و یا خاموش کردن سیستم تثبیت کننده تصویر (IS) در لنز ها نیز استفاده نمود.
   برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله "چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

آزمودن پایداری سه پایه

   چندین روش وجود دارد که بوسیله آنها می توانید میزان ثبات (Stability) سه پایه خود را بر اساس نوع دوربین و لنز مورد استفاده بسنجید.
   برخی این کار را با استفاده از اتصال وزنه های تعادلی به سه پایه و ایجاد شرایط محیطی تولید کننده لرزش مثل دمیدن هوای شدید یا ایجاد ارتعاش انجام می دهند. ولی روش های ساده تر و در دسترس تری نیز وجود دارد.
   یک روش این است که ابتدا دوربین را بر روی سه پایه قرار داده و وضعیت قرارگیری آن را بر روی یک سطح صاف تنظیم نمایید.
   سپس یک جسم یا تصویری که دارای خطوط متمایز و در جهات مختلف می باشد را به عنوان سوژه در فاصله ثابتی از دوربین قرار دهید و دوربین را بر روی آن فوکوس نمایید. دقت کنید که سوژه در جای خود کاملا ثابت و بدون حرکت باشد.

ثبات سه پایه 23

دو نمونه نمودار با خطوط متمایز و متفاوت که می توانید برای ارزیابی ثبات سه پایه، به عنوان سوژه از آنها استفاده کنید.

   برای گرفتن عکس از یک کنترل از راه دور (Remote control) یا کابل آزاد کننده شاتر (Shutter Release Cable) استفاده کنید تا لازم نباشد که دکمه شاتر را بطور دستی فشار دهید. اگر آنها را در دسترس نداشتید می توانید تایمر دوربین را بکار ببرید.
   سپس دوربین را در حالت اولویت شاتر (حالت Tv در کانن و S در نیکون) قرار دهید. با سرعت 1/500 ثانیه یک عکس از سوژه بگیرید. سپس سرعت شاتر را نصف کرده و یک عکس مجدد بگیرید. همینطور ادامه دهید تا آخرین عکس را با سرعت شاتر معادل یک ثانیه ثبت نمایید. توجه داشته باشید که سایر تنظیمات دوربین و سه پایه در طی عکس های ثبت شده تغییر نکند.

ثبات سه پایه 24

   عکس های ثبت شده را در مونیتور کامپیوتر بررسی کنید. خصوصا به خطوط موجود در آنها دقت کنید. اگر با کاهش سرعت شاتر مشکلی در میزان وضوح سوژه و خطوط آن مشاهده نگردد، نتیجه می گیرید که سه پایه شما از شرایط پایداری خوبی برخوردار است.
   در غیر این صورت اگر در سرعت های پایین شاتر، برخی خطوط موجود در تصاویر به صورت دوتایی دیده شوند و یا تاری ناشی از حرکت دوربین مشاهده گردد، نشان دهنده این است که سه پایه شما در شرایطی که از آن استفاده می کنید کاملا پایدار نمی باشد.

ثبات سه پایه 25

با استفاده از سه پایه محکم و پایدار در سرعت های پایین شاتر، تصویر ثبت شده به صورت کاملا شارپ و بدون لرزش ثبت می گردد.

   پس از بررسی تصاویر ثبت شده، اگر آنها وضوح کافی نداشتند و نشانه های لرزش دوربین در آنها دیده می شد، در مرحله بعد بهتر است مشخص کنید که کدام قسمت از سه پایه شما ایجاد مشکل کرده است. ارتفاع سه پایه را تا حداکثر میزان ممکن کم کنید و مجدد آزمایش را تکرار نمایید. اگر نتایج بهتر نشد ممکن است مشکل از سر سه پایه یا نحوه اتصال آن با دوربین باشد.
   گاهی مشکل در قفل های سه پایه است که لازم است مجددا آنها را بررسی کنید و دوباره آزمایش را تکرار نمایید.
   اگر پس از بررسی سه پایه در شرایط مختلف به این نتیجه رسیدید که سه پایه مورد نظر، پایداری لازم را برای شما فراهم نمی کند، شاید زمان آن رسیده است که به دنبال تهیه یک سه پایه بهتر باشید!

ثبات سه پایه 26

نمایی از دره بَرز رود که هنگام غروب آفتاب در منطقه روستای طره از توابع نطنز با کمک سه پایه ثبت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1401/10/12
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Jourdan Aldredge (2021). 5 Tips for Keeping Your Tripod Shots Stable and Wobble-Free. Retrieve from www.premiumbeat.com on Jun 14.
2_ Spencer Cox (2021). How to Make Your Tripod More Stable. Retrieve from https://photographylife.com on Nov 29.
3_ Ephotozine editors (2022). 8 Top Tips on Using Your Tripod Safely on Rugged Terrain. Retrieve from www.ephotozine.com on Sep 10.
4_ Matt Golowczynski (2017). Seven golden rules of tripod stability. Retrieve from www.digitalcameraworld.com on Jul 26.
5_ Bruce Lovelace (2022). 5 Tripod Stability Tips. Retrieve from www.better-digital-photo-tips.com on Dec 6.
6_ Bruce Wunderlich (2022). Is Your Tripod Sturdy Enough? Let’s Test it. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Dec 8.

مقالات مرتبط:
- نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه

تک پایه یا مونوپاد و چگونگی کار با آن

- چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟

 - نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین عکاسی

 - تعویض لنز در دوربین های عکاسی

 - ساختار دوربین های عکاسی دیجیتال

 - انواع لنزها و طبقه بندی آنها

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@