چگونه از گل ها عکاسی کنیم؟ <br>Flower Photography
چگونه از گل ها عکاسی کنیم؟
Flower Photography

چگونه از گل ها عکاسی کنیم؟
Flower Photography

 
در عکاسی از گل ها همچون همه انواع عکاسی برخی قواعد عمومی، راهنما و نکات فنی وجود دارد که به کمک آنها می توان عکس های بهتری گرفت.

گل ها یکی از محبوب ترین سوژه ها در عکاسی هستند و تنوعی که آنها در رنگ، شکل و فرم دارند، باعث شده است که در میان انواع موجودات منحصر به فرد باشند.
تا کنون بیش از 400 هزار گونه گیاه گل دار شناسایی شده است. گل ها در مناطق مختلف آب و هوایی، در صحرا، کوهستان، مناطق سردسیر و تقریبا در هر نقطه ای از سطح کره زمین می رویند. همچنین گل ها سوژه هایی هستند که در تمام طول سال می توان انواعی از آنها را یافت، اگر چه در فصل های بهار و تابستان تنوع و دسترسی به آنها در طبیعت بیشتر است.
گیاهان گل دار در مناطق مختلف، در فصول مختلفی گل می دهند بنابراین افرادی که قصد دارند بطور جدی به عکاسی از گل ها بپردازند بهتر است اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند.

عکاسی از گل 1

در بسیاری از مناطق جهان گل را به عنوان نمادی از زندگی، عشق و بی دوام بودن می دانند. گل ها یکی از زیباترین محصولات آفرینش هستند که در رنگ های مختلف و به شکل های گوناگون در هر مکانی یافت می شوند. بنابراین برای گرفتن یک عکس خوب از گل ها حتما لازم نیست به یک مکان عجیب و غریب بروید یا به مناطق خاص مسافرت کنید.
اگر خوب دقت کنید خواهید دید که در اطراف شما مکان های بسیاری برای عکاسی از گل وجود دارد. مثلا باغچه منزل، پارک نزدیک محل زندگی و یا حتی بلوار و نواحی گل کاری شده داخل خیابان از جمله این مکان ها می باشند.
برای عکاسی از گل ها لازم نیست که حتما از منزل خارج شوید و می توانید این کار را در محیط های بسته نیز انجام دهید.

عکاسی از گل 2

تصویر یک گل همیشه بهار که از داخل باغچه ثبت شده است.

ابزار و لوازم عکاسی

با هر نوع دوربینی، از دوربین های عکاسی حرفه ای گرفته تا دوربین تلفن های همراه می توان از گل ها عکس های عالی گرفت. منتهی برای این کار لازم است توانایی های ابزار خود را بشناسید و به بهترین نحو از آنها استفاده کنید.
البته در صورتی که یک دوربین DSLR یا بدون آینه (Mirrorless) با قابلیت تعویض لنز و همچنین لنز ماکرو داشته باشید، عکاسی از گل ها ساده تر و با کیفیت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.
اگر قصد دارید به روش ماکرو عکاسی کنید و دوربین شما قابلیت تعویض لنز دارد ولی دسترسی به لنز ماکرو ندارید، می توانید به جای لنزهای گران قیمت ماکرو از ابزار های ارزان تر همچون لوله گسترش یا اکستنشن تیوب (Extension Tube) و یا حلقه های معکوس کننده (Reversing Rings) برای دستیابی به امکانات ماکرو استفاده کنید. همچنین برای بزرگنمایی گل ها می توان از یک فیلتر کلوزآپ (Close-up Filter) استفاده کرد. این نوع فیلترها بر روی دهانه لنز دوربین بسته شده و شبیه به یک لنز عمل می کنند.
برای مطالعه بیشتر در خصوص لوله گسترش (Extension Tube) می توانید به مقاله "کاربرد لوله گسترش یا اکستنشن تیوب" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 3

برخی تجهیزات که برای عکاسی ماکرو از گل ها بکار می روند.

با این وجود برای عکاسی از گل ها حتما به لنز یا امکانات ماکرو نیاز ندارید و می توانید با استفاده از سایر انواع لنزها همچون لنزهای زوم استاندارد مثل 70mm ـ 24 یا 140mm ـ 18 که بر روی برخی دوربین ها ارائه می شوند نیز عکس های خیره کننده و جذابی ثبت کنید. مطمئن باشید که بهترین لنز همانا لنز شماست و شما همیشه می توانید برای بدست آوردن بهترین نتایج با ابزار خود سازگاری پیدا کنید.
اگر از یک دوربین کامپکت یا انواع دیگر که قابلیت تعویض لنز ندارند استفاده می کنید، مسلما گزینه های کمتری در اختیار دارید و لازم است توانایی ها و محدودیت های لنز دوربین خود را به خوبی بشناسید تا بهترین استفاده را از آن برده باشید.

عکاسی از گل 4

تصویری از یک گل لاله که برای ثبت آن از لنز زوم با فاصله کانونی 70mm ـ 24  استفاده شده است.

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در عکاسی از گل ها، سه پایه مناسب و با ثبات است. خصوصا سه پایه هایی که میله مرکزی آنها قابلیت چرخش داشته و به سه پایه صلیبی مشهورند، برای عکاسی از گل ها به ویژه به روش ماکرو بسیار مفید می باشند. البته برای عکاسی از گل ها همیشه به سه پایه نیاز نیست ولی در عکاسی نزدیک از آنها و همچنین در هنگام استفاده از تکنیک هایی مثل انباشت فوکوس (Focus Stacking) لازم است که دوربین بر روی یک پایه ثابت و مستحکم قرار گیرد.
کنترل از راه دور (Remote Control) و کابل آزاد کننده شاتر (Shutter Release Cable) از دیگر ابزارهایی هستند که می توانند در جلوگیری از لرزش دوربین کمک کننده باشند. با کمک آنها می توانید بدون اینکه به دکمه شاتر دوربین دست بزنید، اقدام به گرفتن عکس نمایید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص سه پایه و انواع مختلف آن می توانید به مقاله " نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 5

در عکاسی از گل ها خصوصا به روش ماکرو، یک سه پایه ثابت و استوار ابزاری بسیار کاربردی است.

عکاسی ماکرو و کلوزآپ از گل ها

گل ها شامل محدوده بسیار متنوعی از رنگ، تونالیته، بافت و اشکال مختلفی می باشد که همگی جذابیت های بصری زیادی برای عکاسی ماکرو و یا کلوزآپ ایجاد می کنند.
گل ها اصولا جزئیات پیچیده ای دارند و ممکن است شما بخواهید برای ثبت این جزئیات به آنها نزدیک شوید. بهترین گزینه استفاده از یک لنز ماکرو است.
در عکاسی ماکرو عمق میدان (Depth of Field) بسیار باریک می شود و ممکن است نتوانید به اندازه کافی گل را در منطقه وضوح داشته باشید. وقتی که نور کافی است برای افزایش عمق میدان از دیافراگم های بسته ( عدد f بزرگتر) همچون f/11 ، f/16 و یا حتی f/22 استفاده کنید. شاید مجبور شوید سرعت شاتر را کم کنید و یا حساسیت ISO را افزایش دهید.
اگر برای نزدیک شدن به گل ها، لنز ماکرو ندارید راه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. می توانید با استفاده از یک لنز تله فوتو تصویر گل را بزرگنمایی کنید. همچنین بکارگیری لوله گسترش (اکستنشن تیوب) و یا فیلتر کلوزآپ (Close-up Filter) می تواند مفید باشد.
یک راه دیگر این است که شما کمی از گل فاصله بگیرید و آن را در کادر بازتری عکاسی کنید و سپس در مرحله پردازش نرم افزاری آن را برش (Crop) دهید. اکثر دوربین های دیجیتال جدید دارای رزولوشن های بالا و مگاپیکسل زیادی هستند و این کار را امکان پذیر می سازند.

عکاسی از گل 6

 انجام فوکوس دقیق و کنترل عمق میدان

یک تغییر بسیار کوچک در تنظیم فوکوس خصوصا وقتی عمق میدان (DOF) باریک است، ممکن است در میزان وضوح سوژه تاثیر نامطلوبی بگذارد.
در عکاسی نزدیک از گل ها هنگامی که به سوژه خیلی نزدیک شده اید (Close up) و یا وقتی عکاسی ماکرو (Macro) انجام می دهید، عمق میدان می تواند بسیار باریک شود. به همین علت فوکوس دقیق و شارپ بر روی ناحیه مورد نظر اهمیت زیادی خواهد داشت.
یکی از راه ها برای کنترل عمق میدان، بکارگیری اندازه های کوچکتر روزنه دیافراگم (f بزرگتر) است. بهتر است که از اعداد f کوچکتر از f/8 و یا f/5.6 استفاده نشود. با چنین اندازه دیافراگمی، به راحتی می توانید یک پس‌زمینه مات (Blur) در پشت سوژه ایجاد کنید. برای بدست آوردن عمق میدان بلندتر، می توان از اندازه های کوچکتر روزنه دیافراگم (f بزرگتر) استفاده کرد.

عکاسی از گل 7

در هنگام عکاسی از غنچه های گل کوکب، با کنترل عمق میدان یک پس‌زمینه مات در پشت سوژه ایجاد شده است.

هنگام عکاسی از گل ها جایی را که قرار است توجه مخاطب به آن جلب شود را در نظر داشته باشید و قبلا به آن فکر کنید. نقطه مورد نظر خود را به عنوان نقطه فوکوس مشخص کرده و آن را تا حد ممکن شارپ کنید.
هنگام استفاده از دوربین های DSLR و بدون آینه می توانید حالت فوکوس تک نقطه ای (Single Point Focusing) را برای انجام فوکوس دقیق بکار گیرید. این حالت خصوصا وقتی منطقه کوچکی از سطح سوژه را برای انجام فوکوس در نظر گرفته اید مناسب می باشد. البته در چنین مواردی با انجام فوکوس دستی (Manual) به نتایج بهتری دست خواهید یافت.
در شرایطی مثل وزش باد ممکن است سوژه شما بیش از حد حرکت کند و سیستم فوکوس خودکار (Autofocus) به درستی عمل نکند و مرتب به دنبال نقطه فوکوس بگردد. در این مواقع سیستم فوکوس خودکار را خاموش کرده و دوربین را بر روی فوکوس دستی قرار دهید تا کنترل بیشتری بر نقطه فوکوس داشته باشید.

عکاسی از گل 8

در هنگام وزش باد که سوژه بیش از حد حرکت می کند، بهتر است دوربین را بر روی فوکوس دستی قرار دهید.

در هنگام عکاسی از گل ها خصوصا به روش ماکرو وقتی عمق میدان بسیار باریک است و اندازه وضوح مورد نظر شما تامین نمی شود، می توانید از تکنیک انباشت فوکوس یا پشته سازی (Focus Stacking) استفاده کنید.
در این تکنیک، چندین عکس از سوژه گرفته می شود بطوریکه نقطه فوکوس در هر یک از عکس ها کمی با دیگری متفاوت است. سپس با کمک نرم افزارهای ویرایش تصویر، عکس ها با یکدیگر ادغام می شوند تا یک تصویر واحد با عمق وضوح زیاد بدست آید.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله "تکنیک انباشت فوکوس (Focus Stacking)" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.
حالت نمای زنده (Live view) در دوربین های دیجیتال ابزار مفیدی در تنظیم موقعیت دوربین برای انجام ترکیب بندی و همچنین انجام فوکوس در شرایط خاص است. حالت نمای زنده در مواقعی که عکس ماکرو یا کلوزآپ می گیرید نیز مفید است. در این شرایط بهتر است دوربین بر روی سه پایه باشد و فوکوس بر روی حالت دستی قرار گیرد.

عکاسی از گل 9

استفاده از حالت نمای زنده در عکاسی از گل های معطر یک درختچه رز آبشار طلایی

نور مناسب

همانطور که در تمام روش های عکاسی، نور مهمترین عنصر محسوب می شود، در عکاسی از گل ها نیز کیفیت و جهت نور نقش اساسی را ایفا می نماید.
در فضای باز برای گرفتن یک عکس خوب از گل ها عموما نور طبیعی کفایت می کند. آب و هوای ابری در شرایط پرنور و آرام برای عکاسی از گل ها بسیار مطلوب است. ابر همچون یک پخش کننده (دیفیوزر) بزرگ نور عمل می کند و بافت و جزییات سوژه را به خوبی برجسته می سازد.
اصولا نور طبیعی آفتاب بهترین نور است. البته نور مستقیم و شدید خورشید جزئیات و بافت های گل را از بین می برد و می تواند کار را سخت کند. همانطور که سایه بیش از حد می تواند عکس های شما را کم کنتراست و کسل کننده کند، نور زیاد نیز منجر به ثبت ضعیف رنگ ها و ایجاد کنتراست های خشن در عکس شما خواهد شد.
در ابتدا و انتهای روز یعنی در حوالی طلوع و غروب خورشید که جهت نور مایل بوده و نور نرم و زیبایی ایجاد می شود، شرایط روشنایی برای عکاسی از گل ها مناسب تر است. در این مواقع نور جانبی و مایلی که بر روی سوژه می تابد، تصویر را برجسته تر می سازد.
وقتی که هوا ابری و یا بارانی است، انگار شما از یک سافت باکس بزرگ برای نورپردازی استفاده می کنید.

عکاسی از گل 10

 در عکاسی از گل ها زوایای مختلف دوربین را امتحان کنید و بهترین نور را انتخاب نمایید. به نواحی روشن و همچنین جایی که سایه ایجاد شده است دقت کنید. گاهی به آنها نزدیک شوید و جزییات آنها را بررسی نمایید.
در محیط داخلی (Indoor) بهترین منبع روشنایی، نور پنجره است. بهتر است از یک پنجره بزرگ استفاد کنید. با کمک نور پنجره می توان سایه های بسیار زیبایی خلق نمود. نورپردازی جانبی نسبت به نورپردازی از بالا، ابعاد بیشتری را در تصویر گل به نمایش می گذارد.

عکاسی از گل 11

استفاده از نور مصنوعی

با استفاده از یک فلاش خصوصا فلاش اکسترنالی که بشود از راه دور آن را کنترل کرد، می توانید از زاویه مورد نظر، نور کمکی را به سوژه بتابانید و عمق و بعد بیشتری به تصویر ببخشید.
با تغییر در زاویه نورپردازی، نتایج مختلفی ایجاد می شود. تغییر زاویه تابش نور به سوژه، پس‌زمینه یا سایر عناصر موجود در صحنه می تواند جلوه های متفاوتی در تصویر بوجود آورد.

عکاسی از گل 12

با تغییر در زاویه تابش نور، نتایج بدست آمده متفاوت خواهد بود.

برخی ترجیح می دهند برای عکاسی از گل ها فقط از نور طبیعی استفاده کنند، این کار همیشه امکان پذیر نیست و ممکن است مثلا گل در یک سایه تیره در زیر درخت یا در کنار سایر گیاهان قرار گرفته باشد، یا آسمان ابری باشد و کنتراست مورد نظر شما بر روی سوژه تامین نگردد. در این مواقع لازم است که شما از یک نور اضافی برای روشن کردن سوژه و یا صحنه عکاسی کمک بگیرید.
در عکاسی از گل ها، یک فلاش اکسترنال می تواند به عنوان نور پرکننده (Fill Light) برای مناطق و سطوح تاریک صحنه و یا سوژه بکار رود. نور پرکننده بر روی تعادل روشنایی کل صحنه موثر است.
در عکاسی ماکرو از گل ها می توان از فلاش های حلقه ای (Ringlight) نیز استفاده کرد. با کمک آنها می توان حداقل سایه را در تصویر ایجاد نمود.
در هنگام عکاسی دقت کنید که از قدرت های کم فلاش برای نوردهی استفاده کنید و در صورت لزوم قدرت آن را بالا ببرید.
بسیاری از گلبرگ ها مقداری نور را از خود عبور می دهند. بنابراین لازم است در هنگام نورپردازی گل ها به این موضوع دقت شود تا نتایج بهتری از تقابل روشنایی و تاریکی حاصل گردد.
گل هایی که دارای گلبرگ ها یا ساقه های پرزدار هستند، اگر از ناحیه پشت به آنها نور تابیده شود (Backlit) جلوه زیبایی پیدا می کنند.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع فلاش ها می توانید به مقاله " انواع فلاش ها در عکاسی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 13

قرار گرفتن منبع نور در ناحیه پشت گل و عبور نور از گلبرگ های آن جلوه زیبایی به آن بخشیده است.

بکارگیری پخش کننده (Diffuser) و بازتابنده (Reflector)

در برخی شرایط خصوصا وقتی که نور شدید است مثل وسط روز، بهتر است از یک پخش کننده (دیفیوزر) برای نرم کردن و تعدیل شدت نور استفاده شود. این روش خصوصا وقتی قصد دارید از گل های با رنگ های کم رنگ و روشن عکاسی کنید بسیار مفید است. در چنین شرایطی برای کاهش مناطقی که دارای سایه شدید می باشند نیز می توان از یک فلاش پرکننده استفاده کرد.

عکاسی از گل 14

با کمک یک دیفیوزر از شدت نور آفتاب کاسته شده و نور نرمی بر روی سوژه ایجاد گردیده است.

بازتابنده (رفلکتور) یک ابزار مفید دیگر برای روشن کردن مناطق تاریک می باشد. با کمک یک رفلکتور قابل حمل، نور بیشتری بر روی سوژه تابانده می شود. رفلکتور با رنگ های مختلف می تواند بر رنگ سوژه و تصویر شما تاثیر گذارد.
در مواقعی که اندازه گل مورد نظر کوچک است، استفاده از یک دیفیوزر (Diffuser) بین نور خورشید و سوژه نتیجه بهتری می دهد. در هنگام عکاسی از گل ها در محیط بیرون (Outdoor) بسیاری از عکاسان یک رفلکتور و یک دیفیوزر کوچک همراه خود می برند.

عکاسی از گل 15

مناطقی از گل شمعدانی که تاریک بودند با کمک یک رفلکتور روشن شده است.

در مواقعی که به یک رفلکتور دسترسی ندارید، یک قطعه فوم یا کاغذ سفید، کار رفلکتور را برای شما انجام می دهد. اصولا هر سطح صاف و یا صیقلی که نور را بازتابش کند برای این کار قابل استفاده است. پس با کمی تمرین و دقت در بکارگیری سطوح بازتابنده و قرار دادن آنها در جای مناسب می توانید سوژه را به خوبی نورپردازی کنید.

عکاسی از گل 16

در اینجا یک قطعه کاغذ سفید به عنوان رفلکتور بکار رفته است. تغییر در نحوه نورپردازی گل را در مقایسه با زمانی که از رفلکتور استفاده نشده است، ملاحظه می فرمایید.

کنترل نوردهی

در شرایطی که نور خیلی زیاد است، برای اینکه بتوانید تنظیمات نوردهی را به خوبی انجام دهید، گاهی لازم است از یک فیلتر کاهنده نور یا چگالی خنثی (ND) استفاده کنید.
فیلتر پلاریزه گاهی برای کاهش بازتاب نور از برخی سطوح گلها و گیاهان مفید است و باعث می شود مقداری رنگ آنها اشباع شود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص فیلترهای کاهنده نور و نیز فیلترهای پلاریزه می توانید به مقاله های "فیلترهای کاهنده نور یا چگالی خنثی (ND Filters)" و "فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.
گاهی شرایط به گونه ای است که محدوده دینامیکی صحنه، بیشتر از حدی است که با یک تک عکس بتوانید آن را ثبت کنید. برای همین می توانید از یک صحنه ثابت تعدادی عکس متوالی با نوردهی های مختلف بگیرید (Bracketing) و سپس با کمک نرم افزارهای مربوطه، آنها را به صورت HDR (محدوده دینامیکی بالا) در هم ادغام کنید. بسیاری از دوربین های جدید دارای عملکرد براکتینگ خودکار می باشند و شما می توانید ترجیحا با قرار دادن دوربین بر روی یک سه پایه، از این امکان دوربین بهره ببرید.

عکاسی از گل 17

در شرایطی که تفاوت روشنایی سوژه و پس‌زمینه زیاد است می توان با انجام براکتینگ، یک تصویر HDR بدست آورد.

برخی عکاسان خصوصا عکاسان تبلیغاتی برای عکاسی از گل ها از خیمه نور یا جعبه نور (Lightbox) استفاده می کنند تا از این طریق بتوانند سوژه را از زوایای مختلف نورپردازی کنند. با این روش می توان پس زمینه سفید در تصویر ایجاد نمود. همچنین با کمی نور بیشتر و عبور نور از میان گلبرگ ها، آنها به صورت شفاف تر (Translucent) دیده خواهند شد. البته کار با جعبه نور، مزایا و معایب خود را دارد که لازم است در مطلب جداگانه ای به آن پرداخته شود.

عکاسی از گل 18

تنظیم تراز سفیدی

برای اینکه رنگ گل ها به صورت طبیعی ثبت شود بهتر است از تراز سفیدی (White Balance) مناسب در هنگام عکاسی استفاده شود. عده ای از تراز سفیدی خودکار دوربین (AWB) استفاده می کنند. در مواردی هم که لازم است رنگ گل با دقت بیشتری ثبت شود می توان از یک کارت خاکستری به همراه حالت تنظیم تراز سفیدی سفارشی (Custom White Balance) در دوربین استفاده کرد. اگر عکس را در قالب فایل خام (RAW) ثبت کنید، این امکان وجود دارد که تنظیمات تراز سفیدی را در نرم افزار های پردازش تصویر انجام دهید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص تراز سفیدی می توانید به مقاله " تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 19

تراز سفیدی تصویر در فایل خام اولیه از طریق نرم افزار فوتوشاپ اصلاح شده است.

جلوگیری از لرزش دوربین و سوژه

وقتی که شرایط نور محیط خوب است می توانید دوربین را بر روی دست و بدون استفاده از سه پایه استفاده کنید. با تنظیم سرعت مناسب برای شاتر از لرزش دست و تار شدن تصویر جلوگیری می شود.
برای عکاسی از گل ها اگر بصورت ماکرو یا کلوزآپ عکاسی می کنید و یا قصد دارید از تکنیک پشته سازی (Focus Stacking) استفاده نمایید، بهتر است یک سه پایه مناسب بکار برید.
در مواردی استفاده از دکلانشور یا کابل آزاد کننده شاتر (Shutter Release Cable) و یا کنترل از راه دور (ریموت کنترل) می تواند برای جلوگیری از لمس دکمه شاتر و در نتیجه احتمال لرزش دوربین موثر باشد.
اگر به این ابزارها دسترسی نداشتید، می توانید از امکان تایمر خودکار دوربین (Self-timer Mode) استفاده کنید. معمولا زمان های کوتاه تر تایمر مثل دو ثانیه برای این کار کافی است.
همچنین حالت قفل آینه (Mirror Lockup) یا (Mirror Up mode) در دوربین های DSLR از جمله امکاناتی است که برای جلوگیری از لرزش دوربین می تواند مورد استفاه قرار گیرد.
برای مطالعه بیشتر در خصوص نحوه جلوگیری از لرزش دوربین و روش های مورد استفاده در این خصوص می توانید به مقاله " چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 20

در عکاسی ماکرو از گل ها و شکوفه ها برای به حداقل رساندن لرزش دوربین، استفاده از یک سه پایه مناسب و کابل آزاد کننده شاتر بسیار مفید می باشد.

کنترل وزش باد
یکی از مشکلات شایع در عکاسی از گل ها در محیط بیرون، وزش باد است. خصوصا در مواقعی که به صورت ماکرو یا کلوزآپ عکاسی می کنید این مشکل خودش را بیشتر نشان می دهد. کوچکترین نسیم ممکن است موجب حرکت سوژه و تار شدن تصویر گردد.
اگر هنگام عکاسی نسیم می وزد، می توانید دوربین را در اولویت شاتر قرار دهید و با سرعت حداقل 1/250s یا سریعتر عکاسی کنید.
در مواقعی که برای دستیابی به عمق میدان بیشتر، قصد دارید که از دیافراگم های بسته تر استفاده کنید، توجه داشته باشید که برای جبران نوردهی در افزایش سرعت شاتر محدودیت خواهید داشت.

عکاسی از گل 21

برای عکاسی از این گل های شقایق که به علت وزش نسیم مختصری حرکت داشتند، با باز کردن روزنه دیافراگم، امکان افزایش سرعت شاتر ( 1/500 ثانیه) فراهم شد و در نتیجه سوژه به صورت منجمد (فریز) ثبت گردید.

برای جلوگیری از رسیدن باد به سوژه، می توانید از یک وسیله محافظ استفاده کنید. مثلا یک رفلکتور، یک صفحه مقوایی یا یک چتر می تواند برای این منظور بکار آید.
همچنین می توان از روش های جایگزین دیگری استفاده کرد، مثلا گل را در داخل محیط استودیویی عکاسی کنید و یا یک روز آرام و بدون باد را برای انجام عکاسی انتخاب نمایید!
در صبح زود، احتمال وزش باد در کمترین میزان است. به همین علت برخی عکاسان برای عکاسی از گل ها در محیط بیرون (Outdoor) صبح زود را انتخاب می کنند.
همچنین در مواردی که سرعت شاتر خیلی بالا نیست و احتمال لرزش دوربین و یا سوژه وجود دارد، می توانید با استفاده از موتور درایو دوربین (حالت عکاسی پی در پی)، به جای یک عکس، چند عکس متوالی از سوژه ثبت کنید. این کار، شانس ثبت یک تصویر واضح و بدون حرکت را افزایش می دهد.

عکاسی از گل 22

سه عکس پی‌درپی از شکوفه بهاری که در هنگام وزش نسیم ثبت شده است. عکس دوم دارای وضوح مناسبی می باشد.

نوعی گیره به نام Plamp یا گیره گیاه (Plant Clamp) وجود دارد که از یک بازوی قابل خم شدن که به دو سر آن گیره متصل است تشکیل شده است. به کمک آن می توان ساقه گل را به سایر شاخه ها یا حصار و هر چیز ثابت دیگری متصل و بی حرکت نمود.
از این گیره ها برای ثابت نگه داشتن ابزارهایی مثل بازتابنده (رفلکتور) و یا پخش کننده (دیفیوزر) کوچک نیز استفاده می شود.
البته به جای Plamp می توان از ابزارهای ساده دیگری همچون یک قطعه سیم قابل انعطاف، گیره کاغذ و یا گیره های ساده لباس نیز استفاده نمود.

عکاسی از گل 23

زاویه دید و ترکیب بندی

وجود گل ها در طبیعت با طیف وسیعی از رنگ ها، شکل ها و الگوها به مناظر مختلف جذابیت و حسی زیبا می بخشند.
ما بطور معمول همه چیز را از سطح چشم خود می بینیم و اگر از همین سطح از گل ها عکس بگیرید، نتیجه آن تصاویر خسته کننده ای خواهند شد. بنابراین بهتر است زاویه دوربین را خیلی بالا ببرید و یا آن را پایین بیاورید و در سطح ارتفاع گل و یا پایین تر از آن قرار دهید.
سعی کنید بصورتی پویا و خلاقانه از دوربین استفاده کنید و از یک زاویه متفاوت عکس بگیرید. توجه کنید که سوژه، پس‌زمینه و وضعیت نور در صحنه عواملی هستند که تعیین می کنند چه زاویه ای برای دوربین مناسب است. وقتی از یک گل عکس می گیرید، زوایای مختلف دید را امتحان کنید و از جهات مختلف از آن عکس بگیرید. چند بار کادربندی تصویر را تغییر دهید.
ممکن است در هنگام عکاسی لازم باشد بر روی زانو خم شوید و یا بر روی زمین بخوابید. پس هنگام عکاسی از گل ها در فضای بیرون، لباس مناسب بپوشید که اگر لازم شد بر روی زمین دراز بکشید، با کثیف شدن آن مشکلی نداشته باشید.

عکاسی از گل 24

دو تصویر با زوایا و کادربندی های مختلف که از یک گل گندم گرفته شده است.

سوژه را از سایر عناصر صحنه جدا کنید. پس‌زمینه ای شلوغ و یا پر از عناصر اضافی، سوژه اصلی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند توجه بیننده را از سوژه اصلی منحرف کند.
کادر تصویر را طوری ببندید که گل در مرکز فوکوس باشد و عوامل منحرف کننده در کادر دیده نشود. این عوامل مزاحم می تواند ناشی از عمق میدان بیش از حد، وجود رنگ یا بافت های نامناسب و یا مناطق دارای روشنایی زیاد باشند.

عکاسی از گل 25

با کاهش عمق میدان می توانید پس‌زمینه شلوغ را از تصویر حذف کنید.

گل ها جزئیات زیاد و زیبایی دارند، گاهی به آنها نزدیک شوید و در صورت امکان از لنزهای ماکرو یا سایر روش ها برای این کار استفاده کنید.
لازم نیست همیشه کل گل را در کادر خود داشته باشید و می توانید فقط بخشی از آن را در تصویر ثبت کنید و کاری متفاوت و خلاقانه انجام دهید. بر روی جزئیات و بافت ها متمرکز باشید.
مثلا فقط یک گلبرگ یا بخشی از گلبرگ ها و یا قسمتی از ساقه و برگ آن را در کادر داشته باشید. در این نوع تصاویر، مخاطب پس از دیدن عکس، بقیه آن را در ذهنش تصور خواهد کرد.

عکاسی از گل 26

بخشی از گلبرگ های یک گل آفتابگردان که در نور خورشید می درخشد.

در منطقه ای که پر از گل می باشد ممکن است شما فقط بر روی یک گل تمرکز نکنید و بخواهید مجموعه ای از گل ها را در کادر تصویر داشته باشید.
دقت کنید که با تمرکز بیش از حد بر روی جزئیات گل ها، از سایر عناصر موجود در صحنه غافل نشوید. گاهی به جای فوکوس بر روی یک گل خاص، کمی از آن فاصله بگیرید و آن گل را با عناصر و محیط اطرافش دوباره ببینید و کادرهایی با زاویه بازتر و میدان دید بیشتر را در نظر داشته باشید. با نمایش نواحی مختلفی از منطقه گلکاری شده می توان عکس های جذابی ایجاد نمود.
همچنین در مواردی نیز گل ها در میان منظره خاصی واقع شده اند مثلا وجود گل های وحشی در کنار یک رودخانه یا در یک دشت مرتفع و یا در محیط ابری کوهستان، که در این مواقع اختصاص مقداری از کادر تصویر به منظره موجود می تواند تصاویر جذابی خلق کند.

عکاسی از گل 27

نمایی از گل های شقایق وحشی (شقایق طناز) در منطقه دشت لار و دامنه کوه دماوند

به هیچ وجه از داخل منظره یاب به خورشید نگاه نکنید زیرا موجب صدمه به چشمان شما خواهد شد. برای کادربندی و فوکوس، از حالت نمای زنده (Live View) استفاده کنید.
در تنظیم نقطه فوکوس و همچنین در ترکیب بندی تصویر و رعایت قواعدی همچون نقطه طلایی و غیره دقت کنید. این موضوع برای قدرت بخشیدن به جلوه های نمایشی تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتخاب پس‌زمینه مناسب

در عکاسی از گل ها، پس‌زمینه تصویر بسیار مهم است. پس‌زمینه بکار رفته، کیفیت عکس شما را تعیین می کند. برخی عکاسان تازه کار چنان سرگرم عکاسی از گل می شوند که فراموش می کنند به پس‌زمینه تصویر نیز توجه داشته باشند. یک پس‌زمینه شلوغ و آشفته می تواند عکس را خراب کند. گاهی با کمی چرخش دهانه دوربین، کادر تصویر جابجا می شود و پس‌زمینه مناسب و خلوتی بدست می آید.
می توانید با کاهش عمق میدان تصویر و در نتیجه تار شدن نواحی پس‌زمینه یا پیش‌زمینه تصویر بر روی سوژه تمرکز ایجاد کنید و همچنین با ایجاد بوکه (Bokeh) در آن نواحی، جلوه های ویژه ای به تصویر گل اضافه کنید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع بوکه و نحوه ایجاد آن می توانید به مقاله " تکنیک ایجاد بوکه" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

عکاسی از گل 28

با کاهش عمق میدان علاوه بر ایجاد بوکه، تمرکز بیشتری بر روی سوژه ایجاد شده است.

در محیط داخلی منزل یا استودیو می توانید پس‌زمینه های رنگی متناسب با رنگ گل مورد نظر را بکار برید. برای این کار می توانید از صفحات یا ورق های رنگی مختلف استفاده نمایید. دقت کنید که از رنگهایی استفاده نشود که با رنگ گل رقابت می کنند، زیرا در این حالت کیفیت بافت های موجود بر روی گل و همچنین تمرکز بر روی گل کاسته خواهد شد.
طبیعت می تواند پس‌زمینه های زیبایی برای ما ایجاد کند. با این وجود یک پس‌زمینه سفید یا سیاه و یا یک پس‌زمینه ساده ممکن است برای یک شاخه گل منفرد نتایج خوبی داشته باشد.

عکاسی از گل 29

برای تاریک کردن پس‌زمینه لازم است که اختلاف روشنایی سوژه با پس‌زمینه را افزایش دهید بطوریکه سوژه از پس‌زمینه تصویر، روشن تر باشد. همچنین هر چه فاصله سوژه از پس‌زمینه افزایش یابد، نتیجه کار بهتر خواهد شد.
در یک صحنه کم نور با استفاده از یک فلاش و سرعت نسبتا بالای شاتر می توانید سوژه را در یک زمینه تاریک به تصویر بکشید. در این حالت فقط گل ها به اندازه کافی روشن می شوند و عناصر پس‌زمینه در تاریکی قرار گرفته و عملا از تصویر حذف می شوند. این روش در عکاسی از گل ها خصوصا وقتی از زاویه بالا به آنها شلیک می کنید نتایج خوبی خواهد داشت.
تاریک کردن پس‌زمینه در هنگام پردازش تصویر در نرم افزارهای ویرایش عکس نیز ممکن می باشد، اگر چه ممکن است نتایج حاصل، تصنعی به نظر آید و جذابیتی به همراه نداشته باشد.
همچنین می توانید در هنگام نورپردازی با استفاده از یک نور پس‌زمینه (Background Light) نواحی پشت عکس را به اندازه کافی روشن کنید بطوریکه در هنگام ثبت تصویر، به صورت یک پس‌زمینه سفید یا روشن در پشت گل دیده شود.

عکاسی از گل 30

با حذف نور پس‌زمینه (Background Light) در تصویر سمت چپ، پس‌زمینه تصویر به صورت تاریک ثبت شده است.

ایجاد جلوه های ویژه

وجود قطرات بسیار کم آب بر روی گل ها می تواند جنبه نمایشی و جذابیت زیادی به تصویر ببخشد. همچنین نور می تواند از سطح قطرات آب انعکاس یابد و در تصویر تلالو زیبایی ایجاد کند.
یکی از موقعیت های خوب عکاسی در فضای بیرون، در شرایط پس از باران و یا در صبح زود است که بر روی گل ها شبنم ایجاد شده است.
با استفاده از یک بطری اسپری آب نیز می توانید قطرات ریز آب را خودتان بر روی گل بپاشید و سپس از آن عکاسی کنید. آب پاشی بر روی گل ها علاوه بر اینکه موجب شسته شدن گرد و غبار روی آنها می شود، ایجاد رطوبت و قرار گرفتن قطرات ریز آب بر روی گلبرگ ها و سایر قسمتهای گل، می تواند تصویر را جالب تر کند.

عکاسی از گل 31

با پاشیدن قطرات ریز آب بر روی گلبرگ ها می توان جلوه های زیبایی به تصویر اضافه کرد.

گاهی از گل ها در زاویه ای رو به خورشید عکس بگیرید و گل را بین دوربین و خورشید قرار دهید. در این حالت تلالو نور در کناره های گل ایجاد شده و یا جلوه های ویژه ای به صورت شراره نوری (Flare) و یا نورهای ستاره ای در تصویر بوجود می آید. روزنه دیافراگم را در وضعیت بسته مثلا f/16 یا f/22 قرار دهید. دوربین را بر روی یک سه پایه قرار دهید.
در مواردی می توانید وقتی گل را بین دوربین و خورشید قرار داده اید، با تنظیم خورشید در لبه گل، جلوه ستاره ای (Starburst Effect) در تصویر ایجاد کنید. برای این کار لازم است که دیافراگم در اندازه های بسته در حدود f/16 یا بیشتر باشد. در این موارد از سه پایه استفاده کنید و مستقیم به خورشید خیره نشوید. استفاده از نمای زنده (Live View) برای این کار مناسب می باشد.

عکاسی از گل 32

قرار گرفتن خورشید در پشت سوژه و ایجاد شراره نوری (Flare) جلوه ویژه ای به تصویر بخشیده است.

همیشه لازم نیست از تاثیر باد بکاهید و گل ها را به صورت ثابت و بی حرکت عکاسی کنید. می توانید از گلهایی که کمی حرکت دارند عکس بگیرید و تارشدگی آنها را برای ایجاد جلوه های خلاقانه در تصویر بکار ببرید. برای رسیدن به چنین تصاویری می توانید در حالی که دوربین بر روی یک سه پایه قرار دارد، از سرعت های پایین شاتر استفاده کنید.
برخی عکاسان برای ایجاد تصاویر جذاب از گل ها، از روش های دیگری همچون تکنیک نقاشی با نور (Light Painting) استفاده می کنند.

عکاسی از گل 33

برای ایجاد خلاقیت در تصویر گل ها گاهی می توانید از وزش باد استفاده کنید.

نوآوری و خلاقیت

در محیط داخل منزل یا استودیو با قرار دادن تعدادی گل درون یک گلدان و عکاسی از آنها به ساده ترین شکل، فرصت های بسیار خوبی برای عکاسان مبتدی و حرفه ای فراهم می شود. توجه داشته باشید که گل های بریده شده به راحتی درون گلدان مرتب می شوند و می توانند ترکیبات مختلفی را بوجود آورند.
از گل های پژمرده یا در حال خشک شدن غافل نشوید. اکثرا به دنبال گل های شاداب و سالم هستند. ولی توجه کنید که گاهی یک گل پژمرده یا صدمه دیده یا گلی که در میان یک کتاب خشک شده باشد، ممکن است سوژه فوق العاده ای باشد و بتوان تصاویر بدیعی با آنها خلق نمود.

عکاسی از گل 34

گل های خشک شده نیز می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی باشند.

در هنگام آماده شدن برای عکاسی از گل ها، اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب موضوع است.
هیچگاه از انتخاب یک پس زمینه خوب و مناسب برای سوژه خود غافل نشوید.
قواعد ترکیب بندی را بکار گیرید ولی احساس خود را در اولویت قرار دهید و اگر لازم بود آن قواعد را بشکنید. گاهی اوقات، ایجاد تقارن به تصویر گل جلوه زیباتری می بخشد و برخی موارد چنین نتیجه ای ندارد.
گاهی پشت گل ها بسیار جالب تر از ناحیه جلوی آنهاست. برای همین همیشه زوایای مختلف دوربین را بیازمایید. با آزمایش و کار روی موضوع خود می توانید به نتایج و ایده های جدیدی برسید.
ممکن است عکس خود را در نهایت به صورت سیاه و سفید ویرایش کنید و یا فقط یک رنگ انتخابی را در آن نگه دارید.
بهترین انتخاب شما عکاسی با فورمت خام (RAW) است زیرا قابلیت استفاده از همه داده های ثبت شده و امکان ویرایش بهتر را خواهید داشت. هنگام پردازش سعی کنید که بافت های گل از بین نروند و تا جای ممکن یک حس طبیعی در تصویر کلی به نمایش درآید.

عکاسی از گل 35

افزایش مهارت دیدن

گل ها موجوداتی زنده هستند. اگر عکاس با آنها ارتباط برقرار کند می تواند تصویری تاثیرگذار خلق کند، در غیر این صورت صرفا یک عکس معمولی و بدون احساس از آنها ثبت کرده است.
وقتی که می خواهید از یک گل عکس بگیرید، به نتیجه نهایی که مورد نظر شما است بیاندیشید. به احساسی که در آن لحظه دارید توجه کنید و ببینید چطور می توانید این احساس را به تصویر خود منتقل نمایید.
وقتی که برای عکاسی از گل بیرون می روید، سریعا شروع به عکاسی نکنید. ابتدا به محیطی که گل یا گل ها در آن قرار گرفته است توجه کنید. مدتی را در میان گل ها صرف کنید. سعی کنید همه عناصر بصری موجود در صحنه را از نظر بگذرانید. گل مورد نظر را از زوایای مختلف مشاهده کنید و به جزئیات آن از جمله خطوط گلبرگها، بافت و رنگ های موجود در آن توجه کنید. چه زاویه ای از گل و یا چه بخشی از آن حس بهتری در شما ایجاد می کند.
با تمرکز بر روند کار می توانید تصاویر جذاب تر و تاثیرگذارتری خلق کنید.
برخی عکاسان در محیط باغچه، به سراغ اولین گلی که می بینند می روند و پس از گرفتن چند عکس، جابجا می شوند. این روش خوبی نیست. بهتر است بر روی سوژه کمی تامل نمود و جوانب مختلف آن را سنجید.

عکاسی از گل 36

در یک صحنه عکاسی سعی کنید که به عناصر مختلف بصری موجود در صحنه توجه کنید و از زوایای مختلف آنها را مشاهده نمایید.

یکی از راه های مناسب برای بدست آوردن تصاویر جذاب و الهام بخش این است که با تنظیمات متفاوت، ترکیب بندی های مختلف و زوایای دید متفاوت از یک گل، عکس های متعدد بگیرید.
حتما تصاویر خود را بررسی کنید تا بتوانید به مرور اشکالات موجود را رفع نموده و سطح تکنیک و مهارت خود را افزایش دهید. دیدن آثار عکاسان دیگری که از گل ها عکس گرفته اند، می تواند الهام بخش شما باشد. به ترکیب بندی، زاویه دید و نورپردازی آنها توجه کنید.
برای اخذ بهترین نتیجه، تمرین زیاد و عکاسی با تفکر و مستمر، کلید موفقیت است. همانطور که با مطالعه کتاب آشپزی، کسی آشپز نمی شود، با آموزش های تئوری و داشتن اطلاعات عکاسی بدون انجام تمرین و بکار بردن دانش کسب شده، نتایج قابل توجهی بوجود نخواهد آمد.

عکاسی از گل 37

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/2/24
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Anne Belmont (2020). Flower Photography Tips for Capturing Stunning Photos. Retrieve from https://visualwilderness.com on Jun 1.
2_ Nat Coalson (2011). Nature Photography, Photo Workshop, 1th ed. Wiley Publishing, Inc, USA.
3_ Ephotozine Editors (2020). The Essential Guide To Flower Photography. Retrieve from www.ephotozine.com on May 19.
4_ John and Barbara Gerlach (2015). Digital Nature Photography: The Art and the Science, 2th ed. Taylor & Francis, USA.
5_ Brian Haslam (2020). 10 Tips for Improving Your Flower Photography. Retrieve from www.photocrowd.com on May 7.
6_ Cole Humphus (2021).10 Flower Photography Tips to Create Better Photos. Retrieve from www.colesclassroom.com on r 2.
7_ Attila Kun (2021). Flower Photography Tips. Retrieve from www.exposureguide.com on Feb 11.
8_ Elaine Lansdown (2020). The Art of Photographing Flowers. Retrieve from https://photographylife.com on May 2020.
9_ Sean Lewis (2021). Inspirational Macro Flower Photography Portraits + Tips. Retrieve from www.slrlounge.com on Jan 20.
10_ Anne McKinnell (2013). 10 Tips for Improving Your Flower Photos. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Apr 2.
11_ Rusty Parkhurst (2014). 21 Tips for Creative Flower Photography. Retrieve from https://improvephotography.com on Sep 24.
12_ Simon Ringsmuth (2020). A Step-by-Step Guide to Using Light in Flower Photography for Awesome Photos. Retrieve from https://digital-photography-school.com on Dec 6.
13_ Robert Thompson (2018). Close-up and Macro Photography: Its Art and Fieldcraft Techniques, 1th ed. Taylor & Francis, USA.
14_ Chad Verzosa (2021). 13 Tips for Perfect Flower Photography. Retrieve from https://expertphotography.com on Mar 6.

مقالات مرتبط:
- کاربرد لوله گسترش یا اکستنشن تیوب
- نکات مهم در انتخاب و خرید سه پایه
- تکنیک انباشت فوکوس (Focus Stacking)
- تکنیک ایجاد بوکه (Bokeh)
- انواع فلاش ها در عکاسی
- فیلترهای کاهنده نور یا چگالی خنثی (ND Filters)
- فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده
- تراز سفیدی در عکاسی دیجیتال
- چگونه از لرزش دوربین عکاسی جلوگیری کنیم؟

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@